صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / نهضت ملی مسکن مانند مسکن مهر تورم‌زا نیست
نهضت ملی مسکن مانند مسکن مهر تورم‌زا نیست

وزیر راه و شهرسازی:

نهضت ملی مسکن مانند مسکن مهر تورم‌زا نیست

وزیر راه و شهرسازی از خودکفایی در تولید واگن‌های باری و مسافری و ممنوعیت واردات آنها خبر داد و گفت: اما در تولید لوکوموتیو در داخل کشور محدودیت داریم.


به گزارش کسب و کار نیور به نقل از مهر، رستم قاسمی در حاشیه مراسم «بهره‌برداری از ۵۲۶ دستگاه انواع ناوگان ریلی به ارزش ۷۹۴ میلیارد تومان» که صبح امروز (سه‌شنبه ۳۰ آذرماه) در ایستگاه راه‌آهن تهران برگزار شد، با بیان اینکه امروز برای ساخت واگن در بخش‌های باری و مسافری خودکفا شده‌ایم، گفت: بنابراین نیاز به واردات واگن باری و مسافری نیست و ما هم اجازه واردات نمی‌دهیم و می‌توانیم سازندگان داخلی واگن را حمایت کنیم اما آنچه لازم است، لوکوموتیو است که در داخل برای تولید آن محدودیت داریم. هر چند تعدادی شرکت اعلام آمادگی کرده‌اند ولی نمی‌توانیم فعلاً صبر کنیم بلکه باید به سرعت مشکل را حل کنیم. امیدواریم در چند ماه آینده جهشی در تعداد لوکوموتیوها ایجاد شود تا از قانون برنامه ششم عقب نمانیم.

وی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی در کشور ما مظلوم واقع شده است، افزود: ۱۵ هزار کیلومتر ریل داریم بنابراین نیازمند جدی لوکوموتیو و واگن هستیم البته ظرفیت صادرات واگن را هم داریم اما باید نیاز داخل در اولویت قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی درباره توافق با هندی‌ها گفت: با هندی‌ها در گذشته برای توسعه بندر چابهار توافق کردیم اما این توافق ناقص است که باید تکمیل شود. بندر چابهار در حال حاضر ۱۳ تا ۱۵ میلیون تن ظرفیت دارد، اما مهمتر از آن، تکمیل پس‌کرانه و شبکه ریلی است؛ وگرنه بار با کامیون حمل می‌شود که اقتصادی نیست.

قاسمی به کمک اخیر اعتباری دولت برای تکمیل راه‌آهن چابهار زاهدان اشاره و اظهار کرد: اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان کافی نیست و باید ۱۲۰ کیلومتر دیگر احداث و به مرز میلک و پس از آن به منطقه یونسی متصل شود تا به شمال شرق کشور برسیم.

وی گفت: هندی‌ها می‌توانند علاوه بر کمک در تکمیل این شبکه، در تأمین بار نیز به دلیل داشتن صادرات و واردات زیاد مشارکت داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی در پایان درباره نامه اخیر وزیر اقتصاد به رئیس‌جمهور مبنی بر تورم‌زا بودن طرح نهضت ملی مسکن گفت: طرح نهضت ملی مسکن برخلاف مسکن مهر که خط اعتباری بانک مرکزی داشت، اساساً از منابع دولت استفاده نمی‌کند بلکه تسهیلات بانک‌ها است که در گذشته به جاهای دیگر داده می‌شد ولی بر اساس قانون جهش تولید مسکن ۲۰ درصد آن باید به مسکن داده شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.