صفحه اصلی / سیاسی / دولت / بانیان و حامیان وضع موجود باید پاسخگو باشند
بانیان و حامیان وضع موجود باید پاسخگو باشند

سخنگوی دولت:

بانیان و حامیان وضع موجود باید پاسخگو باشند

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه بانیان و حامیان وضع موجود باید پاسخگویان وضع موجود باشند، گفت : امروز زمان پاسخگویی این بزرگواران است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، علی بهادری جهرمی در دومین نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌ها با اشاره به تقدیم لایحه بودجه به مجلس اظهار کرد: جهت‌گیری دولت در بودجه کمک و برنامه ریزی در جهت تحقق رشد ۸ درصدی است. با وضعیت رشد اقتصادی امروز ما، دولت به تنهایی هرگز نمی‌تواند آن را محقق سازد به همین دلیل فعال سازی و جلب مشارکت بخش خصوصی و عمومی و عموم مردم برای این هدف لازم است.

دولت سعی می کند تورم را مهار کند

وی افزود: دولت برنامه ریزی می‌کند و تلاش خواهد داشت تا مردم این رشد ۸ درصدی را محقق کنند و دولت زیرساخت‌های لازم را برای بخش خصوصی و عمومی در این جهت فراهم می‌کند.

بهادری جهرمی یادآور شد: دولت با طراحی یک بودجه اجرایی انقباضی نسبت به خرج‌های خودش و با خط قرمز قراردادن روشهای مختلف خلق پول سعی می‌کند تورم را مهار کند و شرایط ثبات اقتصادی را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کند.

سخنگوی دولت افزود: عموم برنامه‌های دولت در بودجه فعال‌سازی هرچه بیشتر بخش خصوصی است. برای مشارکت این بخش و حمایت از بنگاه‌های تولیدی، تخفیف مالیاتی برای آنها و صاحبان کسب و کار خرد در نظر گرفته شد.

وی گفت: با اتخاذ تدابیر اصلاحی در رویه‌های مالیاتی سعی شده که از فرارهای مالیاتی به ویژه در ماخذهایی که نقشی در تولید کشور ایفا نمی‌کنند جلوگیری شود. در حوزه عمران هم شاهد تحرک جدی در این زمینه خواهیم بود و دولت بنای کلنگ زنی جدید و آغاز طرح‌های جدید را چندان ندارد و هدف خود را تکمیل طرح‌های ناتمام قرار داده و امیدواریم در سال آینده شاهد یک سازندگی در این زمینه باشیم.

رفع خشکسالی اولویت اول دولت در بخش عمرانی

بهادری ادامه داد: دولت ۱۵ درصد کاهش برای هزینه‌های خود در نظر گرفته تا این میزان را به سمت فعالیتهای عمرانی و نظایر آن ببرد. در حوزه فعالیتهای عمرانی اولویت اول به رفع خشکسالی و مسائل آبی و حل بحران کم‌آبی اختصاص یافته است.

از سال آینده ساخت ۲ میلیون مسکن آغاز می شود 

وی تاکید کرد: طرح مسکن ملی با زیرساخت‌های لازم جهت تامین اراضی به استعداد همان ۴ میلیون وعده داده شده، فراهم شده است و سال آینده آغاز ساخت ۲ میلیون مسکن از این ۴ میلیون را خواهیم داشت که پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۱، ۳۰ درصد از آن آماده شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه افزایش حقوق ثابت برای همه به نوعی افزایش فشار به کم‌درآمدهاست، تصریح کرد: متوسط افزایش حقوق ۱۰ درصد است و کم درآمدترین حقوق بگیران دولت شاهد ۳۰ درصد افزایش خواهند بود و به صورت پلکانی برای پردرآمدها کاهش این میزان را خواهیم داشت به طوری که در نهایت برای بالاترین دریافتی‌ها، ۶ درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شده است.

بهادری جهرمی ادامه داد: صندوق پیشرفت و عدالت از نوآوری‌های بودجه ۱۴۰۱ است که قصد دارد با قریب به ۱۷۵ هزار میلیارد تومان هم در سطح ملی، هم استانی به تحقق رشد ۸ درصدی با مشارکت بخش خصوصی اقدام کند.

وی تاکید کرد: افزایش پرداختی به عزیزان کمیته امداد و سازمان بهزیستی معادل دو برابر افزایش حقوق کارمندان به منظور از بین بردن فقر مطلق در بودجه ۱۴۰۱ تعبیه شده است. تشکیل صندوق مسکن محرومان نیز در راستای تحقق عدالت اجتماعی از اقدامات مورد نظر در بودجه ۱۴۰۱ خواهد بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در تنظیم سند بودجه، سند آمایش سرزمینی محور برنامه‌ریزی بوده و خواهد بود، اظهار کرد: این سند به همت سازمان برنامه و بودجه تدوین و تنظیم شده است و آمایش سرزمینی هر منطقه در آن مد نظر قرار گرفته است.‌

با شرایط کنترل شده کرونایی مواجه هستیم

بهادری‌جهرمی در ادامه به جلسه ستاد ملی کرونا پرداخت و یادآور شد: خبر خوب در جلسه ستاد ملی کرونا این بود که به جهت همکاری‌های خوب مردم و تلاش‌های شبانه‌روزی کادر درمان با شرایط کروناییِ کنترل شده‌ای مواجه هستیم، هرچند خطر وقوع مدل‌های جدید کرونایی وجود دارد که ممکن است باز هم ما را با مشکلاتی مواجه کند. ایران با تلاش دولت و همراهی مردم در تزریق واکسن، رکورددار در تزریق واکسن شده است.

