صفحه اصلی / سرخط خبرها / آغاز بررسی فنی و امنیتی دوربین‌ها پیش از نصب در کرج از امروز
آغاز بررسی فنی و امنیتی دوربین‌ها پیش از نصب در کرج از امروز

کمالوندی اعلام کرد

آغاز بررسی فنی و امنیتی دوربین‌ها پیش از نصب در کرج از امروز

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ایران از امروز فرایند بررسی‌های فنی و امنیتی دوربین‌ها پیش از نصب در کرج را آغاز می‌کند.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، بهروز کمالوندی گفت: ایران تعویض دوربین های آسیب دیده در کرج را به سه پیش شرط منوط کرده بود؛ انجام بررسی های قضایی و امنیتی درباره ابعاد خرابکاری، محکومیت آنها از سوی آژانس و بررسی فنی و امنیتی دوربین ها پیش از نصب.
بر اساس گزارش شبکه خبر، وی گفت: اقدام داوطلبانه ایران در تعویض دوربین ها پس از حصول این سه پیش شرط پذیرفته شد.

کمالوندی همچنین در گفت‌وگویی با نورنیوز تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران درخواست‌های مکرر آژانس برای تعویض دوربین‌های آسیب‌دیده مجتمع تسای کرج را منوط به سه پیش‌شرط «انجام بررسی‌های قضایی-امنیتی در مورد ابعاد خرابکاری صورت گرفته»، «محکوم کردن این خرابکاری‌ها از سوی آژانس» و «بررسی فنی-امنیتی دوربین‌های جدید توسط ایران قبل از نصب» کرده بود.

وی افزود: اقدام داوطلبانه ایران در خصوص صدور مجوز تعویض این دوربین‌ها و نصب دوربین‌های جدید نه در قالب یک توافق جدید که پس از حصول این سه پیش‌شرط صورت گرفت و با وجود عدم ارتباط مستقیم میان گفتگوهای فیمابین ایران و آژانس با مذاکرات وین، به نظر می‌رسد که توانست دست مذاکراه‌کنندگان کشورمان را پر تر کند و این مسئله در نشست کمیسیون مشترک برجام در عصر جمعه خود را نشان داد.

کمالوندی ادامه داد: البته گفتگوهای ایران و آژانس بین مهندس اسلامی و رافائل گروسی ارتباطی به مذاکرات نداشت و به صورت عادی در قالب موضوعات جاری طرفین در حال انجام بود و لذا این ادعا که ما زیر فشار این اقدام را انجام داده‌ایم صحت ندارد. توجه به این نکته ضروری است که ما از ابتدا نگفته بودیم که اجازه تعویض و نصب دوربین‌ها را نمی‌دهیم، بلکه آن را منوط به آن سه پیش‌شرط کرده بودیم.

وی در ادامه گفت: از طرفی سازمان انرژی اتمی به عنوان یک نهاد تخصصی و فنی تعاملات مستمری در چارچوب پادمان با آژانس دارد و این تعاملات نباید شکل سیاسی به خود بگیرد و تلاش ما هم همواره این بوده و هست که تعاملات صرفا فنی و حقوقی باشد، لذا هرچند تعاملات ما با آژانس به صورت غیر مستقیم می‌تواند به مذاکرات وین مرتبط شود اما ماهیتا چنین ارتباطی وجود ندارد.

در واقع ارتباط دادن این دو حوزه به هم، به نوعی تلاش برای سیاسی کردن یک فرآیند فنی-حقوقی است. در فضای رسانه‌ای و با هدف عملیات روانی رسانه‌های غربی و صهیونیستی خیلی تلاش می‌کنند که تعاملات ما با آژانس را سیاسی کنند و متاسفانه تمایلاتی نیز در آژانس در این خصوص وجود دارد اما تاکید ما جدا شدن موضوعات فنی-حقوقی از مسائل سیاسی است.

معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: ذکر این نکته را ضروری می‌دانم که موضوع تاثیر احتمالی دوربین‌های نظارتی آژانس بر هدایت عملیات خرابکارانه علیه تاسیسات هسته‌ای ایران برای دستگاه‌های امنیتی و قضایی ما فوق‌العاده مهم بوده و هست و از این رو ما بر ضرورت بررسی دقیق دوربین‌های آسیب‌دیده و جدید تاکید زیادی داشتیم و روی نظر خود ایستادگی کردیم تا به نتیجه رسید.

به گفته وی اتفاقی که روز پنج‌شنبه در نشست خبری مدیرکل آژانس افتاد و او برای اولین‌بار یکی از دوربین‌ها را در مصاحبه خود به صورت کامل نشان داد و در مورد آن توضیحات مبسوطی ارائه کرد به طور قطع متاثر از حساسیت‌های ما و تاکید بر ضرورت مشخص شدن نقش غیرمخرب دوربین‌ها در عملیات خرابکارانه بود.

کمالوندی خاطرنشان کرد: در مورد سخت‌گیری‌های ماموران امنیتی در بازرسی دقیقی که با حفظ ضوابط حقوقی و اخلاقی پس از عملیات‌های خرابکارانه آغاز شده، این توضیح ضروری است که این سخت‌گیری‌ها بدون علت نیست و مواردی از اقدامات بازرس‌ها خارج از وظایف حرفه‌ای‌شان وجود داشته که حساسیت برانگیز بوده و ما به آژانس اعلام کردیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.