صفحه اصلی / اسلایدر / وام مسکن در مسیر گرانی
وام مسکن در مسیر گرانی

قیمت هر برگ اوراق مسکن از ۱۰۰ هزار تومان گذشت

وام مسکن در مسیر گرانی

کسب و کار نیوز- بررسی قیمت اوراق مسکن نشان می دهد که قیمت در نمادهای تسه (برگه اوراق مسکن) برای نخستین مرتبه از ۱۰۰ هزار تومان گذر کرده است. این درحالی است که قیمت این اوراق حدود ۱۰ روز قبل حداکثر ۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن ماههای فروردین، اردیبهشت و خرداد سال گذشته به ترتیب ۱۰۷ هزار و ۷۰۰ تومان، ۱۰۷ هزار تومان و ۱۰۷ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارد. هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن تیرماه سال گذشته با قیمت ۱۰۷ هزار و ۲۰۰ تومان، مردادماه سال گذشته با قیمت ۱۰۷ هزار و ۴۰۰ تومان و شهریورماه سال گذشته نیز با قیمت ۱۰۷ هزار تومان  داد و ستد می‌شود. همچنین اوراق مهرماه پارسال ۱۰۷ هزار و ۶۰۰ تومان، آبان ماه ۱۰۷ هزار و ۱۰۰ تومان و آذرماه نیز ۱۰۷ هزار و ۲۰۰  تومان قیمت دارد.

اوراق تسهیلات مسکن دی، بهمن و اسفندماه سال گذشته نیز به ترتیب با قیمت های ۱۰۷ هزار و ۴۰۰ تومان، ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۰۷ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود. اوراق مسکن فروردین، اردیبهشت‌ و خرداد امسال به ترتیب با قیمت های ۱۰۷ هزار و ۳۰۰ تومان، ۱۰۷ هزار و ۹۰۰ تومان و ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود. اوراق تیرماه با قیمت ۱۰۷ هزار و ۶۰۰ تومان و اوراق ماه های مرداد و شهریور نیز با قیمت ۱۰۷ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می‌شود. اوراق تسهیلات مسکن مهرماه ۱۰۷ هزار و ۷۰۰ تومان و آبان ماه نیز ۱۰۸ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد که این گزارش براساس قیمت آبان‌ماه نوشته شده است.

براین اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۱۰۸ هزار و ۵۰۰ تومانی معادل ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ برگه به مبلغ ۱۷ میلیون و ۳۶۰  هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق ۶۰ میلیون و ۷۶۰هزار تومان می‌شود.

زوج‌های تهرانی نیز برهمین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۸۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۷ میلیون و ۳۶۰ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۰۴ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان پرداخت کنند.

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است که با توجه به این‌که مجردها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۳۴ میلیون و ۷۲۰  هزار تومان و متاهل‌ها نیز باید ۶۹ میلیون و ۴۴۰هزار تومان پرداخت کنند. این وام برای مجردهای سایر مناطق شهری به ۱۲۰ و برای زوجین این مناطق نیز به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است. بنابراین مجردها باید با پرداخت ۱۳ میلیون و ۲۰هزار تومان و متاهل‌ها نیز با پرداخت ۲۶ میلیون و ۴۰هزار تومان نسبت به اخذ این وام اقدام کنند.

سیگنال های منفی در بازار مسکن

میثم مهرپور، کارشناس مسکن

دلیل گرانی وام مسکن ثابت ماندن میزان عرضه اوراق نسبت به رشد میزان تقاضای آن دارد. ثابت ماندن عرضه اوراق در مقابل افزایش تقاضا موجب شده تا قیمت اوراق مسکن به ۱۰۰ هزار تومان عبور کند. به نحوی که عملا یک چهارم هزینه تسهیلات صرف هزینه اوراق می شود. همچنین این اوراق بخش خیلی ناچیزی از قیمت خرید خانه را شامل می شود که در حال حاضر نیز با عبور از قیمت ۱۰۰ هزار تومانی هیچ ارزشی نخواهد داشت. این موضوع بع علاوه اعلام اقساط ۴ تا ۷ میلیون تومانی تسهیلات طرح جهش مسکن پالس های منفی در بازار است که دسترسی مردم به خانه دار شدن را کمرنگ تر می کند. این بدان معناست که در راستای تقویت قدرت خرید مردم اتفاقی نیفتاده و نخواهد افتاد و فرآیند خانه دار شدن مردم همچنان سخت تر می شود.

حتی افرادی که برای خرید اوراق هم اقدام می کنند باری از دوششان برداشته نمی شود چراکه این اوراق سهم بسیار ناچیزی در هزینه خرید خانه دارند. به عبارتی این اوراق می بایست ابزاری کمکی و حمایتی برای مردم می شد که کارایی خود را از دست داده است. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته تا ۹۰ درصد هزینه خرید خانه توسط تسهیلات پوشش داده می شود. در کشور ما حتی اگر ارزان هم شود باز رقم تسهیلاتی که به اوراق اختصاص می دهند اصلا کارایی ندارد. دولت باید منابع جدیدی را برای افراد در نظر بگیرد. البته این منابع باید ارزان قیمت باشند تا به درد مردم بخورد. طرح جهش ملی مسکن قرار بود برای افراد آسیب پذیر ساخته شود اما اقساط ۷ میلیونی آن رسما موجب خروج گروههای هدف از این طرح شده است.

همان‌‌‌گونه که اشاره شد یکی از دلایل این موضوع مربوط به عدم‌کفایت وام برای خرید مسکن با توجه به سطح فعلی قیمت مسکن و دیگری در استطاعت نبودن رقم قسط برای خانوارهاست. اما تحقیقات نشان می‌دهد این وام فقط از سمت عده محدودی از متقاضیان مسکن شامل متقاضیان تبدیل به احسن واحدهای مسکونی و گروهی از متقاضیان سرمایه‌‌‌‌‌‌ای استفاده شده و عملا خانه‌‌‌اولی‌‌‌ها نقش زیادی در استفاده از این وام ندارند. رصد شرایط در بازار ملک نیز نشان می‌دهد این روزها عمده خریدها در این بازار از جانب متقاضیان تبدیل به احسن و همچنین متقاضیان سرمایه‌‌‌ای انجام می‌شود وخانه‌‌‌اولی‌‌‌ها توان کافی برای ورود به بازار و خرید آپارتمان ندارند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.