صفحه اصلی / اسلایدر / سردرگمی در پرداخت یارانه
سردرگمی  در  پرداخت یارانه

افزایش دو برابری یارانه‌ها منتفی شد؟

سردرگمی در پرداخت یارانه

کسب و کار نیوز- در حالی احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اعلام کرد در خصوص زمان تغییر یارانه ها و افزایش میزان پرداخت یارانه‌ها، هیچ تاریخ دقیقی تعیین نشده که همچنان افزایش دو برابری مبلغ یارانه ها در دی ماه مطرح است. در برخی اخبار ادعا شده که قرار بوده از آذرماه میزان مبلغ پرداختی یارانه به مردم به دو برابر افزایش پیدا کند که به نقل از رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهور به دلیل برخی مشکلات برای صدور کارت اعتباری انجام آن به دی ماه موکول شده است. این در حالی است که خاندوزی، وزیر اقتصاد پرداخت یارانه جدید را فعلا منتفی اعلام کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، اما معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در جدید ترین اظهارات خود گفته است طبق لایحه بودجه قرار است یارانه‌ها را برای سال آینده دوبرابر کنیم. محسن رضایی افزود: مسئولان اجرایی تلاش خواهند کرد که در سه ماه باقی‌مانده سال نیز یارانه‌ها را دوبرابر کنند. البته اما منابع پرداختی برای این یارانه‌های جدید از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید صورت بگیرد که فعلا چنین حذفی صورت نگرفته ولی ظاهرا توافقاتی بین دولت و مجلس برای تأمین منابع تا زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود داشته است.

قرار بر این بود افزایش دو برابری یارانه‌ها به زودی اتفاق بیفتد که تا به امروز خبرهای متناقضی درباره افزایش حمایت‌ها شنیده شده است. گویا قرار بر این است که دریافت‌کنندگان یارانه معیشتی، گروه پرداخت این یارانه باشند. به این شکل که دهک‌های یک تا چهار مبلغ ۱۲۶ هزار تومان و پنج تا هفت، مبلغ ۹۰ هزار تومان دریافتی خواهند داشت. به این ترتیب، با پرداخت یارانه ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومانی به خانوارهای دریافت‌کننده کمک معیشتی که مقادیر متفاوتی بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان به همراه یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به ازای هر نفر دریافتی دارند، جمع یارانه در ماه به ۸۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

این در حالی است که سال ۹۰ که برای اولین بار یارانه نقدی پرداخت شد ارزش آن به اندازه خرید ۳۷.۷ دلار بود. در نتیجه تورم شدیدی که در این ده سال بر اقتصاد کشور حاکم بوده ارزش این ۴۵ هزار تومان به ۱.۵ دلار رسیده است. این ارقام به این معنی است که با یارانه نقدی در سال ۱۴۰۰ فقط به اندازه ۱۸۰۰ تومان در سال ۹۰ توانایی خرید داریم.

در حال حاضر یک خانواده چهار نفره ۱۸۲ هزار تومان یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ دریافت می‌کند و ۱۷۳ هزار تومان نیز یارانه معیشتی بنزین می‌گیرد که در مجموع حدود ۳۵۰ هزاز تومان است.

در بودجه یارانه نقدی دو نکته وجود دارد که نشان می‌دهد دولت به دنیال ایجاد تغییر در برنامه پرداخت یارانه‌هاست. از یک طرف بودجه دو یارانه ادغام شده و از سوی دیگر دولت فوریت سه ماهه برای حذف سه دهک از یارانه‌بگیران در نظر گرفته است. دولت در لایحه بودجه سال آینده بودجه یارانه‌های نقدی و معیشتی به صورت تفکیک شده نیاورده و در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی درنظر گرفته است. احتمالا قصد دولت این است که این دو یارانه را در هم ادغام کند. با پرداخت ماهانه ۳۵۰ هزار تومان یارانه نقدی و معیشتی به صورت یکجا، حدود ۴۵۰ هزار تومان از کل یارانه‌ای که معاون اقتصادی رئیس جمهور گفته باقی می‌ماند که به گفته او به صورت بن خرید کالا در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد.

یک نماینده مجلس در رابطه با چگونکی تخصیص یارانه جدید و گروه های هدف آن در گفت و گویی با “کسب و کار” گفت: منابع افزایش یارانه‌ها را قرار است از مابه‌التفاوت نرخ ارز و محل هدفمندی یارانه‌ها در نظر بگیرند. محسن علیزاده همچنین درباره افزایش دو برابری یارانه‌ها که محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور اعلام کرده از دی ماه اجرایی خواهد شد و اینکه آیا چنین مطلبی قبل از ارائه بودجه توسط دولت به مجلس عنوان شده بود، گفت: این مطلب به دفعات، قبل از تقدیم لایحه بودجه به مجلس توسط دولت مطرح شده بود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: پیش‌بینی ما این بود که حتماً دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بیاید مابه التفاوت آن را در قالب یک یارانه به خانواده‌ها بپردازد اما مکانیسم اینکه به ازای هر فرد چقدر در نظر گرفته شده و چگونه پرداخت شود تاکنون به طور شفاف اعلام نشده است ولی کلیات همان شکلی است که آقای رضایی به آن اشاره کرده‌اند و تا این لحظه شنیده‌ها حاکی از آن است که به احتمال زیاد افزایش یارانه‌ها را داشته باشیم و از آن سمت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حذف شود. وی تاکید کرد: منابع افزایش یارانه‌ها را هم قرار است از مابه‌التفاوت نرخ ارز و محل هدفمندی یارانه‌ها در نظر بگیرند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.