صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / مذاکره با روس‌ها برای تامین مالی پروژه راه‌آهن رشت-آستارا/ ایجاد فرصت ترانزیتی برای ایران در قرارداد زغال‌سنگی هند و روسیه
مذاکره با روس‌ها برای تامین مالی پروژه راه‌آهن رشت-آستارا/ ایجاد فرصت ترانزیتی برای ایران در قرارداد زغال‌سنگی هند و روسیه

یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی:

مذاکره با روس‌ها برای تامین مالی پروژه راه‌آهن رشت-آستارا/ ایجاد فرصت ترانزیتی برای ایران در قرارداد زغال‌سنگی هند و روسیه

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: یکی از قطعات بسیار مهم که باید هر چه سریع تر نسبت به تکمیل آن اقدام کنیم، مسیر ریلی رشت – آستارا است که در حال حاضر مذاکراتی با کشور روسیه برای تامین مالی این پروژه در حال انجام است و این تمایل از سوی دو طرف وجود دارد.

امین ترفع در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره جزییات توافق‌های اخیر با هندی‌ها برای افزایش بار در چابهار اظهار داشت: حضور هندی‌ها در بندر چابهار موضوع جدیدی نیست و از چند سال گذشته اپراتوری فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بر عهده یک شرکت هندی بوده‌ است و از ابتدا هم هدف این بود که هند با حضور در این بندر به عنوان اپراتور طرح توسعه بتواند به جذب بار در مسیر بندر چابهار کمک کند.

وی ادامه داد: با توجه به رقبای منطقه‌ای هند، این کشور بسیار علاقه‌مند است که بتواند جای پای خود را در آسیای مرکزی باز کند و به طور قطع بهترین محل برای باز شدن جای پای هند در این کشورها،  بندر چابهار است چراکه چابهار به بنادر هند نزدیک است و موقعیت اقیانوسی دارد  و از ویژگی‌هایی برخوردار است که می‌تواند نیازهای هند را برطرف سازد.

مدیر کل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه و شهرسازی افزود: اما در این مدت محدودیت‌ها و موضوعات ساختاری ناشی از تحریم‌ها وجود داشته این اهداف محقق نشده‌ است. اخیرا جلساتی با هندی‌ها تشکیل شده و مذاکراتی داشته‌ایم که بتوان با رفع موانع و مشکلات از ظرفیت بالقوه چابهار در طرح توسعه تعریف شده با مشارکت هند استفاده شود.

وی از ابراز تمایل سایر کشورها برای حضور در چابهار خبر داد و گفت: کشورهای دیگری هم برای حضور در چابهار علاقه مند هستند از جمله افغانستان که قبل از تحولات اخیر مذاکراتی هم انجام شده‌بود همچنین ازبکستان هم اخیرا مذاکراتی را برقرار کرده مبنی بر اینکه در چابهار حضور داشته باشد. البته کشورهای آسیای مرکزی عموما این نگاه را به بندر چابهار دارند و هند هم به عنوان اپراتور یکی از ترمینال‌های بندر شهید بهشتی در چابهار مشغول به کار است.

ترفع درباره مذاکرات با هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری‌‌های جدید در پسکرانه‌های بنادر چابهار اظهار داشت: فعلا با هندی‌ها موضوع سرمایه‌گذاری در پسکرانه‌ها مطرح نیست و هنوز عملیاتی نشده است.

مدیر کل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به فرصت ترانزیتی ایجاد شده در قرارداد خرید زغال سنگ هند از روسیه تاکید کرد: حدود یک ماه پیش قراردادی بین روسیه و هند برای خرید زغال سنگ منعقد شد. از انجایی که نیروگاه‌های هند برای تولید برق با زغال سنگ کار می‌کند و با محدودیت و کمبود این منابع مواجه است برای رفع کمبود زغال سنگ، با کشور روسیه قرارداد خرید ۴۰ میلیون تن زغال سنگ در سال را منعقد کرده‌ است که این  قرارداد می‌تواند یک اتفاق بسیار بزرگ ترانزیتی در منطقه باشد.

وی افزود: نکته بسیار مهم این است که طرفین این قرارداد در مبدا و مقصد مسیر کردیور شمال – جنوب قرار دارند. ایران با همین زیرساخت‌های فعلی می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ میلیون تن از جابه جایی این محموله را در مدت زمان بسیار سریع  پذیرش و منتقل کند و ظرفیت درامد ۶ میلیارد دلاری ترانزیتی از همین قرارداد هند و روسیه برای ایران وجود دارد.

ترفع گفت: اجرای این قرارداد هنوز شروع نشده‌ است و ایران برای ورود به این قرارداد باید در خال کشور بسترسازی و هماهنگی‌هایی را انجام دهد. در جنوب کشور هم در بنادر شهید رجایی، هم  در بندر شهید بهشتی و هم بندر امام این ظرفیت وجود دارد و در شمال کشور هم  از سمت شرق دریای خزر و هم از سمت غرب دریای خزر به صورت ترکیبی ظرفیت پذیرش این بار را داریم.

مدیر کل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تکمیل برخی از کریدورها برای کشورمان حیاتی است، گفت: یکی از قطعات بسیار مهم که باید هر چه سریع تر نسبت به تکمیل آن اقدام کنیم، مسیر ریلی رشت – استارا است که در حال حاضر مذاکراتی با کشور روسیه برای تامین مالی این پروژه در حال انجام است و این تمایل از سوی دو طرف وجود دارد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.