صفحه اصلی / اصناف / کوتاهی اتحادیه‌های صنفی در کمک به ایجاد هلدینگ‌های صادراتی
کوتاهی اتحادیه‌های صنفی در کمک به ایجاد هلدینگ‌های صادراتی

مدیر اجرایی کنسرسیوم صادراتی ایران- اوراسیا:

کوتاهی اتحادیه‌های صنفی در کمک به ایجاد هلدینگ‌های صادراتی

کسب و کار نیوز- در پی کاهش شیوع کرونا، نمایشگاه تخصصی مبلمان منزل تهران طبق روال سی سال گذشته هم اکنون در حال برگزاری است. اما سی‌امین نمایشگاه بین المللی مبلمان منزل تهران ۱۴۰۰، در حالی در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شده است که تامین مواد اولیه و فرآیند صادرات برای صنف درودگران سخت‌تر از سال‌های گذشته سپری می‌شود و اتحادیه‌ها می‌بایست پیش از برگزاری این نمایشگاه که گویا برای اهداف صادراتی پایه‌گذاری شده است، به ارتقای توان تامین مواد اولیه و افزایش توان صادراتی این صنف و صنعت بپردازند. این خلاء قرار است با همکاری کنسرسیوم صادراتی ایران- اوراسیا به عنوان معدود کنسرسیوم‌هایی که در حوزه صادرات فعالند، رفع شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، کنسرسیوم صادراتی ایران- ایران اوراسیا که به ایجاد زنجیره کامل صنعتی و تجاری در حوزه‌های صنایع غذایی، خشکبار، نساجی، مبلمان و شیرآلات کمک می‌کند، اگرچه سال گذشته قراردادی با بزرگترین تولیدکننده پارچه مبلی ایران جهت صادرات پارچه مبلی انعقاد کرده بود، باری دیگر بر سر میز امضای قراردادی دیگر آمد تا این بار پارچه مبلی و دیگر مواد اولیه از جمله، اسفنج، نئوپان، چوب روسی و … را در اختیار درودگران ایرانی که توان صادراتی دارند قرار دهد تا کمکی به صادرات صنایع چوبی و مبلمان در کشورهای اوراسیا کند.

 

رامین مهمانپرست، مبتکر دیپلماسی اقتصادی ایران و سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در این باره گفت:  در حوزه صادرات، یکی از مشکلات ما به اتحادیه‌ها و بخش‌های خصوصی باز می‌گردد. اتحادیه‌ها باید دچار تحول و انقلابی بزرگ شوند. افرادی که سنتی فکر می‌کنند و تخصص آنها در امر واردات بوده باید از اتحادیه‌ها جدا شوند و جای آنها را نیروهای جوان و تحصیل کرده پر کنند. این امر احتیاج به هماهنگی تمام بخش‌ها از جمله دولت و مجلس، اتحادیه‌ها و بخش خصوصی و… دارد. اگر این مسیر به درستی طی نشود ما در رسیدن به اهداف خود موفق نخواهیم بود.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه گفت: یکی از موانعی که متاسفانه پنهان مانده است، نقش خود اتحادیه‌ها در راستای رشد شرکت‌ها و تولیدکنندگان است. در کمال تأسف در برخی مواقع مشاهده می‌شود که این اتحادیه‌ها دقیقاً در جهت عکس منافع اعضا حرکت می‌کنند و همین امر موجب می‌شود که ضرر بزرگی به تولیدکنندگان کشور وارد شود.

مدیر اجرایی کنسرسیوم صادراتی ایران- اورسیا در ابتدا در خصوص نمایشگاه بین‌المللی مبلمان منزل گفت: این نمایشگاه با هدف صادراتی ایجاد شده است اما سوال اصلی در این نمایشگاه این است که چند درصد از شرکت‌های حضور یافته در این نمایشگاه، به معنای واقعی، توان صادراتی یا تولید در حجم بالا را دارند و چند صد مهمان خارجی دعوت شده‌اند تا تقاضای بازارهای هدف را تحریک کنند؟ متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان مصنوعات چوبی و مبلمان در تامین مواد اولیه مشکل دارند و یا قیمت محصولشان بالاتر از قیمت در بازارهای جهانی است پس پیش از برگزاری این نمایشگاه باید توان تولید را ارتقا بخشیم.

سید امیر عباس افشار امین اظهار کرد: وقتی نمایشگاه تخصصی صادراتی می‌گذاریم باید از تامین مواد اولیه تا تولید، توزیع داخلی و صادرات به نقطه مطلوب رسیده باشیم.

مدیر اجرایی کنسرسیوم صادراتی ایران- اورسیا افزود: آنچه امروز در بیشتر صنوف و صنایع مواجه هستیم این که توان صادراتی تولیدات ما پایین است و تنها بخشی از این مشکل به تحریم‌ها مربوط است. تولیدکنندگان ما آگاهی کمی نسبت به بازارهای جهانی دارند. گاها آنچه در بازار داخلی به دست می‌آورند برایشان کافی است و میلی به تولید صادرات محور ندارند. این رویکرد در اقتصاد ملی، آسیب زننده است.

