صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / قابل توجه آرایشگرانی که از مالیات فرار می‌کنند…
قابل توجه آرایشگرانی که از مالیات فرار می‌کنند…

قابل توجه آرایشگرانی که از مالیات فرار می‌کنند…

طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان یکی از ۵۰ مشاغلی که ملزم به استفاده از کارتخوان و ثبت‌نام در سامانه مودیان هستند، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه است اما بررسی‌ها از برخی از این آرایشگاه‌ها بیانگر استفاده نکردن آن‌ها از کارتخوان برای پرداخت مالیات کم‌تر است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، سازمان امور مالیاتی از شهریور سال ۱۳۹۸ معادل ۱۵ گروه از فعالان اقتصادی که حدود ۵۰ شغل می‌شوند را دسته‌بندی کرد تا برای شفاف‌ شدن درآمد، جلوگیری از فرار مالیاتی و کمک به فرآیند حسابرسی مالیاتی مکلف به ثبت نام در سامانه مودیان و استفاده از کارتخوان باشند.

با وجود گذشت دو سال تاکنون این قانون به صورت کامل اجرا نشده است و وزیر اقتصاد قول اجرای کامل آن تا پایان سالجاری را داده است که آخرین بررسی‌ها از اقدامات سازمان مالیاتی در این زمینه حاکی از ثبت‌نام و عضویت حدود ۴۵۰ هزار کسب‌وکار در سامانه مودیان با استفاده یک و نیم میلیون پایانه فروشگاهی اعم از کارتخوان بانکی و پایانه‌های فروشگاهی نرم‌افزاری، دریافت روزانه متوسط سه میلیون صورتحساب الکترونیکی صادره از پایانه‌های فروشگاهی فوق الذکر، انتشار فراخوان شناسایی آزمایشگاه‌های ذی صلاح مرکز تنظیم مقررات، تدوین استانداردهای فنی و کارکردی پایانه فروشگاهی و ساماندهی بیش از شش پایانه پرداخت اعم کارتخوان بانکی و درگاه پرداخت الکترونیکی با همکاری بانک مرکزی است.

طبق قانون، در این رابطه بانک مرکزی باید با همکاری سازمان مالیاتی ظرف مدت یک سال پس از ابلاغ این قانون، نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام کند که براساس اعلام معاون فناوری‌های این بانک همه اطلاعات درگاه‌های اینترنتی پرداخت و کارتخوان‌ها از دی ماه سال ۱۳۹۸ برای سازمان امور مالیاتی ارسال شد تا نحوه تشکیل پرونده مالیاتی برای کسب و کارهای مختلف بررسی شود و از دی پارسال نیز، همه دستگاه‌های کارتخوان جدید و هر درگاه اینترنتی پرداخت که راه اندازی شده، به سامانه مودیان وصل و برای آن‌ها پرونده مالیاتی تشکیل شده است.

طبق گفته وی، در گام نخست برای ۱۰۰ هزار کارتخوان که تراکنش‌ها بالایی داشتند پیامک ارسال شده است تا برای تشکیل پرونده اقدام کنند.

در این بین، بررسی‌ها بیانگر این است که برخی از آرایشگاه‌های زنانه پس از دریافت پیامکی مبنی براینکه دارای کارتخوان فعال فاقد پرونده مالیاتی بوده و مطابق ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی مشمول تشکیل پرونده مالیاتی هستید، نسبت به جمع آوری دستگاه کارتخوان از محل فعالیت خود اقدام و از مشتری‌ها درخواست وجه نقد در قبال خدمات خود کرده‌اند.

در حالیکه برخی از فعالان در این صنف به دنبال دور زدن مالیات هستند اما طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مودیان، یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران مشمول جریمه‌هایی همچون معادل ۱۰ درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده از آن طرق یا دو میلیون تومان، هر یک که بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های موضوع قانون مالیات های مستقیم در همان سال مالی می‌شوند.

همچنین، این افراد مشمول امتیاز مذکور در ماده (۴) این قانون نمی‌شوند و سازمان باید معادل مالیات متعلق به فروش مودیان موضوع این ماده را به هر طریق ممکن از جمله مراجعه به محل‌های فعالیت و رسیدگی به دفاتر، اسناد و مدارک آنان، (اعم از فیزیکی و الکترونیکی) یا هرگونه مدارک و قرائنی که به دست می‌آورد، تعیین و مطالبه کند.

علاوه بر این، در تعیین مالیات متعلق به این مودیان، هیچ­گونه اعتبار مالیاتی برای خریدهای آنان منظور نخواهد شد.

این جریمه‌ها از این جهت اعمال می‌شود که خرده فروشی‌ها و واحدهای صنفی که مستقیما با مصرف کننده نهائی ارتباط دارند، علاوه بر عضویت در سامانه مودیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی هستند.

گروه‌های شغلی که باید برای اتصال به پایانه فروشگاهی (کارتخوان) و ثبت‌نام در سامانه مودیان اقدام کنند، بدین شرح هستند:

۱. وکلا
۲. مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده
۳. دفاتر اسناد رسمی
۴. مشاورین املاک
۵. تالار پذیرایی، رستوران ها، چلوکبابی‌ها، کبابی‌ها، اغذیه فروشی‌ها و فست فودی‌ها، سفره خانه‌های سنتی و کافی شاپ‌ها، کترینگ‌ها و تهیه غذاها، قهوه خانه‌ها، سالن‌های غذاخوری و باغ تالارها، باغ سراها، طباخی‌ها، آش و حلیم پزی ها، جگرکی‌ها، کته کبابی‌ها، بریانی فروشی‌ها و مشاغل مشابه
۶. مرکز اقامتی از قبیل هتل ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمان پذیرها، مهمان سراها، مهمان خانه‌ها، مسافرخانه‌ها، باغ ویلاها، اقامتگاه‌های بین راهی و متل‌ها
۷. نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های وسایط نقلیه موتوری(به استثنای ماشین آلات راهسازی، ساختمانی و کشاورزی)
۸. آرایشگاه‌های مردانه و زنانه
۹. آجیل و خشکبار فروشی‌ها (به استثنای مشمولین ماده (۸۱) قانون مالیات‌های مستقیم و واردکنندگان)
۱۰. قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها، آب میوه فروشی ها، بستنی و فالوده فروشی‌ها
۱۱. میوه و تره بار فروش‌های مستقر در میادین میوه و تره بار، بار فروشی‌های میوه و تره بار، میوه‌فروشی‌ها
۱۲. مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی
۱۳. لوازم تحریر و نوشت افزارفروشی‌ها (به استثنای تولید کنندگان و وارد کنندگان)
۱۴. بازی‌های رایانه‌ای(گیم‌نت‌ها) و کافی‌نت‌ها
۱۵. دفاتر خدمات ارتباطی (دفتر خدمات مشترکین تلفن همراه و ثابت و خدمات پستی)، دفاتر خدمات الکترونیکی (از جمله دفاتر پلیس+۱۰، دفاتر خدمات الکترونیک شهر، دفاتر خدمات پیشخوان دولت و خدمات الکترونیک قضایی)

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.