چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / کالاهای اساسی در کورس گرانی
کالاهای اساسی در کورس گرانی

یکه تازی قیمت ها در بازار کالاهای اساسی ادامه دارد

کالاهای اساسی در کورس گرانی

کسب و کار نیوز- این روزها افزایش قیمت کالاهای اساسی و فشار اقتصادی بر مردم بیش از پیش مشاهده می شود. مردم با گلایه از نوسان قیمت ها خواستار نظارت بیشتر مسئولان هستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بسیاری از فعالان اقتصادی گرانی دلار را دلیل اصلی رشد قیمتها در بازارها عنوان می کنند. اما چرا باید تولید با ریال باید و عرضه به دلار. این سوالی است که بسیاری از اقتصاددانها در پاسخ به آن می گویند تحریم‌ها در افزایش قیمت‌ها نقش جدی ندارد اما تأثیر روانی بر جامعه و اقتصاد کشور می‌گذارد. تولید محصولات داخلی با ریال انجام می‌شود اما هنگام عرضه محصول قیمت‌ها با دلار سنجیده می‌شود. همچنین تفاوت قیمت تولید در داخل با کشورهای اطراف نیز زمینه صادرات و حتی قاچاق کالاها را نیز فراهم می‌کند.

مشکلاتی همچون تحریم و مواردی از این قبل وجود دارد اما در سراسر دنیا اینها است، و به ندرت پیش می آید که برای مرغ صف هایی به این طولانی شکل گیرد؛ برنامه های برنامه ریزها برای ملت و اقتصاد موثر نبوده و سَمبل کاملی در رشته های مختلف نبوده اند.

این در حالی است که بررسی تورم کالاهای خوراکی در میانه پاییز نشان می دهد صادرات در افزایش قیمت گوجه نقش پررنگ تری به خود گرفته است. از سوی دیگر افزایش قیمت نهاده های دامی نیز موجب شده تا تورم محصولات لبنی به رکورد دو ساله برسد. تورم کالاهای مختلف در مناطق شهری ایران در ماه دوم پاییز نشان از چند اتفاق مهم داشته است. در مهم ترین این رویدادها تورم گوجه و رب گوجه مسیری صعودی داشته و همچنان در کورس افزایش قیمت قرار دارند. به طور کلی مرکز آمار هر ماهه گزارشی را از وضعیت چند کالای خوارکی در مناطق شهری منتشر می کند.

این گزارش حاوی اطلاعات گسترده ای در زمینه روند قیمت ها در هر ماه بوده و مقایسه قیمت ها در هر مقطع بیانگر تورم برخی کالاهای خوراکی است. در همین رابطه در آبان ۱۴۰۰ چند کالای خوراکی در کشور رکوردهای تورمی مهمی را از خود برجای گذاشته اند.

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گویی با “کسب و کار” گفت: متأسفانه قیمت برخی اجناس در بازار به صورت لحظه‌ای افزایش می‌یابد و برخی اجناس نیز روز به روز کمیاب‌تر می‌شوند که این امر وضعیت را برای مردم سخت و آنان را نسبت به آینده نگران کرده است. حامد قادرزاده اضافه کرد: متأسفانه در این شرایط شاهدیم که حتی مسئولان هم که باید پاسخگو باشند، پرسشگر می‌شوند و وقتی از آنها می‌پرسند که چرا قیمت فلان جنس داخلی افزایش یافته، خودشان پرسشگر این وضعیت هستند، در حالی که آنان باید پاسخگو باشند نه پرسشگر.

به گفته وی، هر چند دولت برای ساماندهی بازار و تامین کالاهای اساسی تلاش کرده اما شواهد موجود حاکی از آن است که در این امر موفق نبوده است. افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، چند نرخی بودن عرضه کالاها و و کمبود کالاهای اساسی موضوعی نیست که با توجیه و سخنرانی مسئولان قابل کتمان باشد و این مردم هستند که این آشفتگی بازار را از نزدیک در سفره‌های خود حس می‌کنند.

قادرزاده در ادامه اظهار داشت: دولت در سال گذشته با کاهش منابع و کسری بودجه مواجه شد که البته می توانست با چاپ پول، عرضه اوراق قرضه یا فروش اموال دولتی مشکلات را تا حدودی حل کند یا به طرق مختلف بانک مرکزی حرکت های جزیره ای انجام داد اما خیلی نتوانست اقتصاد را نجات دهد و رشد اقتصادی ما همچنان منفی و انقباض شدید اقتصادی داشتیم.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: دخالت در بازار و دست کاری در قیمت ها اختلال در عرضه و تقاضا است، ساعت ها جلسه در خصوص نرخ گذاری کالاهای اساسی یعنی یک برنامه ریز دقیق در کشور نیاز است که تمام جوانب اقتصاد و بازارها را کنار هم بگذارد و آنها را تحلیل کند که با این تفاسیر شواهد نشان می دهد جلسات خیلی موثر نبوده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.