صفحه اصلی / سرخط خبرها / مذاکرات را با خوش‌بینی پیگیری می‌کنیم/ گفت‌وگوی سرپایی وزیران خارجه ایران و عربستان
مذاکرات را با خوش‌بینی پیگیری می‌کنیم/ گفت‌وگوی سرپایی وزیران خارجه ایران و عربستان

خطیب‌زاده اعلام کرد

مذاکرات را با خوش‌بینی پیگیری می‌کنیم/ گفت‌وگوی سرپایی وزیران خارجه ایران و عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با رد برخی اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی در مورد وجود اختلاف بین ایران و انصارالله یمن گفت: روابط ایران با دولت نجات ملی یمن ازهر زمانی مستحکم‌تر است .

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا ، سعید خطیب زاده ، روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با رسانه ها ی داخلی و خارجی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد گزارش برخی از رسانه های غربی در مورد روابط ایران و انصار الله یمن و همچنین ادعاهای آنها در مورد سفیر ایران در یمن و این که او  به خاطر کرونا به تهران بازنگشته است بلکه بازگشت او به خاطر اختلافات بین ایران و انصارالله بوده است، تصریح کرد : روابط ایران و دولت نجات ملی یمن از هر زمان دیگری مستحکم‌تر و به هم نزدیک‌تر است.

وی افزود: ایران کماکان متعهد است به مردم یمن با همه ابزارهای سیاسی و اقتصادی کمک کند و  آنهایی که این خبرسازی‌ها را می‌کنند بهتر است توجه کنند، تنها راه کمک به موضوع یمن توجه به خواست و اراده مردم یمن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد وضعیت سفیر ایران در یمن نیز گفت: آقای ایرلو نیاز  به رسیدگی فوری پزشکی داشت و چندین روز این موضوع در دستور کار جمهوری اسلامی ایران بود. چندین کشور در منطقه از جمله عراق به ما در این زمینه  کمک کردند.

وی افزود : وضعیت آقای ایرلو بهتر شود در این زمینه به شما اطلاع رسانی می کنیم .

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که آیا آقای ایرلو بعد از بهبودی مجددا به یمن باز خواهند گشت، تصریح کرد: آقای ایرلو در حال حاضر از نظر سلامتی در وضعیت پایداری هستند .

وی ادامه داد : وضعیت کرونا ایشان حاد است و ایشان باید تحت مراقبت ویژه  باشند و امیدواریم ایشان هرچه زودتر سلامتی خود را به دست آورند و به محل مأموریت خود بازگردند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد  اظهارات مشاور امنیت  ملی آمریکا مبنی بر این که «ما به صورت مستقیم دغدغه ها و نگرانی های خود در مورد فعالیت هسته ای ایران به این  کشور منتقل کرده ایم» و آیا این اظهارات از سوی تهران تایید می‌شود؟ تاکید کرد: در گفت‌وگوهای وین هیچ صحبت مستقیمی با ایالات متحده طی این‌ ماه‌ها که گفت‌وگوها در وین در جریان بوده، انجام نشده است.

وی افزود:  برخی پیام‌ها به واسطه  آقای انریکه مورا«مسئول کمیسیون مشترک برجام‌» به صورت مکتوب و غیرمکتوب از ابتدای گفت‌وگوها در وین درخصوص موضوعات مذاکراتی (نه چیزی بیش از آن) دریافت و جواب‌ها هم در جا داده شده است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی اخبار منتشر شده مبنی بر سفر وزیر خارجه کشورمان به آذربایجان طی روزهای آتی گفت: این دعوت از قبل انجام شده است و انجام این سفر در دستور کار است و ان‌شاءالله در آخر هفته جاری این سفر کوتاه انجام می شود.

وی در مورد دستور کار این سفر نیز تصریح کرد: موضوعات مهمی در دستور کار این سفر است که از قبل آماده شده است به خصوص در مورد موضوعات دوجانبه و گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری بین دو کشور.

