صفحه اصلی / اسلایدر / واردات با ارز ترجیحی ۱۰.۵ میلیارد دلاری شد
واردات با ارز ترجیحی ۱۰.۵ میلیارد دلاری شد

واردات با ارز ترجیحی ۱۰.۵ میلیارد دلاری شد

کسب و کار نیوز- تکمیل ظرفیت قانونی استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالای اساسی و افزایش آن در سال جاری، با ثبت واردات ۱۰.۵ میلیارد دلاری در کمتر از ۹ ماه مواجه شده که تا اینجا حداقل ۲.۵ میلیارد دلار بیش از رقم مصوب امسال است.

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس قانون بودجه امسال دولت امکان استفاده از هشت میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی را دارد، در حالی که گزارش بانک مرکزی نشان داد در نیمه اول امسال این ظرفیت تکمیل شده است.

بر این اساس، چندی پیش دولت درخواست استفاده از منابع بیشتر تا پایان سال را مطرح کرد و در حالی فعلا این روند ادامه پیدا کرده که در لایحه بودجه سال آینده دیگر خبری از اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالای اساسی نیست و احتمالا یارانه آن به نوعی دیگر توزیع خواهد شد.

در آستانه حذف ارز ۴۲۰۰ از چرخه تجاری ایران،‌ بررسی آخرین وضعیت واردات اقلام اساسی در گزارشی که ارونقی – معاون فنی گمرک – به ایسنا اعلام کرد نشان داد که از ابتدای سال جاری تا ۱۹ آذر ماه،  ۲۱.۸ میلیون تن،  کالای اساسی به ارزش ۱۳.۳ میلیارد دلار وارد شده است که از این رقم ۱۹.۱ میلیون تن به ارزش ۱۰.۵ میلیارد دلار به کالاهایی اختصاص دارد که با نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین ارز شده‌اند یعنی مجموع واردات اقلامی شامل گندم، ذرت، جو، انواع دانه‌های روغنی، روغن‌های خوراکی و بخشی از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی.

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، در دوره مورد بررسی ‌۸۷.۶ درصد حجم و ۷۸.۹ درصد ارزش واردات کالای اساسی با ارز ترجیحی بوده و مابقی با نرخ نیمایی بوده است.

جزئیات این گزارش نشان می‌دهد که  ۴.۷ میلیون تن گندم به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار، ۶.۵ میلیون تن ذرت به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار، ۲.۵ میلیون تن جو به ارزش ۷۳۹.۶ میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است.

همچنین از دیگر اقلام وارداتی با ارز ترجیحی ۱.۹ میلیون تن انواع دانه‌های روغنی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار، ۱.۴ میلیون تن روغن خوراکی به ارزش ۱.۹ میلیارد دلار و ۱.۹ میلیون تن کنجاله سویا به ارزش بیش از یک میلیارد دلار است.

در رابطه با دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز از ابتدای سال جاری تا ۱۹ آذر ماه بیش از ۱۵.۲ هزار تن به ارزش بالغ بر ۱.۶ میلیارد دلار واردات ثبت شده است.

از مجموع واردات کالاهای اساسی ۲.۷ میلیون تن به ارزش ۲.۸ میلیارد دلار نیز با ارز نیمایی وارد کشور شده که شامل اقلامی مانند برنج، شکر خام، لاستیک، داروهای دام و کودهای شیمیایی می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.