صفحه اصلی / اسلایدر / ارائه کد ملی برای خرید لوازم خانگی اختیاری است
ارائه کد ملی برای خرید لوازم خانگی اختیاری است

ارائه کد ملی برای خرید لوازم خانگی اختیاری است

کسب و کار نیوز- رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر طرح ثبت کد ملی برای خریداران لوازم خانگی اجرایی شده است، گفت: در عین حال هنوز ارائه کد ملی برای خریداران خرد اجباری نیست.

اکبر پازوکی در رابطه با ثبت کد ملی خریداران محصولات لوازم خانگی در سطح خرده‌فروشی، گفت: در حال حاضر فروشندگان لوازم خانگی مجازند که برای ۶ کالای درشت لوازم خانگی ( یخچال، تلویزیون، کولرگازی، ساید بای ساید، ماشین ظرف‌شویی و جارو برقی) کد ملی خریدار را دریافت کنند، اما ارائه کد ملی اجباری نیست. رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید‌کنندگان لوازم خانگی تهران، افزود: البته قرار بود این طرح از خرداد ماه امسال در مورد کلیه اقلام لوازم خانگی خرد نیز از جمله قهوه‌جوش، هم‌زن، سرخ کن، آبمیوه‌گیری و …  اجرایی شود، اما به دلایلی از جمله تولید کم و وارداتی بودن برخی از این محصولات اجرای آن به تعویق افتاده است .

پازوکی بیان داشت: از حدود یک سال پیش فروشگاه‌داران برای تمدید، تبدیل جواز کسب یا اخذ جواز باید در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کند. رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران در مورد تاثیرات اجرای این طرح گفت: برخی خریداران تمایلی به ارائه کد ملی خود به فروشنده ندارند و در صورتی که احساس کنند که برای ارائه کدملی تحت فشار قرار دارند، به سمت خرید کالایی می‌روند که نیاز به ارائه کد ملی نداشته باشد و همین مساله گرایش به سمت خرید کالاهای قاچاق را افزایش می‌دهد. 

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران با اشاره به اهداف اجرای ثبت کد ملی خریداران لوازم خانگی، گفت: هدف از اجرای این طرح رصد واردات، تولید و شناسایی کالای قاچاق و تقلبی است. رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید‌کنندگان لوازم خانگی تهران، در مورد اجرای طرح گارانتی در سامانه جامع تجارت اظهار داشت: خریداران برای کسب اطمینان از اصالت کالاهای لوازم خانگی (یخچال، ساید بای ساید، جاروبرقی، ماشین ظرف‌شویی، تلویزیون، کولرگازی) می‌توانستند با ثبت کد درج شده روی دستگاه در کد دستوری  # ۷۷۷۷ * ۴* از اصالت دستگاه مطلع شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اجباری برای اخذ کد ملی از خریداران لوازم خانگی در سطح خرده‌فروشی وجود ندارد، گفت: اما این سخت گیری در مرحله اول و دوم یعنی از کارخانه به بنکدار و  بنکدار به فروشگاه وجود دارد. پازوکی بیان داشت: اخذ کد ملی از خریداران لوازم خانگی کوچک در سطح خرده‌فروشی هنوز اجرایی نشده است. 

به گزارش فارس، در راستای عملیاتی بودن پروژه استقرار سامانه جامع تجارت برای کالا‌های لوازم خانگی در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و تکالیف قانونی منبعث از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر ضرورت ثبت اطلاعات مربوط به تولید، نگهداری، توزیع و… کالا‌ها در سامانه جامع تجارت، کلیه واحد‌هایی عرضه کننده لوازم خانگی،  نسبت به ثبت کد ملی خریداران محصولات لوازم خانگی در سطح عرضه توسط نمایندگی‌ها و توزیع کنندگان اعم از عمده فروشی و خرده فروشی اقدام نمایند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.