صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ارائه اینترنت باکیفیت بدون افزایش تعرفه ممکن نیست
ارائه اینترنت باکیفیت بدون افزایش تعرفه ممکن نیست

ارائه اینترنت باکیفیت بدون افزایش تعرفه ممکن نیست

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در چند سال اخیر در سرویس‌های مربوط به حوزه ICT افزایش تعرفه انجام نشده است و با ادامه این روند، ارایه خدمات باکیفیت ممکن نیست.

به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از ایسنا، در حال حاضر، انواع سرویس‌های موجود اینترنت در ایران، به‌دلیل داشتن ویژگی‌های متمایز از هم، برای کاربران با شرایط مکانی و موقعیتی متفاوت ارائه می‌شود. در کنار سرویس‌های اینترنت ثابت، اینترنت همراه است که در سال‌های گذشته در مقایسه با اینترنت ثابت، رشد بیش‌تری داشته و در مواردی حتی سرعت بیش‌تری ارائه می‌دهد. درواقع، شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت در حال حاضر دچار مشکلاتی هستند که موجب شده تمایل کاربران به استفاده از اینترنت موبایل بیشتر از اینترنت ثابت خانگی باشد.

این موضوع نه تنها موجب از دست رفتن مشتریان شرکت‌های FCP می‌شود، بلکه به اعتقاد مسوولان حوزه ارتباطات در درازمدت، روند توسعه را کند می‌کند. در حال حاضر مسوولان حوزه ارتباطات متفق‌القول معتقدند یکی از پایین‌ترین شاخصه‌های ارتباطی در حوزه اینترنت ثابت است که این موضوع باید تغییر کند. مسوولان و کارشناسان حوزه، معتقدند سرمایه‌گذاری در بخش اینترنت ثابت به دلیل سیاست‌های قیمتی به شدت کاهش پیدا کرده و این‌که FCPها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و برخی ریزش مشتری و برخی کاهش درآمد و برنامه خروج از بازار دارند.

از طرفی تاکید مسوولان به لزوم افزایش کیفیت خدمات اینترنتی است و این‌که مردم به دنبال کیفیت حداکثری هستند و به همین دلیل لازم است اپراتورهای ثابت با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهند، آنچه مورد نظر مردم است را تامین می‌کنند؛ چراکه برای کاربران، مهم‌ترین موضوع سرعت است و این‌که بتوان با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود، سرعت مناسبی‌ را ارائه داد.

نهاد صنفی ICT می‌تواند وارد حوزه نظارت و تعرفه‌گذاری بشود

در این راستا صادق عباسی شاهکوه -رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در نشست با اعضای هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: اعتقاد ما این است که دولت باید در سرویس‌های پایه حوزه ICT و آنچه که برای عموم مردم مهم است وارد شود و بقیه امور شامل نظارت و تعرفه‌گذاری از کمک صنف استفاده کند.

وی در پاسخ به درخواست اعضای نظام صنفی درباره تفویض برخی امور به این نهاد، افزود: در رگولاتوری سعی داریم تا جایی که امکان دارد در حوزه تعرفه‌گذاری خدمات وارد نشویم. البته این موضوع به معنی رها کردن این حوزه نیست. نظام صنفی رایانه‌ای از جمله نهادهایی است که می‌تواند در حوزه تعرفه‌گذاری کمک کند. در واقع هدف این است که خدمات مناسب با قیمت عادلانه به مردم ارایه شود و یا حداقل تعرفه ارایه خدمات شفاف باشد. وظیفه اصلی رگولاتوری این است که مراقب باشد خدمات مناسب به‌صورت مقرون به‌صرفه به مردم ارایه شود و در این مسیر، فعالان بخش خصوصی نقش اساسی را به عهده دارند.

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، او با اشاره به اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حامی بخش خصوصی است، تاکید کرد: رگولاتوری در کنار تعهداتی که در مقابل حاکمیت دارد، وظیفه اش حمایت از بخش خصوصی و رفع موانع برای فعالیت این بخش است.

عباسی شاهکوه در پاسخ به درخواست کمیسیون اینترنت و انتقال داده مبنی بر افزایش تعرفه خدمات این حوزه گفت: در چند سال اخیر در سرویس‌های مربوط به حوزه ICT افزایش تعرفه انجام نشده است و با ادامه این روند، ارایه خدمات باکیفیت ممکن نیست. در چند سال گذشته علی‌رغم توسعه مطلوب موبایل در کشور، چون قدرت سرمایه‌گذاری اپراتورها به دلیل ثابت ماندن تعرفه پایین آمده، کیفیت خدمات نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

سیاست دولت، توسعه ۲۰ میلیون پورت اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری است

وی با اشاره به عدم سرمایه‌گذاری جدی در حوزه ارتباطات ثابت در سال‌های اخیر تصریح کرد: سیاست وزیر ارتباطات در دولت جدید توسعه ۲۰ میلیون پورت اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری است که برای عملیاتی کردن آن باید نیازها را شناسایی و مشکلات و موانع پیش رو را احصا کرد. یکی از موانع توسعه ارتباطات ثابت از دید فعالان بخش، هزینه‌های بالای استفاده از امکانات شهرداری‌ها و وزارت نیرو در موضوع توسعه شبکه و ارایه خدمات است که در حال حاضر تلاش می‌کنیم در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، متناسب با زنجیره خدمات، تعرفه را بررسی و تصویب کنیم تا این خدمات به شکل مناسب در اختیار کاربران قرار گیرد.

رییس رگولاتوری با اشاره به درخواست نظام صنفی مبنی بر استفاده از پتانسیل فکری و مشورت این نهاد در تدوین مصوبات و آیین نامه‌ها عنوان کرد: مبنای کار رگولاتوری، استفاده از ظرفیت فکری و نهادهای صنفی و نمایندگان فعالان بخش خصوصی است و در حال حاضر تمام پیش‌نویس‌های مصوبات پس از برگزاری جلسات کمیسیون‌های فرعی تخصصی با حضور نمایندگان بخش خصوصی و نظرخواهی تخصصی از فعالان این حوزه تدوین و در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار می‌گیرد. ما معتقدیم استفاده از توان فکری و نظر مشورتی بخش خصوصی و نهادهای صنفی باعث می‌شود تصمیمات قوی‌تر، باثبات‌تر و بهتری گرفته شود.

عباسی شاهکوه درباره درخواست همکاری نظام صنفی در تدوین و اصلاح آیین‌نامه تایید نمونه تجهیزات حوزه فاوا گفت: پیش‌نویس این آیین‌نامه با استفاده از نظرات فعالان این حوزه تدوین شده و در حال حاضر آماده طرح در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و اگر نظام صنفی نظری درباره چارچوب تدوین شده و نحوه ارایه خدمات به شکل مطلوب‌تر داشته باشد از آن استقبال می‌کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

ناترازی نظام بانکی

سرمقاله بانک‌ها در اقتصاد کشور نقش اصلی را در تامین مالی و ارائه تسهیلات به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.