صفحه اصلی / سرخط خبرها / ۶ میراث شوم انصاری‌فرد برای پرسپولیس
۶ میراث شوم انصاری‌فرد برای پرسپولیس

۶ میراث شوم انصاری‌فرد برای پرسپولیس

با وجود گذشت ۲۱ ماه از جدایی انصاری‌فرد، باشگاه پرسپولیس هنوز تاوان اشباهات این مدیر را می‌دهد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، شهریور سال ۹۸ وقتی محمد حسن انصاری‌فرد رسما مدیرعامل باشگاه پرسپولیس شد، هواداران این باشگاه هیچ وقت تصور نمی‌کردند، مدیری قرار است روی صندلی مدیرعاملی این باشگاه بنشیند که با تصمیمات عجیبش پرونده‌های زیادی برای باشگاه به جا بگذارد و سرخ‌ها را برای دو سال دچار چالش‌های عیجب کند. انصاری‌فرد آمد تا هواداران پرسپولیس که چند روز قبلش شعار «حیا کن، رها کن» علیه ایرج عرب سر داده بودند، امیدوار باشند مدیری فوتبالی سکان هدایت باشگاه محبوب‌شان را بر عهده بگیرد که اقلا در حفظ مربیان خارجی تیم موفق باشد اما دقیقا از همینجا مشکلات پرسپولیس دومینو وار کلید خورد و برای دو سال بعد گیریبان باشگاه را گرفت.

کالدرون و ۱۲۵ هزار دلاری که  چند روزی دیر پرداخت شد!

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین اشباهات انصاری‌فرد در پرسپولیس مربوط به موضوع کالدرون باشد. زمانی  که انصاری‌فرد به پرسپولیس آمد، قرارداد یک ساله ۸۵۰ هزار دلاری کالدرون با پرسپولیس منعقد شده بود این مربی از قسط اول خود هم هیچ دریافتی نداشت. با این حال انصاری‌فرد ۱۷۵ هزار دلار از قسط اول ۳۰۰ هزار دلاری او  را پرداخت اما عملا تدبیری برای پرداخت ۱۲۵ هزار دلار باقیمانده نداشت. در شرایطی که در قرارداد مربی آژانتینی پرسپویس ذکر شده بود اگر وی تا پایان نیم فصل(پایان دسامبر ۲۰۱۹) قسط ۳۰۰ هزار دلاری اول را خود را دریافت کند،‌ پرسپولیس می‌تواند یک طرفه با او فسخ کند و باقیمانده قرارداد را ندهد و اگر این‌چنین نشود باید کل مبلغ قرارداد پرداخت شود، انصاری‌فرد ۱۲۵ هزار دلار باقیمانده قسط اول را با تاخیر چند روزه پرداخت کرد که همین امر موجب شد کالدرون  بتواند قراردادش را یک طرفه فسخ و با حکم فیفا ۵۸۰ هزار دلار دیگر از پرسپولیس بگیرد. البته این پایان ماجرا نبود چراکه با هزینه دادرسی، دستیاران کالدرون و ۵ درصد سود سالانه عملا سرخ‌ها بعد از دو سال نزدیک به ۸۰۰ هزار دلار پرداخت کردند. پرداخت این پول هم در شرایطی رخ داد که پنجره نقل‌وانتقالاتی باشگاه به خاطر این  پرونده بسته شده بود.

قرارداد عجیب برای انتقال گل‌محمدی به پرسپولیس

بعد از جدایی کادرون از پرسپولیس، انصاری‌فرد که اصرار زیادی داشت یحیی گل‌محمدی را به پرسپولیس بیاورد، مذاکرات فشرده‌ای را با مدیران باشگاه شهر خودرو انجام داد تا رضایت نامه این مربی را برای نشستن روی نیمکت پرسپولیس را بگیرد و برای جلب نظر مدیران باشگاه مشهدی تن به امضای قراردادی داد که حالا گریبان  پرسپولیس را گرفته است. در آن زمان مدیران  شهرخودرو برای جدایی گل‌محمدی، طلب ۶ میلیارد تومان کردند و در ادامه انصاری‌فرد با پرداخت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، قراردادی را امضا کرد که پرسپولیس را متعهد به پرداخت ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دیگر در فاصله سه ماه بعد می‌کرد. نکته عجیب ماجرا این‌جاست که در قرارداد ذکر شده بود که اگر پرسپولیس در موعد مقرر ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را پرداخت نکند، بابت هر روز دیرکرد، باید ۱۰ میلیون تومان جریمه  پرداخت کند. حالا هم بر اساس همین قرارداد کمیته استیناف فدراسیون فوتبال پرسپولیس را محکوم به پرداخت ۸ میلیارد تومان به باشگاه شهرخودرو کرده است.

