صفحه اصلی / اسلایدر / بن بست مالیات ستانی از خانه های خالی
بن بست مالیات ستانی از خانه های خالی

۵ میلیون خانه خالی و خانه دوم و سوم در کشور وجود دارد

بن بست مالیات ستانی از خانه های خالی

کسب و کار نیوز- مدیر سابق گروه سیاستگذاری مسکن دانشگاه علم و صنعت می گوید: تا ساختار بازار مسکن در کشور را اصلاح نکنیم، حتی اگر سالی یک میلیون هم مسکن بَسازیم، اثرش بر بازار کوتاه مدت خواهد بود. فرهاد بیضایی اضافه کرد: در این بین ۵ میلیون خانه خالی و کسانی که خانه دوم و سوم دارند در کشور وجود دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، دبیرکل کانون انبوه سازان مسکن کشور نیز گفت: بانک‌ها ادعا دارند علاقه به املاک داری نداریم، اما آمار‌های ارائه شده به بورس نشان می‌دهد بالغ بر ۳۷ میلیون متر زمین و مسکن در مالکیت بانک‌ها داریم. در واقع، ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در مالکیت سیستم بانکی است.

به رغم اعلام مالیات خانه های خالی به ارسال قبوض برای مالکان اما به نظر می رسد هنوز مالیات خانه های خالی در پیچ و خم اجرا معطل مانده است. بنا به گفته محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ سازمان امور مالیاتی اعلام کرده اطلاعاتی که از طریق کارتابل سامانه املاک و اسکان ارسال شده یک بار هم از طریق سامانه‌ای که وزارت اطلاعات بین دستگاهها به صورت رسمی برقرار می‌کند ارسال شود.

از سوی دیگر در جدیدترین اظهار نظرها رئیس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که در صورت تکمیل سامانه املاک و اسکان برگ تشخیص مالیاتی برای خانه‌های خالی از دی ماه صادر خواهد شد اما تکمیل این سامانه و مسیر مورد نظر برای انتقال اطلاعات با اما و اگرهایی رو به رو است.

امیدعلی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص احتمال صدور برگ تشخیص مالیاتی از ابتدای دی گفت: طبق قانون مالیات بر خانه‌های خالی باید ۱۲۰ روز یا ۴ ماه یک خانه خالی مانده باشد، بنابراین خانه‌هایی که از ابتدای سال جاری تا مرداد ماه خالی مانده باشد، مشمول این قانون می‌شوند و اطلاعات آن‌ها را وزارت راه و شهرسازی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد و ما در دی ماه امسال اولین سری برگه تشخیص مالیاتی را برای مالکان خانه‌های خالی ارسال خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که رئیس کل سازمان امور مالیاتی نیز به ارسال اطلاعات از سوی سامانه املاک و اسکان تاکید کرده است و باید دید که اقدامات اصلاحی و تکمیلی این سمانه تا آن زمان تکمیل خواهد شد یا خیر.

محمدعلیزاده معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی نیز پس از اظهار نظر رئیس سازمان امور مالیاتی در یک برنامه تلوزیونی در خصوص صدور برگ تشخیص مالیاتی برای واحدهای مسکونی خالی از دی ماه گفت: به موجب مفاد ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم هر واحد مسکونی اگر طی یک سال شمسی بیش از ۱۲۰ روز خالی بماند جزو خانه‌های خالی محسوب می‌شود و برهمین اساس مشمول جرایم مالیاتی این ماده قانونی می‌شود.

یک کارشناس بازار مسکن در این رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: مشکل بازار مسکن، تعداد خانه‌های خالی نیست، حتی سوداگری هم مشکل اصلی نیست. سوداگری پدیده ای است که از کمبود تولید مسکن نشأت می‌گیرد و دولت‌ها طی دهه‌های گذشته برای آن برنامه نداشته‌اند. هنوز هم می‌خواهند با مسائلی مثل مالیات خانه‌های خالی برای خود زمان بخرند تا شاید در زمان مناسب به ساخت و ساز بپردازند.

محمد مرتضوی اضافه کرد: پس از تصویب آیین‌نامه، اقدام موثری در این باره انجام نشده، بنابراین در بازار مسکن اثر زیادی نداشته است.

مرتضوی تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته هم سیاستهای مالیاتی در حوزه مسکن، کمکی به تولید مسکن نمی‌کند و بیشتر برای کنترل بازار اجاره اعمال می‌شود. به هر حال برخی افراد در زمان تورمهای خاص با توجه به امن بودن بازار مسکن وارد این بخش می شوند که این اقدام ممکن است به سوداگری ختم شود. اما مشکل اصلی بازار مسکن در ایران سوداگری نیست بلکه سوداگری به عنوان یک عارضه وجود دارد. در واقع مشکل اصلی عدم تولید متناسب با نیاز است که زمینه را برای سفته بازی و سوداگری فراهم می کند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.