خطیب زاده همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در نشست روز گذشته وزیران امور خارجه سازمان همکاری های اسلامی، وزیر خارجه عربستان نیز حضور داشت و آیا در حاشیه این نشست گفت‌وگو و یا دیداری بین وزیران امور خارجه ایران و عربستان نیز صورت گرفت یا نه؟ اظهار کرد: در جریان برگزاری نشست ها و اجلاس های بین المللی، انجام این گفت‌وگوها یک امر روال و متداول است و تا آنجایی که من می دانم در حاشیه این نشست بین  وزیران امور خارجه دو کشور (ایران و عربستان)  یک احوال‌پرسی سرپایی انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین اخبار مبنی بر مذاکرات ایران و عربستان و اینکه آیا تنش های جدیدی که دولت ریاض با برخی از همپیمانان ایران از جمله سوریه و لبنان داشته بر انجام این گفت وگوها تأثیرگذار بوده است، گفت: تحول جدیدی در خصوص گفت‌وگوهای مان با عربستان نداشته ایم. همچنان منتظر پاسخ ریاض هستیم و پیشرفت مذاکرات منوط به جدیت طرف مقابل خواهد بود و به میزانی که آن ها (عربستان) جدیت نشان دهند آمادگی داریم که هم گفت‌وگوها پیشرفت داشته باشد و هم در خصوص منطقه و مسائل دوجانبه گفت وگوهای انجام شده را به تفاهم برسانیم.

وی همچنین گفت: ما ریاض را به راه حل های سیاسی و دیپلماتیک و عدم مداخله در امور دیگر کشورها دعوت می کنیم چرا که معتقدیم ترتیبات فراگیر منطقه ای از طریق احترام متقابل و درک واقعیت ها از سوی کشورهای منطقه حاصل و به نتیجه می رسد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد بازداشت ۹ شهروند کرد ایرانی توسط دولت ترکیه و تحویل آن ها به معارضان سوری در شمال این کشور و پیگیری های وزارت خارجه در ارتباط با آزادی این ۹ شهروند خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: این مسئله با جزئیاتی که شما گفتید تأیید نمی شود. در مورد چندین شهروند ایرانی که به خاطر ورود غیرقانونی و یا ادعای ترکیه مبنی بر ورود غیرقانونی به این کشور در سفر اخیر وزیر خارجه ترکیه به تهران بین مقامات دو کشور گفت وگو و رایزنی شد و این موضوع همچنان در حال پیگیری است. قرار شد که نیروهای مرزبانی دو کشور کار را در این زمینه به پیش ببرند. سفارت ایران در ترکیه در این زمینه یادداشتی را به دولت ترکیه ارائه کرده است و در تهران نیز قسمت های مسئول پیگیر این موضوع هستند و به صورت روزانه این گونه موضوعات کنسولی از سوی وزارت خارجه پیگیری می شود.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ مبنی بر اینکه روزنامه کیهان امروز اعلام کرده که اگر مذاکرات وین به نتیجه نرسد ایران غنی سازی ۹۰ درصد را انجام می دهد و آیا چنین خبری مورد تأیید است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره به تعهدات خود ذیل پادمان و NPT پایبند بوده است. ایران عضو این معاهده بین المللی است و هر آنچه انجام داده مطابق و در چارچوب و منطبق بر بندهای تعهدات بین المللی ایران بوده است. اقداماتی که ایران انجام داده همه با اطلاع آژانس بوده است و آژانس از کلیه اقدامات ما مطلع بوده است. این اقدامات در چارچوب مقررات بوده است.

وی با بیان اینکه ایران همواره به تعهدات خود در چارچوب مقررات بین المللی و معاهداتی که عضو آن است، عمل کرده اظهار کرد: سطح، میزان و کیفیت غنی سازی ایران مبنی بر نیازهای صلح آمیز هسته ای ایران است و همه اقدامات مان را تاکنون براساس اطلاع آژانس انجام داده ایم و در آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات چندی پیش وزیر خارجه انگلیس در مورد بدهی این کشور به ایران و پرداخت این بدهی از سوی لندن به تهران تصریح کرد: متأسفانه دولت انگلیس تا به امروز در ارتباط با این مسئله جز حرف در مسیر عمل اقدامی انجام نداده است.

وی ادامه داد: دولت انگلیس هر چند در بیان و حرف، بدهی قطعی خودش به ایران را اعلام می کند ولی در عمل هر بار به بهانه ای انجام این تعهد را حتی مواقعی که به توافقات بسیار بسیار عملی و اجرایی با یکدیگر رسیده ایم منوط به مسائل دیگری می کند.

خطیب زاده افزود: تا مادامی که این بدهی قطعی پرداخت نشود این موضوع پرونده مهمی در روابط دو کشور خواهد بود و امکان گشودن فصل جدیدی در روابط وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا در حاشیه نشست امنیتی در اردن دور پنجم گفت وگوهای ایران و عربستان برگزار شده است، افزود: دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان هنوز برگزار نشده و جزئیات دیگری در این ارتباط وجود ندارد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا زمان سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به امارات مشخص شده است، گفت: هنوز تاریخی در این زمینه مشخص نشده است.

