صفحه اصلی / اقتصادی / خصوصی‌سازی رجا غیرکارشناسی بود
خصوصی‌سازی رجا غیرکارشناسی بود

مدیرعامل راه‌آهن:

خصوصی‌سازی رجا غیرکارشناسی بود

مدیرعامل راه‌آهن گفت: شرکت رجا به صورت غیرکارشناسی از شرکت راه‌آهن جدا شد.

سید میعاد صالحی در مراسم «بهره‌برداری از ۵۲۶ دستگاه انواع ناوگان ریلی به ارزش ۷۹۴ میلیارد تومان» که صبح امروز (سه‌شنبه ۳۰ آذرماه) در ایستگاه راه‌آهن تهران برگزار شد، با بیان اینکه با نقطه مطلوب در حمل و نقل ریلی فاصله زیادی داریم، گفت: برای جبران عقب‌ماندگی‌ها تلاش زیادی باید کرد. زمانی که شرکت راه‌آهن را تحویل گرفتم، تنها ۵۰۰ دستگاه لوکوموتیو فعال (دیزل گرم) در شبکه ریلی تردد می‌کرد، درحالی‌که کل لوکوموتیوهای موجود در کشور ۹۵۰ دستگاه است که کمتر از ۲۰۰ سال آن ۲۰ سال است به عنوان انبار قطعه استفاده می‌شود، کمتر از ۲۰۰ دستگاه دیگر در سه سال اخیر زمین‌گیر شده که ۶۰ تا ۷۰ دستگاه آن امسال فقط زمین‌گیر شده بود این در حالی است که ۱۵ هزار کیلومتر ریل داریم که تعداد بیشتری لوکوموتیو می‌طلبد.

وی با اشاره به اولویت قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر دستیابی به ۲۰ درصد سهم ریل از مسافر و ۳۰ درصد از بار گفت: با این اولویت‌بندی قانون برنامه ششم فاصله زیادی داریم و توسعه حمل ریلی که مسیر مهمی برای جهش اقتصادی است، نیاز به اعتبارات و زمان بیشتری دارد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: دولت سیزدهم به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی است. متوسط سن لوکوموتیوهای مسافری ما کمتر از ۱۰ سال و باری بالای ۳۰ سال است که اگر بازسازی نشود، تخریب مضاعف رخ می‌دهد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، راه‌آهن ۲,۰۰۰ میلیارد تومان به تعمیرکاران لوکوموتیو بدهی دارد و ۳,۰۰۰ میلیارد تومان کمبود اعتبار جهت بازسازی خطوط نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: در هفت ماهه امسال هفته‌ای بیش از ۱.۵ سانحه خروج از خط داشتیم. همچنین از ابتدای امسال تا پایان ۶ ماهه به طور متوسط ماهی ۵ لوکوموتیو از سیر خارج می‌شد درحالی‌که ایمنی خط قرمز دولت سیزدهم در حمل و نقل ریلی است.

صالحی با بیان اینکه رجا به صورت غیرکارشناسی از راه‌آهن جدا شد، گفت: راه‌آهن هیچ واگن مسافری ندارد و همه آن در اختیار بخش خصوصی است. با این حال معتقدیم باید در حوزه حمل و نقل ریلی مسافری، سندی در جهت توسعه انسانی تدوین شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در ۸ تا ۱۰ سال اخیر نسبت به رقبایمان عقب‌ماندگی بسیاری داریم. تقاضاهای بین‌المللی ما در بخش راه‌آهن مناسب نبوده که باید به‌روزرسانی شود.

وی با اشاره به اهمیت ترانزیت ریلی گفت: مسیر ایران برای تردد کالا میان شرق و غرب و از چین به اروپا یکی از بهترین مسیرها است. دولت سیزدهم نیز اولویت همکاری را با کشورهای همسایه قرار داده که فرصت ترانزیتی خوبی برای کشور ایجاد می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.