انعقاد قرارداد با کارگزاری که پولی نمی‌داد‍!

یکی دیگر از شاهکارهای دوره  مدیریت انصاری‌فرد در پرسپولیس، انعقاد قرارداد با کارگزاری بود که عملا مشکلاتی را برای این باشگاه  ایجاد کرد. قرارداد سه ساله‌ای که بعد از امضا مشخص شد کف تعهدی برای کارگزار در قرارداد ذکر نشده و مبلغ ابتدایی پرداختی از سوی کارگزار(۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی) هم به صورت قرض و در برابر چک ضمانت باشگاه داده  شده است. با این حال این قرارداد ۹ ماه بعد فسخ و بعد از اصلاح دوباره به اجرا درآمد اما نداشتن درآمد در ۹ ماه ابتدایی قرارداد آن هم در کوران مسابقات لیگ نوزدهم، بعدها مشکلات فراوانی را برای مدیران بعدی ایجاد کرد، به طوری که در دوره سمیعی، پرسپولیس برای تامین هزینه‌های خود مجبور شد پول قرض کند.

استوکس و دلارهای بی‌زبان

شاید بتوان گفت آنتونی استوکس جایزه بگیرترین بازیکن خارجی است که پایش به ایران باز شده است. او که سابقه عجبی در بی‌انضباطی از خود به ثبت رسانده بود، در دوره مدیریت انصاری‌فرد پس از یک دوره مذاکرات طولانی با عقد قراردادی شش ماهه به پرسپولیس آمد اما بعد چند حضور ۱۰ دقیقه‌ای در بازی‌ها، ایران را ترک و برای همیشه رفت. استکوس در زمان امضای قرارداد ۲۷۰ هزار دلاری خود، ۱۵۰ هزار دلار را نقدا دریافت کرد و بعد از ترک تهران، انصاری‌فرد مدعی شد در قراردادش جرایمی برای بی‌انضباطی‌ها ذکر شده و با او برخورد می‌شود اما با این حال از این بازیکن به فیفا شکایت نشد و در اقدام عجیبی هم برایش ITC صادر شد تا به تیم جدیدی بپیوندد. حالا استوکس بر اساس حکم فیفا پرسپولیس را محکوم به پرداخت ۸۳ هزار دلار دیگر کرده است.

کریستین اوساگونا و پرونده ۹۶ هزار دلاری

از دیگر پرونده‌های مربوط به دوره انصاری‌فرد می‌توان به پرونده این بازیکن نیجریه‌ای اشاره کرد. او هم تقریبا همزمان با استوکس به پرسپولیس آمد و بدون این که تاثیر چندانی در قهرمانی چهارم پرسپولیس در لیگ برتر داشته باشد، حالا حکم ۹۶ هزار دلاری علیه پرسپولیس گرفته است. البته این بازیکن در زمان حضورش در پرسپولیس بخش زیادی از قرارداد ۲۵۰ هزار دلاری خود را دریافت کرده بود.

تمدید قرارداد سه ساله با رادوشوویچ

درست در روزهایی که رادوشوویچ یک فصل دیگر با پرسپولیس قرارداد داشت، انصاری‌فرد در اقدامی عجیب قرارداد این دروازه‌بان کروات را که نقش دروازه‌بان ذخیره را دارد، سه فصل دیگر با مبالغ ۲۵۰، ۲۷۰ و ۲۸۰ هزار یورو تمدید کرد. این تمدید در شرایطی رخ داد که با توجه به افزایش نرخ ارز، عملا عقلانی نبود پرسپولیس دروازه‌بانی خارجی به خدمت بگیرد اما این اتفاق رخ داد و رادوشوویچ هم حالا به پشوانه این قرارداد بلند مدت، هر سازی که می‌تواند برای پرسپولیس می‌نوازد و مدیران باشگاه را در تنگنا قرار می‌هد.

پرونده‌های مربوط به انصاری‌فرد شاید به همین‌جا ختم شود اما بررسی همین تعداد هم نشان می‌دهد، تصمیمات عجیب یک مدیر، حتی تا دو سال بعد گریبان باشگاه را می‌گیرد. شاید بهتر باشد، نهادهای نظارتی با ابزارهایی که در اختیار دارند، این دسته از مدیران را پاسخگو کنند تا دیگر مدیری با اتخاذ چنین تصمیماتی باشگاه‌ها را ویرانه تحویل مدیر بعدی ندهند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.