افشار امین ادامه داد: آسیب‌شناسی فرایند تولید تا صادرات ما را به این نتیجه می‌رساند که در بیشتر کالاها، زنجیره کاملی از تامین مواد اولیه، تولید، توزیع داخلی و صادرات شکل نگرفته است. کمتر مجتمع‌هایی وجود دارند که از تولید مواد اولیه تا بخش صادرات را در اختیار خود داشته باشند. در این شرایط رجوع به تجربه کشورهای پیشرفته به ما نشان می‌دهد که اینان در قالب مشارکت، این زنجیره را تکمیل می‌کنند. این مشارکت در قالب هلدینگ‌ها، شرکت‌های سهامی و کنسرسیوم‌ها است.

وی تصریح کرد: کم توجهی اتحادیه‌ها و متولیان امر به تشکیل چنین زیرساخت‌هایی آنچنان است که کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه چندی پیش اشاره داشتند (و در رسانه‌ها نیز منعکس شد)، شرکت‌های بزرگ خصوصی ایران در برابر شرکت‌های روسی خیلی کوچک هستند و تنها راه حضور در بازارهای روسیه، ایجاد هلدینگ‌ها یا مشارکت‌های بزرگ است.

افشار امین گفت: ما در ساختار اقتصادی و صنایع کوچکمان، اصناف را داریم و متولیان اصناف از اتحادیه‌ها گرفته تا انجمن‌ها وظایف زیادی را بر دوش می‌کشند که در اجرای برخی از این وظایف موفق بوده‌اند. در اتحادیه درودگران تهران و اتحادیه صادرکنندگان مبلمان طی سال‌های گذشته پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما نقش ریش‌سفیدی در تولید صادرات محور و فراهم کردن شرایط صادرات جدی گرفته نشده است.

وی خاطر نشان کرد: در تمامی سال‌های گذشته، هیات مدیره اتحادیه‌های صنفی که مورد پذیرش صنف بوده‌اند می‌توانستند با ریش سفیدی به ایجاد هلدینگ‌ها کمک کنند یا تولیدکنندگان ما را به شرکت‌های EMC (شرکت‌های مدیریت صادراتی) معرفی کنند که بنابر مشکلات ساختاری و موانعی که به آن‌ها تحمیل شده است، گرفتار مسائل روزمره شده و زمان و توانی برای اجرای طرح‌های جدید نداشته‌اند. این فقدان مانع از پیشرفت و توسعه صنوف ما شده است.

مدیر اجرایی کنسرسیوم صادراتی ایران- اورسیا اظهار کرد: به موجب این فقدان، قرارگاه شهید امانی و بسیج اصناف بر تامین زنجیره تامین مواد اولیه تا صادرات تاکید دارند. در همین راستا، انجمن اسلامی صنف درودگران به شرکت رشنو که مدیر حقوقی کنسرسیوم صادراتی ایران- اوراسیا است و یکی از شرکت‌های عضو این کنسرسیوم که تولید کننده پارچه مبلی است تکلیف کرد که زنجیره تامین مواد اولیه تا صادرات مبلمان و صنایع چوب را تکمیل کنیم و این قرارداد برای همین منظور امضا شد.

وی گفت: آنچه ما در کنسیرسیوم صادراتی ایران- اوراسیا دنبال می‌کنیم، صادرات در منطقه اوراسیا است و صادرات مبلمان یکی از محصولاتی است که به عنوان هدف اصلی پیگیر آن هستیم. با این حال برای صادرات ابتدا باید محصولی با کیفیت تولید شود و آنچه شاهد هستیم این که زنجیره محصول از مرحله مواد اولیه، دچار نواقصی است. با تفاهمنامه‌هایی که با تولیدکنندگان بزرگ مواد اولیه مصنوعات چوبی و مبلمان انجام داده‌ایم، توانسته‌ایم برای نخستین بار، این زنجیره را تکمیل کنیم. به عبارتی یک کنسرسیوم صادراتی، به عنوان تامین کننده مواد اولیه با قیمت رقابتی و کمتر از بازار، با تولیدکنندگانی که توان صادراتی دارند، همکاری خواهد کرد و اقلامی از جمله «پارچه»، «اسفنج»، «نئوپان» و «چوب روسی» را برای تولید مصنوعات چوبی و مبلمان در با قیمت ارزان در اختیارشان قرار خواهد داد. این بزرگترین قرارداد تامین مواد اولیه و ایجاد زنجیره تولید تا صادرات مصنوعات چوبی و مبلمان است و از آنجایی که در اختیار تولیدکنندگانی با توان تولید محصولات صادراتی قرار می‌گیرد، بنابراین در راستای اهداف کنسرسیوم انجام خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.