صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / دوره تولید آسان نفت به پایان رسیده است
دوره تولید آسان نفت به پایان رسیده است

معاون وزیر نفت:

دوره تولید آسان نفت به پایان رسیده است

معاون وزیر نفت با بیان اینکه لزوما نفت موجود در زیر زمینی مزیت رقابتی ما نیست، افزود: مخازن نفت و گاز ایران در دنیا پیچیده‌ترین مخازن هستند و دوره تولید آسان نفت تمام شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، محسن خجسته‌مهر امروز در آئین گرامی‌داشت روز ملی پژوهش با بیان اینکه صنعت نفت یک صنعت تولیدی، اقتصادی، علمی و جهادی است گفت: مجموعاً ۱۲۰۰ میلیارد بشکه معادل نفت زیر زمین کشف شده که ذخایر نفت خام، گاز طبیعی، مایعات گازی و میعانات گازی است.

وی با بیان اینکه حدود یک تریلیون دلار نفت از ابتدای انقلاب اسلامی فروخته‌ایم اما پرسش اساسی این است که سهم فناوری چقدر است، افزود: سرمایه زیرزمینی مزیت رقابتی ما نیست، این موضوع زمانی می‌تواند مزیت باشد که بتوانیم از آن تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: نیاز اولویت‌دار ما در صنعت نفت فناوری است؛ هر جا کم آوردیم، فناوری نبود. در دولت سیزدهم باید اتفاقی تازه در صنعت و در بخش فناوری رقم بخورد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کمتر از ۳۰ درصد منابع موجود را با فناوری‌های موجود می‌توان برداشت کرد، گفت: این یک معنا دارد؛ اگر می‌خواهیم ذخایر موجود را به ثروت تبدیل کنیم باید از علم و فناوری بهره ببریم.

وی افزود: در شرکت ملی نفت ایران با توجه به تأکیدات اسناد بالادستی می‌خواهیم سهم قابل‌توجهی برای تولید ثروت از مخازن زیرزمینی داشته باشیم و در این راه باید از حداکثر نقش فناوری استفاده کنیم، امروز می‌توانیم ادعا کنیم که باید ظرفیت جذب و انتقال فناوری را در کشور بالا ببریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه ذخایر هیدروکربوری مزیت اقتصادی ما است، گفت: لزوماً سرمایه‌های زیرزمینی ما مزیت رقابتی ما نیست و زمانی مزیت می‌شود که به مدد علم و فناوری تبدیل به ثروت شود. برای صنایع بزرگ ما این عیب اساسی است که سهمی در فناوری نداشته باشند و این یک هشدار جدی است.

خجسته‌مهر از آمادگی این شرکت برای افزایش سهم فناوری در این صنعت خبر داد و با تأکید بر اینکه نیاز اولویت‌دار در صنعت نفت، فناوری است، اظهار کرد: در بخش عرضه نیز باید با آمادگی کامل نیاز شرکت‌ها را بشناسند. ما نیز باید مسائل اصلی نفت و گاز را جلو چشم شرکت‌های فناور قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم باید اتفاق جدیدی را در صنعت نفت و در بخش فناوری رقم بزنیم و ظرفیت زیادی در بخش‌های مختلف صنعت نفت وجود دارد تا الگوی بهینه اقتصادی و قراردادی تدوین کنیم، گفت: در حال تدوین بهترین الگوی بهینه اقتصادی و قراردادی هستیم و در این راه از معاونت پژوهش و فناوری رئیس‌جمهوری کمک می‌گیریم.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.