صفحه اصلی / اسلایدر / حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدای دی‌ماه
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدای دی‌ماه

عضو اتاق تهران

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدای دی‌ماه

عضو اتاق بازرگانی تهران از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدای دی ماه سال جاری خبر داد و گفت: طی ۷ ماه امسال بانک مرکزی ۱۱.۱ میلیارد دلار معادل ۲۴۴ هزار میلیارد تومان ارز ترجیحی پرداخته است.

کاوه زرگران امروز در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد: طی دو هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی جلساتی را با فعالان اقتصادی برگزار و به آنها اطلاع‌رسانی کرده که قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدای دی ماه سال جاری حذف شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران افزود: این ارز برای کالاهای اساسی حذف و نهاده‌های دامی، روغن و دانه‌های روغنی با ارز نیمایی توزیع خواهند شد که بر این اساس، آماده باشی به بخش خصوصی برای این اقدام بزرگ داده شده است.

زرگران ادامه داد: با توجه به شرایطی که کشور دارد، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تصمیم بزرگ و عاقلانه‌ای بوده و اهمیت اجرای آن بسیار زیاد است که در این میان باید دولت به نکاتی برای بهبود اجرای این کار توجه کند.

وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی از سه سال قبل به دولت بابت حذف این ارز تذکر داده بودند، گفت: البته بهتر بود که حذف ارزهای دولتی در دولت قبل و زمانی رخ می‌داد که فاصله ارز ۴۲۰۰ تومانی با نرخ ارز نیمایی کمتر از رقم فعلی بود تا تأثیر آن بر روی مصرف کننده کمتر شود، اما به هر حال هم اکنون نیز کار بزرگی است و بخش خصوصی هم تلاش خواهد کرد که در کنار دولت، این طرح را به سرانجام برساند.

زرگران تصریح کرد: در ۷ ماهه ابتدای سال جاری حدود ۱۱.۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی از سوی بانک مرکزی برای اقلام دارو و غذا پرداخت شده است که بر این اساس میزان یارانه پرداختی به این ارزها در مدت ۷ ماه گذشته، ۲۴۴ هزار میلیارد تومان با محاسبه نرخ ارز بازار آزاد بوده که سرانه آن حدود ۴۰۰ هزار تومان برای هر ایرانی خواهد بود.

وی افزود: قرار است که گندم و دارو همچنان ارز دولتی بگیرند که این کار صلاح نیست، چراکه گندم کالایی است که به راحتی جایگزین شده و وقتی گندم یارانه‌ای در شبکه وجود داشته باشد، به راحتی به بیرون شبکه نشت کرده و در بازار جایگزین ذرت و جو خواهد شد.

رئیس انجمن غلات ایران خاطرنشان کرد: طبیعی است که دولت در بودجه سال آینده ۱۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه گندم و نان دهد اما بهترین روش این است که قیمت گندم ۷,۵۰۰ تومان از سوی دولت خریداری شده و یارانه به آرد تعلق گیرد. زرگران گفت: قرار است که دولت گندم را از کشاورز ۷,۵۰۰ تومان خریداری کرده و با احتساب ۱,۰۰۰ تومان به عنوان هزینه حمل و آسیابانی، آرد آن ۶۴۰ تومان به خبازی‌ها برسد، اما بهتر است که نرخ گندم نرخ آزاد باشد.

وی گفت: در حال حاضر یکی از نقاط ضعف این است که باید آزادسازی نرخ گندم هم صورت گیرد و یارانه به آرد یا نان تعلق گیرد.

وی افزود: اگر قرار باشد که هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود، باید طرح را به نحوی اجرا کرد که مردم ناراضی نباشند؛ این در حالی است که اکنون کلاً دولت برای دانه‌های روغنی، گندم، دارو و نهاده‌های دامی یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به ازای هر ایرانی پرداخت می‌کند که اگر گندم و دارو همچنان ارز دولتی بگیرند، دولت باید به هر ایرانی ۱۵۰ هزار تومان یارانه بدهد و این رقم نباید کمتر شود.

زرگران تصریح کرد: باید یارانه فعلی که در قالب ارز ترجیحی به مردم داده می‌شود به مردم ارائه شود تا طرح با موفقیت اجرایی شده و به هدف خود که فسادزدایی است، برسد.

زرگران اظهار کرد: اگر قرار است که کمتر از یارانه‌ای که دولت به ارز ترجیحی می‌دهد به مردم پرداخت کند و در مقابل هم کالا گران شود، در این صورت قدرت خرید مردم کاهش یافته و قادر به خرید کالاهای اساسی نیستند. وی افزود: در چنین شرایطی نارضایتی ایجاد خواهد شد؛ ضمن اینکه باید نقدینگی بنگاههای فعال در این حوزه تأمین شود چراکه با حذف ارز ترجیحی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از جمله دامداری‌ها ۴ تا ۵ برابر خواهد شد. پس دولت باید سرمایه در گردش را تأمین کند تا تقاضا در کشور از بین نرود و در عین حال چرخ تولید نیز بچرخد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.