صفحه اصلی / اقتصادی / مخالفت تشکل‌های ملی با حذف سامانه بازارگاه بعد از تغییر نرخ ارز
مخالفت تشکل‌های ملی با حذف سامانه بازارگاه بعد از تغییر نرخ ارز

مخالفت تشکل‌های ملی با حذف سامانه بازارگاه بعد از تغییر نرخ ارز

سه تشکل مرتبط با صنعت طیور در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی با حذف سامانه بازارگاه بعد از تغییر نرخ ارز مخالفت کردند و خواستار ادامه کار سامانه مذکور بعد از حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی شدند.

سه تشکل مرتبط با صنعت مرغداری کشور از جمله اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، انجمن جوجه یک روزه و اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار میهن در نامه‌ای به سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی با حذف سامانه بازارگاه بعد از تغییر نرخ ارز مخالفت کردند و خواستار ادامه کار سامانه مذکور بعد از حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی شدند.

در متن این نامه آمده است؛ با عنایت به تغییر نرخ ارز و اخبار واصله از عدم تصمیم‌گیری نهایی در رابطه با شیوه توزیع نهاده‌ها و همچنین تحلیل عملکرد سامانه بازارگاه در دو سال گذشته به استحضار می‌رسانیم سیستمی شدن توزیع نهاده‌ها از دیرباز مورد تقاضای فعالین صنعت دام و طیور بوده و این نیاز از سال ۹۸ از مجرای سامانه بازارگاه عملیاتی گردید. از جمله نقاط قوت و ضعف توزیع سیستمی از طریق سامانه می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

عملکرد و نقاط قوت سامانه:

۱- حذف واسطه‌های غیر ضرور و سوداگری در مسیر توزیع.

۲- شفافیت در عملکرد واردکنندگان.

۳- نظارت در عرضه و خرید نهاده‌ها.

۴- امکان تحلیل داده‌ها و میزان مصرف نهاده‌ها جهت تصمیم گیری های کلان کشور.

۵- استفاده از سامانه به عنوان ابزاری جهت تمکین تولیدکنندگان در اجرای قوانین و دستورالعمل‌ها.

نقاط ضعف:

۱- تخصیص و توزیع نهاده‌ها برای مصرف کنندگان توسط دولت.

۲- وجود بانک کشاورزی به عنوان حلقه پایانی تخصیص و رفع نواقص که با توجه به نامرتبط بودن سیستم بانکی با بدنه تولید سامانه را دچار بروکراسی پیچیده و به مخاطره انداختن فعالیت تولیدکنندگان شده است.

۳- عدم تعریف فرآیند پاسخگویی به تولیدکنندگان بابت محوله‌های فاقد کیفیت (با توجه به اینکه ارزش کالا قبل از تحویل پرداخت شده است).

جناب آقای وزیر قطعاً تایید می‌فرمایید که با تغییر نرخ ارز مشکلات تامین، تخصیص و انتقال ارز به طور کامل حل نخواهد شد و تحریم‌های ظالمانه بر علیه کشور به عناوین مختلف ادامه خواهد داشت و در این شرایط لزوم مدیریت بهینه صنعت طیور جهت کنترل شرایط و استفاده از ظرفیت‌های موجود و رها نکردن امورات امری است اجتناب ناپذیر که ادامه توزیع نهاده‌ها از طریق سامانه بازار گاه اما با مدیریت تشکل‌های ملی و رفع ایرادات جزئی باقی مانده می‌تواند نقش پررنگی در کمک به دولت محترم جهت پیشبرد و اهداف کلان کشور داشته باشد.

لذا با توجه به اخبار واصله مبنی بر ارائه پیشنهادات مختلف در خصوص حذف کامل سامانه بازارگاه که پاک کردن صورت مسئله است و نه حل مسئله؛ بنابراین با عنایت به توضیحات ارائه شده، بدینوسیله تشکل‌های ملی صنعت طیور ضمن مخالفت قاطع با حذف سامانه بازارگاه که زمینه ساز بی نظمی و سودجویی‌هایی که مسبوق به سابقه است، عرضه کالا صرفاً از طریق سامانه بازارگاه یا محوریت تشکل‌های ملی را خواستار و خواهشمند است دستور فرمایید قبل از هر تصمیم‌گیری موضوع با تشکل‌های ملی مطرح و پس از تصمیم سازی مناسب نسبت به اتخاذ بهترین راهکار اقدام شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.