صفحه اصلی / اجتماعی / شمارش معکوس برای نسخه نویسی الکترونیک
شمارش معکوس برای نسخه نویسی الکترونیک

خطر سرگردانی صدها هزار بیمار در داروخانه‌ها با ضرب‌الاجل « حذف نسخ کاغذی» از اول دی

شمارش معکوس برای نسخه نویسی الکترونیک

کسب و کار نیوز- آن طور که اعلام شده است، از اول دی ماه ۱۴۰۰، تمامی نسخه‌های بیماران باید به صورت الکترونیکی تجویز شود. این در حالی است که برای اجرای این طرح، ابهامات و ایراداتی مطرح است. همچنین این اتفاق در حالی رخ خواهد داد که برخی از مراکز درمانی به دلایلی از جمله کرونا آمادگی اجرای این روش را ندارند. از سوی دیگر زیرساخت های اجرای این طرح هنوز به صورت کامل تامین نشده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران می گوید: طبق آمار بیمه‌ها، میزان مشارکت پزشکان در نسخه‌نویسی الکترونیک به ۶۰ تا ۸۰ درصد رسیده است، با این آمار هم ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار عدد از نسخ کاغذی است و با حذف نسخه کاغذی، قاعدتاً همین تعداد بیمار از اول دی در داروخانه‌ها سرگردان خواهند بود. ناصحی، مدیرعامل بیمه سلامت نیز گفته است طبق قانون، از ابتدای دی نسخه های کاغذی باید حذف و نسخه های الکترونیکی جایگزین شود.

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که حوزه سلامت بیشترین تبادل اسناد الکترونیک را خواهد داشت، تاکید کرد: در درون طرح پرونده الکترونیک سلامت، ۴ طرح بزرگ قرار دارد که از جمله طرح استحقاق سنجی و استعلام هویتی است. همچنین، نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک از دیگر طرح‌ها بود که بخش‌هایی از آن انجام و امکان آن فراهم شده است، اما مشکلاتی دارد که باید بر طرف شود. از دیگر طرح‌های بزرگ این ابر پروژه، اصالت دارو در دارو‌های مصرفی چه در داروخانه و چه در بیمارستان‌ها است که اقداماتی در این باره انجام شده و بر مبنای این طرح، باید مصرف کننده دارو و مرکز درمانی آن مشخص باشد.

زیرا زیرساخت‌های لازم از جمله وجود رایانه در هر اتاق پزشک هنوز فراهم نشده استوی گفت: از قانونگذار، فرصت خواستیم زمان بیشتری را برای اجرای این طرح در نظر بگیرد تا ساختاری موازی برای جا‌هایی که هنوز پرونده الکترونیک نشده است داشته باشیم، زیرا زیرساخت‌های لازم از جمله وجود رایانه در هر اتاق پزشک هنوز فراهم نشده است.

جان بابایی با بیان اینکه در بسیاری از بخش‌های مراکز درمانگاهی ما رایانه وجود ندارد، افزود: البته اگر وزارت بهداشت، این برنامه را جدی‌تر می‌گرفت می‌توانست به اجرای آن سرعت دهد. وی اضافه کرد: غیر از اراده قوی‌تر برای اجرا و اختصاص منابع مالی لازم، سازمان برنامه باید در قبال این برنامه، ردیف قابل قبولی برای تأمین زیرساخت، قرار می‌داد. جان بابایی با بیان اینکه سالانه ۱۱ میلیون بستری داریم، گفت: هر ایرانی به طور متوسط سالانه ۱۱.۵ خدمت از حوزه سلامت می‌گیرد و این موارد به زیرساخت نیاز دارد.

معاون وزیر بهداشت افزود: بیش از ۸۰۰ راهنمای بالینی و استاندارد خدمت را داریم و در قاعده نسخه نویسی و نسخه پیچی، چند فاکتور بسیار مهم وجود دارد از جمله باید موتور قواعد قوی داشته باشیم که همه خدمات، استحقاق سنجی شود.

در همین رابطه نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت و گویی با “کسب و کار” گفت: بر اساس دستورالعمل نسخه‌نویسی الکترونیک، استحقاق سنجی باید در مطب پزشک انجام شود، اما اکنون به خاطر اجرای این طرح داروخانه ها را تحت فشار قرار داده اند که منجر به افزایش بار کاری و هزینه ای داروخانه ها و سردرگمی و نارضایتی مردم شده است. در بسیاری از داروخانه ها هنوز به میزان ۹۰ درصد نسخه های کاغذی پذیرش می شوند و تنها ۱۰ درصد از کل نسخه های رسیده به داروخانه ها الکترونیکی است.

علی فاطمی اضافه کرد: با اجرای این طرح با توجه به ابهاماتی که وجود دارد مردم دچار بلاتکلیفی های زیادی خواهند شد. نمی توان با اطمینان از اجرای صد در صدی این طرح بدون توجه به مشکلاتی که ایجاد خواهد شد صحبت کرد. در زمینه طرح حذف دفترچه نگران هستیم. زیرا مهمترین رکن در نسخه‌نویسی الکترونیک این است که نسخه در مطب پزشک به صورت الکترونیکی و فایل درآمده و آن فایل در اختیار موسسه اعم از داروخانه، رادیولوژی، آزمایشگاه و … قرار گیرد و خدمت لازم به بیمار ارائه شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد نسخه ها در داروخانه ها کاغذی هستند هنوز آمادگی کامل برای اجرای این طرح وجود ندارد. اینکه بگوییم از اول دی، هیچ نسخه کاغذی در داروخانه‌ها پیچیده نشود و همه نسخه‌ها باید الکترونیک باشد تکلیف مردم چه می‌شود. اگر پزشکان بخواهند همچنان نسخه‌های کاغذی بنویسند قطعاً مردم معترض می‌شوند و مشکلاتی برای داروخانه‌ها ایجاد می‌شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.