صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / شفافیت بازار کالای کشور با بورس کالا / در حال رایزنی با وزارت صمت برای عرضه خودرو هستیم
شفافیت بازار کالای کشور با بورس کالا / در حال رایزنی با وزارت صمت برای عرضه خودرو هستیم

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار؛

شفافیت بازار کالای کشور با بورس کالا / در حال رایزنی با وزارت صمت برای عرضه خودرو هستیم

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین افتتاح معاملات آتی و گواهی سپرده مس کاتد و معاملات گواهی سپرده میلگرد در بورس کالای ایران گفت: بورس کالا، بازار کالای کشور را قابل رصد و شفاف کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اقتصادآنلاین؛ آیین افتتاح معاملات آتی و گواهی سپرده مس کاتد و معاملات گواهی سپرده میلگرد در بورس کالای ایران با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و وزیر صمت برگزار شد.

مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به اینکه بورس کالای ایران، بازار کالای کشور را قابل رصد و شفاف کرده است، گفت: قیمت‌گذاری، یکی از ایراداتی است که همیشه در این بازار وجود داشته و هنوز هم در برخی از محصولات با این معضل همراه هستیم.

به گفته وی، بورس کالا مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است و مخالفت‌ها و دست‌اندازهای زیادی در مقابل این بورس، برای توسعه معاملات و پذیرش محصولات جدید شرکت‌ها وجود داشت. اما در حال حاضر، ۵۰ میلیون تن محصولات مختلف در حال معامله در بورس کالا هستند و بخش عمده‌ای از محصولات صنعتی و پتروشیمی در فضای شفاف معامله می‌شود.

عشقی با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از محصولات صنعتی، پتروشیمی در فضایی شفاف و رقابتی معامله می‌‌شود، تصریح کرد: بحث قیمت‌گذاری دستوری در شرایط اقتصادی کشور به نحوی است که در دارایی‌های فیزیکی، حساسیت هایی وجود دارد، اما بورس کالا به نحوی شرایط را برای فضای رقابتی و دسترسی صنایع به مواد فراهم کرده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در حال رایزنی با وزارت صمت برای عرضه خودرو هستیم.

وی اظهار داشت: دغدغه‌های مالیاتی روی معامله گواهی سپرده محصولات صنعتی وجود داشت، اما با پیگیری‌ها، بخشی از آن رفع شد. با بحث گواهی سپرده، موضوع ضمانت عرضه‌کنندگان در بازار فیزیکی حل شده است. همچنین  ریسک تحویل به شدت کاهش یافته است و هر فرد براساس آن ویژگی، کالا را تحویل می‌گیرد.

عشقی تصریح کرد: با توجه به اینکه تحویل میلگرد در تناژهای پایین در معاملات فیزیکی مقدور نبود، با گواهی سپرده امکان خرید خرد را برای مصرف‌کنندگان فراهم کرده‌ایم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.