صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / تحقق ۴۰ درصدی در اجرای دولت الکترونیک/ وجود ۵۸ مرحله برای ثبت شرکت و اخذ مجوز
تحقق ۴۰ درصدی در اجرای دولت الکترونیک/ وجود ۵۸ مرحله برای ثبت شرکت و اخذ مجوز

یک مسئول مطرح کرد؛

تحقق ۴۰ درصدی در اجرای دولت الکترونیک/ وجود ۵۸ مرحله برای ثبت شرکت و اخذ مجوز

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: برای ثبت یک شرکت و یک مجوز حداقل ۵۸ مرحله را باید بگذراند پس ما باید فرآیندها را اصلاح کنیم به نظر می‌رسد با قانون تسهیل فضای کسب و کار تا حدود زیادی دولت الکترونیک را محقق شود.

رضا باقری در پاسخ به این پرسش که بحث دولت الکترونیک نزدیک به دو دهه است که در کشور مطرح شده است اما بنا به آمار ارائه شده توانستیم ۴۰ درصد از این مهم را عملیاتی کنیم به نظر شما چه عواملی اجرایی شدن دولت الکترونیک را به تعویق می‌اندازد؟ گفت: دولت الکترونیک یک پروژه نیست که بتوانیم در یک بازه زمانی آن را اجرا کنیم ممکن است آمار بهره‌گیری از آن در سال‌های مختلف متفاوت باشد.

 وی با اشاره به شاخص‌های جهانی آنلاین سرویس در کشور، افزود: در سال ۲۰۱۸ شاخص جهانی آنلاین سرویس حدود ۶۰.۳ بوده، این در حالیست که در سال ۲۰۲۰ این آمار به ۵۸ درصد رسیده است پس مشاهده می‌کنید که آمار و شاخص‌ها همواره در حال تغییر است. رتبه ما در ارائه خدمات دولت الکترونیک، در مقیاس جهانی ۸۹ بوده است اما تلاش داریم که به وضعیت خود سامان بدهیم چراکه توانمندی‌ لازم در این بخش را داریم.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: به نظر من اهتمام دولت‌ها در راستای دولت الکترونیک به سمت بهبود فرآیندها حرکت کرده است و این جای تشکر دارد. در ۶ سال اخیر بیشتر تلاش‌ها معطوف به فرآیند اصلاحیه شناسنامه خدمات بود این در حالیست که در دوره جدید بیشتر به سمت بازمهندسی فرآیندها متمایل شده‌ایم و این خبر خوبی است.

وی بابیان اینکه فرآیندهای موجود و الکترونیک کردن آنها ارزش افزوده ایجاد نمی‌کند، خاطر نشان کرد: فرآیندهای موجود باید بازمهندسی شوند در غیر این صورت به سمت دولت هوشمند حرکت نخواهیم کرد. بسیاری از قوانین اداری در کشور به ۵۰ سال قبل باز می‌گردد و این نیاز است که فرآیندهای جدیدی را ابلاغ کنیم.

باقری بابیان اینکه تلاش داریم به سمت بازمهندسی فرآیندها برویم، خاطر نشان کرد: اگر در این زمینه ورود کنیم دولت الکترونیک رنگ و بوی جدیدی به خود پیدا می‌گیرد اگر دولت متحول نشود هر چقدر در زمینه الکترونیکی کردن خدمات سرمایه‌گذاری کنیم منجر به تکرار مکررات می‌شود. سرمایه‌گذاری اولیه برای مرکز ملی تبادل اطلاعات لازم است تا امکان ارائه سرویس‌های یکپارچه ایجاد شود اگر این مهم محقق شود می‌توان امیدوار بود که بازمهندسی فرآیندها صورت می‌گیرد.

به گفته وی، برآورد ما در زمینه دولت الکترونیک این است که می‌توان ۴۰ درصد از موفقیت در این زمینه را به ۶۰ درصد رساند اما نمی‌توانیم به ۱۰۰ درصد برسانیم مگر اینکه فرآیندها اصلاح شود.

این مقام مسئول درپایان تصریح کرد: برای ثبت یک شرکت و یک مجوز حداقل ۵۸ مرحله را باید بگذراند پس ما باید فرآیندها را اصلاح کنیم به نظر می‌رسد با قانون تسهیل فضای کسب و کار تا حدود زیادی دولت الکترونیک را محقق شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.