خطیب زاده همچنین در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر انجام دیدار و رایزنی بین امیرخان متقی وزیر خارجه هیأت حاکمه موقت سرپرستی افغانستان با امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در حاشیه نشست وزیران خارجه سازمان همکاری های اسلامی در اسلام آباد و عکس منتشر شده در این زمینه تصریح کرد: در حاشیه اجلاس های بین المللی نشست و انجام این گونه نشست ها و گفت وگوها کاملا طبیعی است. در حاشیه نشست روز گذشته نیز گفت وگویی از سوی وزیر خارجه هیأت حاکمه موقت سرپرستی افغانستان با آقای امیرعبداللهیان به صورت مختصر انجام شد که عکس آن را نیز همه مشاهده کردند.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد این دیدار و تأثیر آن بر آینده افغانستان و تحولات این کشور اظهار کرد: همان طور که بارها اشاره کردیم تأکید اولیه ما مردم افغانستان هستند. مردم افغانستان در حال حاضر در شرایط سختی به سر می برند و ما تأکید بر این داریم که کمک های بین المللی به این کشور را سامان بدهیم تا این کمک ها به دست مردم افغانستان برسد. در جریان نشست اسلام آباد نیز بر این موضوع تأکید کردیم و در تهران نیز پیگیر این موضوع هستیم. ما میزبان میلیون ها نفر از برادران و خواهران افغانستانی خود در ایران هستیم. افغانستان در حال حاضر در شرایطی نیست که کسانی که مسبب مشکلات امروز افغانستان هستند خود را کنار بکشند و از این موضوع فرار کنند. اولویت آن ها امروز باید افغانستان و مردم افغانستان باشد. ما به هیأت حاکمه موقت افغانستان به صراحت گفتیم تمام هیأت ها نیز که در نشست اسلام آباد حضور داشتند به صراحت گفتند که مسیر آینده افغانستان از اراده مردم افغانستان و تشکیل یک دولت فراگیر و شمول گرا از همه قومیت ها در افغانستان می گذرد و به نظر می رسد که هیأت طالبان نیز این پیام را به خوبی گرفته است.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی دیگر در مورد آخرین وضعیت سند همکاری های راهبردی بین ایران و ترکیه که در جریان سفر وزیر خارجه این کشور به تهران دو طرف توافق کردند این سند را تدوین کنند، گفت: این طرح در جریان سفر آقای چاووش اوغلو به تهران بیان شد. دو طرف در حال برنامه ریزی و فراهم کردن مقدمات سفر آقای اردوغان به تهران هستند و اگر بتوانیم این متون را بین دو کشور قبل از این سفر نهایی کنیم این سند در جریان سفر آقای اردوغان به تهران به امضای روسای دو دولت خواهد رسید.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ارتباط با تهدیدات مجدد رژیم صهیونیستی علیه ایران از جمله حمله به تأسیسات هسته ای کشورمان و پاسخ امروز فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا در ارتباط با این تهدیدات تصریح کرد: رژیم جعلی اشغالگر قدس از روز اول پنهان نکرد که همه تلاشش را انجام می دهد که هیچ توافقی در منطقه صورت نگیرد و علت آن نیز مشخص است چرا که ریشه این رژیم در ترور و بی ثباتی است و آنچه که توسط نیروهای نظامی ایران در پاسخ به این گونه تهدیدها گفته شده کاملا روشن و قاطع است.

وی در بخش دیگری از این صحبت های خود در پاسخ به این سوال تصریح کرد: بسیار برای نظام بین الملل تأسف برانگیز است که یک رژیم جعلی و غاصب که دارای کلاهک‌های هسته ای است عضو هیچ معاهده ای در این زمینه از جمله معاهدات منع اشاعه سلاح های هسته ای نیست.

خطیب زاده ادامه داد: این رژیم که در عمر نکبت بار خود بسیاری از ترورها و خونریزی ها را انجام داده است کشوری که در این پهنه گیتی تمدن ساز است را تهدید می کند. پاسخ ما به این گونه تهدیدات در فضای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی کوبنده است. پیام نیروهای مسلح ما روشن است و توصیه می کنیم کسانی که داعیه حقوق بشر دارند در ظاهر هم که شده به این مسائل توجه کنند که این رژیم به چه میزان تلاش می کند که نظام بین الملل و قوانین مرتبط با آن را به سخره بگیرد و چه اقداماتی را انجام می دهد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در این زمینه گفت: ما تمامی تهدیدات رژیم صهیونیستی را در سازمان ملل مستندسازی می کنیم و در تریبون‌های رسمی اعلام می کنیم و این ها پرونده قطور این رژیم برای ایجاد ارعاب است.

