صفحه اصلی / اسلایدر / تامین مسکن، خارج از توان خانوار
تامین مسکن، خارج از توان خانوار

واحدهای ۴۰ و ۵۰ متری در طرح نهضت ملی مسکن ساخته شود

تامین مسکن، خارج از توان خانوار

کسب و کار نیوز- بازار مسکن مدتی طولانی درگیر رکود بوده اما به نظر می رسد این روزها عرضه آپارتمانهای زیرقیمت و نقلی افزایش داشته است. همواره مشتریان دست به نقد برای آپارتمانهای کوچک متراژ وجود دارد و عرضه این املاک همیشه مشتری پسند بوده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس اظهارات فعالان بازار مسکن به رغم افزایش میانگین قیمت مسکن به هر متر ۳۲ میلیون تومان شاهد هستیم که بیشتر معاملات در این بازار حول قیمت هر متر تا حداکثر ۲۵ میلیون تومان انجام می شود. آپارتمان های کوچک متراژ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و رونق خرید و فروش این املاک در همین محدوده قیمتی مشاهده می شود.

به عبارت بهتر، به دلیل بالا بودن حجم عرضه آپارتمانهای زیر قیمت، قدرت چانه‌زنی طرف تقاضا افزایش یافته است. با اینکه متوسط قیمت هر متر خانه در شهر تهران ۳۲ میلیون تومان است، نبض معاملات در بازه قیمتی ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان می‌تپد و ۶۲ درصد واحدهای مسکونی با قیمت کمتر از متوسط تهران معامله می‌شوند.

این در حالی است که همواره کمبود واحدهای کوچک متراژ نوساز در بازار مسکن کاملا محسوس است. مشکلی که طی سالهای اخیر همواره وجود داشت. فقر آپارتمانهای مرغوب با قیمت مناسب در مقابل فشار تقاضا باعث شده تا معدود فایل هایی از این نوع زودتر از آپارتمانهای لوکس فروخته شوند.

همچنین بر این اساس کارشناسان صنعت ساختمان و مسکن معتقدند برای تحقق ساخت سالانه یک میلیون مسکن باید به سوی ساخت خانه‌های کوچک متراژ حرکت کرد. تولید خانه‌های کوچک متراژ برای خانوارهای تک نفره یا کم‌بضاعت سال‌هاست که در بسیاری از شهرهای جهان از جمله لندن، پاریس، تورنتو، هنگ کنگ و نیویورک انجام می‌شود اما با وجود کوچک شدن بعد خانوار در ایران، تامین تقاضای واقعی مسکن در کلانشهرها مغفول مانده است. یک کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است که اگر نیاز بازار مسکن در بخش کوچک متراژ پاسخ داده نشود به شکل حاشیه‌نشینی خود را نشان خواهد داد.

یک کارشناس اقتصاد مسکن در همین رابطه در گفت و گو با کسب و کار” گفت: در سال‌های اخیر قیمت مسکن در تهران و شهرهای بزرگ به طور مستمر در حال افزایش بوده و در بسیاری از موارد خارج از توان خانوار شده است. مباحثی همچون کوچک‌سازی در چنین شرایطی مطرح می‌شود.

مهدی سلطان محمدی اضافه کرد: اگر قیمت ساخت، ارزان بود و خانوارها امکان تهیه مسکن را داشتند شاید اصلا کوچک سازی مطرح نمی‌شد. مساله این است که همه شهرهای بزرگ جهان به سمت صنعتی‌سازی و آپارتمان‌های کوچک رفته‌اند و این پدیده مخصوص تهران نیست. هرچند کمبود خانه‌های کوچک متراژ با کیفیت به شدت در شهر تهران احساس می‌شود. علت این نیست که متقاضی نبوده یا سازندگان نخواستند یا سیاست دولت  به این سمت نبوده است. بلکه دلیل اصلی آن است که مقررات ساخت در تهران اجازه چنین توسعه‌ای را نمی‌دهد.

به گفته وی، دولت باید در طرحهای مسکنی خود مانند طرح نهضت ملی مسکن، تولید واحدهای ۴۰ و۵۰ متری را هم در دستور کار قرار داده تا بتواند به نیاز گروه های مختلف جامعه پاسخ دهد. به دلیل گرانی مسکن، نیاز به تولید واحدهای متراژ کوچک در تمامی کلانشهرهای دنیا، ایجاد شده است و کشورهای مختلف با ساخت این نوع واحدها به این نیاز اجتماعی پاسخ داده اند.

وی خاطر نشان کرد: این نیاز را نمی توان نادیده گرفت و گروه های اجتماعی مختلف به تناسب شرایط سنی و مدل زندگی شان به متراژهای مختلف مسکونی نیازدارند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.