وی افزود: برخی مصوبات به منظور حمایت از مشاغل آسیب دیده به دلیل محدودیت‌های کرونایی مانند بخشودگی جرایم مالیاتی تا آخر سال جاری تمدید شد. همچنین مصوبه‌ای جهت پرداخت کمک هزینه معیشتی ایام بیکاری به هنرمندان، نویسندگان و جامعه روزنامه نگاران تصویب شد که با مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد انجام می‌شود.

دولت پذیرای انتقادات خواهد بود

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره انتصاب مدیران کارآمد در بخش‌های مختلف دولت و در مقابل تخریب برخی از رسانه‌ها در زمینه اقدامات دولت، تصریح کرد: جهت گیری دولت این است که درگیر حواشی نشود و اهم اقدامات خود را کار برای مردم قرار دهد. این دولت از نقد استقبال می‌کند و با روی باز پذیرای انتقادات خواهد بود و مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد و اگر جایی نیاز به اصلاحات ضروری باشد، هرگز در برابر آن مقاومت نخواهد کرد.

دانشجویان و نخبگان می توانند منتقد باشند

بهادری جهرمی ادامه داد: باید میان بانیان و حامیان وضع موجود، اصحاب رسانه و بدنه اجتماعی نخبگان و مردم تفکیک قائل شد. بانیان و حامیان وضع موجود باید پاسخگویان وضع موجود باشند. امروز زمان پاسخگویی این بزرگواران است. اما دانشجویان و نخبگان می‌توانند منتقد باشند که هم دولت در حد توان باید پاسخگو باشد هم همان بانیان وضع موجود باید پاسخگویی لازم را به آن داشته باشند.

موفقیت چشمگیری در آزادسازی ارزها داشتیم

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره  شعار دولت پیرامون فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی، اظهار کرد: یکی از اقدامات سیاسی دولت سیزدهم در راستای تعامل با کشورهای دنیا، توجه خاص با کشورهای همسایه بود که در این چهار ماه، هر چند زمان کوتاهی برای به نتیجه رسیدن دستاوردهای سیاسی است، اما شاهد تحول‌های بزرگ نسبت به کشورهای همسایه بودیم. آغاز عضویت در شانگهای، اجلاس اکو و قرارداد سوآپ گازی از جمله این تحولات بود که ما را از مشکل تأمین گاز دوران پیک مصرف نجات داد.

بهادری جهرمی ادامه داد: با وجود تحریم‌های ظالمانه موفقیت چشمگیری در آزادسازی ارزها داشتیم که بخشی از آن مرهون همین تعامل سازنده با کشورهای همسایه بوده است و انشاءالله شاهد تحول بیشتر هم خواهیم بود.

دولت در چارچوب عمل به وعده های خود حرکت خواهد کرد

وی پاسخ به پرسشی درباره شعارهایی که محسن رضایی و قاضی‌زاده هاشمی در ایام انتخابات دادند و الان در دولت حضور دارند و اینکه آیا هنوز هم همین شعارها را می‌دهند و اینکه اقدامات دولت برای عمل به برخی وعده‌های مطرح شده چیست، تصریح کرد: دولتی که مردم به آن رای داده است، دولت مردمی آقای رئیسی بود. ایشان در چارچوب عمل به وعده های خود حرکت خواهد کرد و عمل به وعده ها روی میز کار اعضای دولت است. دولت برنامه‌ای ندارد که وعده‌های شعاری و احساسی بدهد و با جدیت در خصوص وعده‌های خود عمل خواهد کرد و برای تحقق آن از همه ظرفیت کشور با سلایق مختلف به شرط توانمندی، سلامت و دغدغه کار برای مردم، استفاده ،می کند.

بودجه پژوهش

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اختصاص بودجه نهادهای دولتی به پژوهش، گفت: در خصوص یک درصد هزینه دستگاه های اجرایی برای پژوهش، هدایت منابع در جهت رفع مشکلات واقعی کشور است و آن سامانه، نیازها و ایده های نظام اجرایی در همین راستا طراحی و پیاده سازی شده و تخصیص اعتبارات مربوطه در آن سامانه صحت‌سنجی و اولویت‌سنجی خواهد شد.

برنامه دولت برای بازار میوه شب عید و خرمای رمضان

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های دولت و وزارتخانه‌های ذیربط در خصوص تامین خشکبار شب عید، اظهار کرد: دولت پیش از این در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار یکی از دستورات جلسه را به موضوع میوه شب عید و حتی خرمای ماه رمضان اختصاص داد. اعتقاد دولت این است که به تنهایی و بدون مشارکت مردم و بخش خصوصی موفق نخواهد بود و در این جلسه اصناف هم حضور داشتند و مکلف شدند برنامه ریزی لازم به منظور تامین میوه شب عید داشته باشند و اختیاراتی هم برای تامین و کنترل قیمت داده شد.

وی افزود: البته امسال، سال خشکی داشتیم که تامین محصولات کشاورزی و آجیل را با محدودیت‌هایی مواجه خواهد کرد که همکاری مردم در مصرف را می‌طلبد تا ما هزینه‌های کشور را به موارد اولویت‌دار مردم اختصاص دهیم.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.