وی افزود: آن ها این حرف‌ها و تهدیدات را برای ایران بیان نمی کنند، این حرف ها را برای پایتخت های برخی از کشورهای اروپایی و کشورهایی که این تهدیدات را می خرند از جمله در واشنگتن بیان می کنند. این تهدیدات محلی از اعراب ندارد. ایران از میزان قدرت بازدارندگی خود اطلاع دارد و این رژیم می داند که اگر دست به اقدامی بزند چه پاسخی از سوی ایران دریافت می کند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با ادعای آمریکا مبنی بر اسکان تعدادی از سران القاعده توسط ایران گفت: این ها ادعایی هستند که به صورت ادواری روی اتوپایلوت وجود دارد و هر از چندگاهی منتشر می شود. این ادعاها از مبنا بی اساس هستند و لذا پاسخ به این گونه ادعاهای بی اساس ضرورتی ندارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد نصب دوربین های آژانس بین المللی انرژی اتمی در مجتمع تسا کرج و توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس در این زمینه تصریح کرد: از روزی که خرابکاری ها در کرج اتفاق افتاد به آژانس بین المللی انرژی اتمی گفتیم که باید اقداماتی صورت بگیرد. باید بررسی های امنیتی و قضایی در این زمینه انجام شود و این اقدام محکوم شود و وقتی چک های امنیتی و فنی در مورد دوربین ها صورت بگیرد می تواند این دوربین ها نصب شود. در سفر چندی پیش آقای گروسی به تهران در این زمینه توافقاتی انجام شد ولی به دلیل برخی از مشکلات و نقاط اختلافی این اعلام نشد ولی بعد از سفر آقای کمالوندی به وین و گفت‌وگوهایی که صورت گرفت و هنگامی که مقدمات این موضوع فراهم شد ایران به صورت رسمی اعلام کرد که دوربین ها مجددا نصب می شوند.

وی همچنین تصریح کرد: تا مادامی که روابط ایران و آژانس در چارچوب فنی بماند هیچ مشکلی وجود ندارد و در این چارچوب آسمان بسیار آفتابی و صاف است.

خطیب زاده همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با رویکرد سه کشور اروپایی در مورد گفت‌وگوهای وین با بیان اینکه در طول این مذاکرات شاید بیش از هر دوره دیگری از مذاکرات با یک کمپین و کارزار دیپلماسی عمومی و رسانه ای برخی از این کشورها علیه آنچه که در اتاق های گفت وگو انجام می شد، مواجه بودیم، ادامه داد: این سه کشور به جای اینکه وقت و انرژی خود را به مذاکرات جدی معطوف کنند بعضا وارد کارزار رسانه ای شدند چنانکه دیدیدم توسط برخی از رسانه ها اطلاعات غلط و برساخته ای در مورد این مذاکرات داده شد. ما امروز دو متن توافق شده جدید داریم که ماحصل گفت وگوهای بسیار فشرده ای است که طی چند روز گذشته در وین همراه با تنفس چند روزه ای که اتفاق افتاد به دست آمده است. این ها متن هایی هستند که نظرات ایران به همراه متون قبلی در آن لحاظ شده است و الان متونی داریم که براساس آن به گفت وگوهای آتی ادامه می دهیم.

وی ادامه داد: طرف های مقابل توجه کنند که اگر از همین روز اول با همین رویکرد روزهای آخر وارد می شدند زودتر می توانستیم به این متون به عنوان مبنای گفت‌وگوها برسیم.

خطیب زاده همچنین با ارائه گزارشی از نشست پنج روزه سفرای ایران در کشورهای همسایه به همراه سفرای ایران در چین، سوریه و لبنان گفت: طی پنج روز جلسات فشرده و منظمی که برگزار شد تعداد زیادی از مقامات کشور از جمله سران سه قوه، معاون اول رئیس جمهور، وزرای اقتصادی به همراه وزرای مستقیم مرتبط با مسائل روابط بین الملل و سیاست خارجی و همچنین مقامات لشکری و کشوری به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند. تمرکز این نشست بر دیپلماسی اقتصادی بود و در همین چارچوب بیشترین جلسات اقتصادی با نمایندگان بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی و استاندارانی بود که با نمایندگان مرزی ما در ارتباط هستند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین پیگیری های انجام شده از سوی ایران در ارتباط با عاملان شهادت سردار سلیمانی و همراهانش با توجه به نزدیک شدن به دومین سالگرد شهادت وی گفت: هفته آینده در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی نکات دقیق تری را در مورد پیگیری های صورت گرفته در مورد این موضوع و جزئیات آن خدمت شما عرض خواهم کرد.

