صفحه اصلی / اقتصادی / افزایش ۱۰۰ درصدی ذخیره‌سازی گاز در شوریجه تا ۳ سال آینده
افزایش ۱۰۰ درصدی ذخیره‌سازی گاز در شوریجه تا ۳ سال آینده

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرد:

افزایش ۱۰۰ درصدی ذخیره‌سازی گاز در شوریجه تا ۳ سال آینده

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: ظرفیت تولید گاز در مخزن ذخیره‌سازی شوریجه (شمال غرب کشور) تا سه سال آینده از روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب به ۴۰ میلیون متر مکعب افزایش پیدا خواهد کرد.

رضا نوشادی امروز در مراسم تنفیذ قرارداد طرح ذخیره سازی گاز میدان خانگیران در مخزن شوریجه با بیان اینکه تولید گاز از روزانه ۷ میلیون متر مکعب در ابتدای پیروی انقلاب اسلامی به روزانه ۸۷۰ میلیون متر مکعب رسیده است، افزود: امروز یک هزار و ۸۷۰ کیلومتر خط لوله با سایز بزرگ در شرکت مهندسی و توسعه گاز در دست احداث است.

وی ادامه داد: امروز صنعت گاز کشور یک قله قابل احترام است و در یک دوران پرتکاپو قرار دارد.

نوشادی تاکید کرد: شرکت ملی گاز ایران امروز با این قرارداد برای اولین بار مدیریت مخزن را در راستای یکپارچگی زنجیره ارزش بر عهده می گیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: این مدیرت مخزن از طریق برونسپاری انجام می شود که در کشور جزو خطوط قرمز بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت تولید گاز از روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب به ۴۰ میلیون متر مکعب افزایش پیدا خواهد کرد، افزود: ذخیره سازی گاز در میدان شوریجه و افزایش ظرفیت ذخیره گاز از ۲.۲۵ به ۴.۵ میلیارد متر مکعب در سال افزایش خواهد یافت.

نوشادی ادامه داد: به زودی میدان سراجه قم را واگذار خواهیم کرد و برای نخستین بار توسعه میادینی مانند مختار را انجام خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران افزود: عملیات اجرایی ذخیره سازی گاز در گند نمکی کاشان و یورتشا نیز آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از روزگار سرشار درآمدهای نفتی عبور کرده‌ایم، گفت: حتی اگر تحریم هم نبود باز هم باید برای اجرای پروژه‌ها باید گزینشی عمل کنیم.

به گزارش ایرنا، با توجه به ضرورت تامین گاز در شمال و شمال شرق کشور در فصول سرد سال و برآورد افت شدید تولید در مخزن مزدوران، از سال ۱۴۰۴ و با توجه به عملکرد مناسب مخازن شوریجه در ذخیره سازی گاز طبیعی، توسعه ذخیره‌سازی گاز در این میدان در سال ۹۵ از سوی وزیر نفت ابلاغ شد، مطابق مصوبه هیات مدیره شرکت ملی گاز با سرمایه گذاری بخش خصوصی توسعه ذخیره‌سازی انجام گیرد.

به منظور توسعه ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه و افزایش ظرفیت ذخیره گاز از ۲.۲۵ به ۴.۵ میلیارد متر مکعب و تولید روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب به ۴۰ میلیون متر مکعب قرار است ۲۸ حلقه چاه تولیدی-تزریقی، تاسیسات سرچاهی و خطوط جریانی، یک مرکز جمع‌آوری و توزیع گاز و خطوط جریانی اصلی تولید و توزیع گاز، تاسیسات تزریف گاز با ظرفیت ۲۰ میلیون متر مکعب در روز، تاسیسات پالایشگاهی جهت فراورش گاز به ظرفیت ۱۰ میلیون متر مکعب در روز ظرف ۳ سال احداث شود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.