صفحه اصلی / اقتصادی / ایجاد ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق توسط صنایع

وزیر نیرو اعلام کرد:

ایجاد ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق توسط صنایع

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر تقاضای صنایع برای ایجاد نیروگاه به بیش از ۱۰ هزار مگاوات رسیده و بر همین اساس توافق شد این میزان تا ۱۲ هزار مگاوات افزایش داده شود.

‌به‌ گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «علی اکبر محرابیان» درباره برنامه ساخت ۱۰ هزار مگاوات برق توسط صنایع، گفت: بر اساس توافقنامه‌ای که با وزارت صنعت، معدن و تجارت و با حضور صنایع بزرگ کشور به امضا رسید، گام نخست، ایجاد ساختگاه‌ها خواهد بود که در این زمینه تا به حال بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته‌ایم، قراردادهایی به امضا رسیده و برخی صنایع اقدام‌ها را نیز آغاز کرده‌اند.
وی ادامه داد: این روش خوبی است، چرا که صنایع می‌توانند هم از سود تولید برق استفاده کرده و هم برق مطمئن و پایدار مورد نیازشان را برای همیشه تامین کنند و تولیدشان نیز مستمر باشد.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در واقع اگر ما به دنبال رشد اقتصادی هستیم باید برق مصرفی تولیدکنندگان را به صورت دائمی و مطمئن تامین کنیم تا بخش صنعت اطمینان داشته باشد برق مورد نیازش در موعد مقرر تامین شده و می‌تواند به قراردادهایی که منعقد می‌کند پایبند باشد.

محرابیان درباره زمان عرضه برق صنایع در بورس انرژی گفت: در مذاکره‌های انجام گرفته، توافق شد برق در بورس انرژی عرضه شود تا در سال ۱۴۰۱ صنایع بتوانند برق مورد نیاز خود را از این طریق تامین کنند.
وی ادامه داد: هماهنگی‌های لازم در سطح وزارتخانه و سایر بخش‌ها در حال انجام است، در سال ۱۴۰۱ شاهد تامین برق مصرف کنندگان بزرگ از طریق بورس انرژی خواهیم بود.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۳۴ درصد مصرف برق کشور مربوط به بخش صنایع است، بنابراین ابتدا این برنامه شامل صنایع بزرگ و سپس سایر صنایع و همه مصرف کنندگان خواهد شد.
محرابیان گفت: البته این به معنای تامین نیاز صنایع خرد از بورس انرژِی نیست، بلکه شرکت‌های توزیع، برق را به صورت بسته‌ای خرید کرده و بین مصرف کنندگان اعم از خرد و خانگی توزیع خواهند کرد، اما مصرف کنندگان عمده می‌توانند به صورت مستقیم اقدام به خرید برق از طریق بورس کنند.
وی، مهمترین ویژگی بورس را ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا دانست و افزود: افزایش تقاضا بر قیمت اثرگذار بوده و صنایع و تولیدکننده تلاش خواهند کرد حداکثر فعالیت تولیدی خود را به زمانی اختصاص دهند که برق ارزان‌تر است، این اقدام سبب متعادل شدن نرخ برق و کاهش پیک‌های مصرف برق خواهد شد.
وزیر نیرو در رابطه با برنامه وزارت نیرو برای حمایت از شرکت‌ها و صنایع دانش بنیان در صنعت آب و برق گفت: پژوهش، موتور محرک پیشرفت هر کشوری است و هر کشوری که در بخش پژوهش سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشد سرعت بیشتری در پیشرفت خواهد داشت.
محرابیان افزود: پژوهش پایه نوآوری در علم است، به همت پژوهشگران جوان کشور در دانشگاه‌ها شاهد تحولات خوبی در صنایع به‌خصوص صنعت آب و برق هستیم.
وزیر نیرو ادامه داد: در بخش انرژی و آب ما نیاز به افزایش راندمان تولید و کاهش تلفات داریم، در بخش سخت افزاری و سازه‌ای اعم از نیروگاه سازی، سد سازی و سامانه‌های انتقال، اقدام‌های بسیار خوبی صورت گرفته است، اما اکنون ضرورت دارد که توان خود را بر بهینه سازی مصرف متمرکز کرده و الگوهایی را به‌کار بگیریم که از منابع کمتر بهره و استفاده بیشتری ببریم.
محرابیان خاطرنشان کرد: در وزارت نیرو پیش‌بینی کرده‌ایم که در هر دو حوزه آب و برق از فناوری‌های نو استفاده کنیم و در این رابطه یکی از مباحث کاهش مصرف برق است. بر این اساس برنامه‌های متنوعی را پیش‌بینی کرده‌ایم که برخی در حال اجراست و بخشی در آینده بر پایه فناوری‌های روز و عمدتا توسط پژوهشگران داخلی انجام می‌شود.
وی افزود: بخشی از انرژی برق تولیدی صرف سیستم‌های سرمایشی می‌شود و بسیاری از این وسایل سرمایشی، مصارفی بالاتر از تکنولوژی‌های روز دارد.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اقدام‌هایی در زمینه سیستم‌های سرمایشی شروع شده و درصددیم این برنامه‌ها را توسعه داده و مصارف را کاهش دهیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.