وی ادامه داد: در سطوح دوجانبه و ابعاد قضایی و کیفری و در فضای بین المللی و در مراودات با کشورهای مختلف در ماه های گذشته در تمامی این سطوح این پرونده پیگیری شده است. دستور کار مشخصی را پیگیری کردیم. قوه قضاییه، وزارت خارجه و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی مطالبی را در ارتباط با پیگیری های انجام شده دارند که بیان می شود.

خطیب زاده ادامه داد: دو جلسه فوق العاده به ریاست آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در خصوص پیگیری های این پرونده انجام شد که همه در این راستا بود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که ایران چقدر خوشبین است که در دور بعدی مذاکرات وین گفت وگوها به نتیجه برسد با توجه به اینکه مقامات روسیه اظهارنظرهایی در این زمینه کرده اند و از طرف دیگر آقای باقری نیز اعلام کرده است که علاوه بر اختلافاتی که در شش دور قبلی بین ایران و طرف های مقابل وجود داشت با توجه به متون جدید برخی اختلافات نیز به اختلافات قبلی افزوده شده است، افزود: ما وارد عملیات های روانی برای اعلام خوشبینی یا بدبینی نمی شویم. این اعلام ها بخشی از عملیات روانی است و کاملا روشن است که در معماری که برخی از طرف های مقابل از جمله طرف های آمریکایی انجام می دهند برخی سیاه نمایی های لحظه ای، عدم خوش بینی های روزانه و یا خوش بینی های ساعتی وجود دارد تا بر اتاق گفت وگوها تأثیر بگذارند.

خطیب زاده تأکید کرد: ما در مذاکرات همواره به نتیجه فکر می کنیم. ما گفت‌وگوها را با اراده، جدیت و خوش بینی پیگیری می کنیم اما به نیات طرف های مقابل به خصوص آمریکایی ها خوش بین نیستیم.

وی ادامه داد: ما فکر می کنیم که راه درست این است که از قضاوت زودهنگام اجتناب کنیم و تمام توان خود را معطوف به نتیجه گرفتن کنیم. در پی چند روزی که گفت وگوهای دور هفتم برگزار شد به رغم اینکه طرف مقابل کارزارهای رسانه ای علیه گفت وگوهایی که در داخل اتاق ها انجام می شد، ایجاد کرده بود ما تمام انرژی و توان خود را معطوف به این کردیم که به متنی برسیم تا آن متن در دور هشتم مبنای گفت‌وگوها بشود.

خطیب زاده ادامه داد: ما به این امید دور بعدی مذاکرات را آغاز می کنیم که بتوانیم اگر طرف مقابل با اراده رفع تحریم ها به صورت موثر و راستی آزمایی شده وارد وین شود در کمترین زمان به نتیجه برسیم.

وی همچنین در ارتباط با ادعاهای طرف های اروپایی مبنی بر اینکه ایرانی ها درخواست توقف این دور مذاکرات را داشتند، اظهار کرد: در خصوص پایان این دور از گفت وگوها بین طرفین گفت وگوهای مفصلی صورت گرفت، علت آن هم این بود که کریسمس و سال نو مسیحی نزدیک بود. برخی از طرف ها نظرشان این بود که مذاکرات تا دو، سه روز بعد از روز جمعه ادامه پیدا کند. برخی دیگر نظرشان این بود که برای کریسمس بروند و دوباره بیایند و یا بعد از ژانویه بیایند. برخی طرف های دیگر هم معتقد بودند که اگر قرار است گفت‌وگوها ادامه پیدا کند اکنون پایان پیدا کند و بعد یک مرتبه همه برگردند و چند روز به صورت مداوم مذاکرات ادامه پیدا کند تا رفت و برگشت های بیجا و زیادی وجود نداشته باشد. در نهایت توافق جمعی این شد که فعلا گفت وگوها متوقف شود و بعد از اعیاد مسیحیان بر اساس اعلام آقای مورا همه برگردند و در چند روز آینده آقای مورا اعلام خواهند کرد که در چه تاریخی هیأت ها باید به وین برگردند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.