صفحه اصلی / اسلایدر / چرا مقاصد صادراتی حاضر به پذیرش محصولات ایرانی نیستند؟/برگشت محصولات صادراتی کشاورزی
چرا مقاصد صادراتی حاضر به پذیرش محصولات ایرانی نیستند؟/برگشت  محصولات صادراتی کشاورزی

چرا مقاصد صادراتی حاضر به پذیرش محصولات ایرانی نیستند؟/برگشت محصولات صادراتی کشاورزی

کسب و کار نیوز- تاکنون برخی از محصولات کشاورزی صادراتی ایران به دلیل آلودگی به سم و کودهای شیمیایی باز پس فرستاده شده‌اند. فعالان بخش خصوصی هشدار می‌دهند که بی‌توجهی به مقابله با این معضل به از دست رفتن بازارهای صادراتی منجر می‌شود. پس از برگشت خوردن فلفل، سیب و هلو از روسیه، در تازه ترین مورد، محموله کیوی ایران نیز از هند برگشت خورده است. ماجرای برگشت خوردن محصولات صادراتی کشاورزی به کشورهای هدف این روزها به موضوعی جنجال برانگیز تبدیل شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مهم تر اینکه بسیاری معتقدند سم در میوه ها و محصولات کشاورزی وجود دارد و سالیان سال است این محصولات خوراک مردم است. کشورهای دیگر استانداردهایی برای واردات محصولات کشاورزی دارند که اخیرا در هیچ کدام از محصولات ایرانی این استانداردها وجود نداشته است. استفاده از سموم غیر استاندارد برای پرورش محصولات کشاورزی به چالشی برای مردم و مصرف کنندگان تبدیل شده است.

به هر ترتیب هندوستان وجود ذرات سفید روی پوست کیوی را دلیل برگشت خوردن این محموله اعلام کرده است. ماجرای وجود نیترات در برخی میوه‌های صادراتی ایران، موضوع آلودگی میوه ها را دوباره در راس اخبار قرار داده است. گویا سم فقط برای ایرانیان مجاز است و مسئولان کشورهایی که محصولات کشاورزی ایران برای آنها صادر می شود حاضر به پذیرش این محصولات نیستند.

این در حالی است که مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در ارتباط با محصولات کشاورزی برگشت خورده از روسیه به دلیل وجود سموم دفع آفات در این محصولات گفت: این مساله را باید از جهاد کشاورزی بپرسید. حسین عزیزی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت بهداشت هیچگونه نقشی در نظارت بر وضعیت سموم کشاورزی ندارد، گفت: مسائل را با هم اشتباه نکنید. وزارت جهاد کشاورزی باید مزارع و باغ‌ها را شناسنامه دار کند، یعنی به آنها کد بدهد که این کار را انجام نداده است. گواهی صادرات محصولات خام کشاورزی یعنی سبزیجات و صیفی‌جات و میوه ها همگی برعهده وزارت جهاد کشاورزی است.

اما در همین رابطه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران ضمن بررسی چرایی برگشت خوردن فلفل‌های ایرانی از روسیه، هشدار داد که این اتفاق برای سایر محصولات ایران نیز رخ خواهد داد. چند روز قبل اعلام شد که محموله‌ای از فلفل‌های صادراتی ایران که به روسیه ارسال شده، برگشت خورده و روس‌ها اعلام کرده‌اند که این محصول ایرانی گواهینامه باقیمانده سموم کشاورزی ندارد و از این رو امکان ورود آن به خاک روسیه فراهم نیست. در ماه‌های گذشته خبر برگشت خوردن سیب زمینی ایران از ازبکستان و هندوانه ایران از برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز منتشر شده بود که به نظر می‌رسد ریشه در عدم مدیریت صحیح فرایند سم پاشی به محصولات دارد.

رئیس‌ کمیسیون‌ کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با بیان اینکه «روسیه قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مورد محصولات غذایی که وارد این کشور می‌شود، اعمال می‌کند و حد مجاز آلاینده‌ها در مبادی ورودی به این کشور به شدت کنترل می شود» ادامه داد: در کشور ما محصولات کشاورزی بدون آنکه از نظر میزان آلایندگی مورد آزمایش قرار گیرند به بازار عرضه می شود. بنابراین، زمانی که محصولی مرجوع می‌شود، در می‌یابیم که در مورد استفاده از کود یا آفت‌کش ها زیاده‌روی شده و همین مساله سبب می‌شود که این کالاها از مقاصد صادراتی عودت داده شود. البته محصولات صادراتی به روسیه از اقصی نقاط جهان با این مساله مواجه هستند.

به این دلیل که این محصولات  به شدت کنترل شده و قوانین سخت‌گیرانه‌ای بر آن اعمال می‌شود. کاوه زرگران با تاکید بر اینکه، محصولات کشاورزی ایران معمولا از نظر میزان آلایندگی مورد آزمایش قرار نمی‌گیرد، افزود: اگر فرآیند تولید به نحوی باشد که میزان و دفعات استفاده از آفت‌کش‌ها، آلایندگی محصول را افزایش دهد، طبیعی است که این محصول شانسی برای ورود به سایر کشورها نخواهد داشت. بنابراین، کشاورزان در انجام فرآیند کشت باید به نحوه استفاده از سموم و آفت‌کش‌ها توجه نشان دهند. رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران  گفت: در مورد سطح استاندارد استفاده از سموم، قوانینی وجود دارد اما اجرا نمی‌شود و محصولات کشاورزی با هر میزان آلایندگی از مزرعه برداشت می‌شود و بدون هیچ کنترلی به مصرف می‌رسد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت و گویی با “کسب و کار” گفت: وزارت جهاد‌کشاورزی باید پروتکل‌‌‌هایی با آنها امضا کند که هر دو طرف نه فقط ایران سلامت محصولات خود را در نظر بگیرند. از سوی دیگر وزارت جهاد‌کشاورزی باید به محصولات کشاورزی که صادر می‌کند نظارت کامل داشته باشد تا متناسب با استانداردهای آنها باشد.

سیدرضا نورانی اضافه کرد: بی توجهی متولیان به اطلاع رسانی روسیه مبنی بر گواهی نامه باقی مانده سموم منجر به بازگشت محصولات ایرانی مانند فلفل دلمه شد. اقدامی که باید برای جلوگیری از مخدوش شدن وجهه ایران در بازار‌های صادراتی محصولات کشاورزی در دستور کار قرار گیرد، رعایت استاندارد‌های صادراتی محصولات، پیش از انجام صادرات است.

نورانی اظهار داشت : سازمان حفظ نباتات درباره بیماری و آفت محصولات اعلام نظر می‌کند و گواهی صادر می‌کند و سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد ایران سلامت و آنالیز را مورد بررسی می دهد که در صورت سلامت آن گواهی عدم باقیمانده سموم صادر می کند و تا به امروز کشور هند این گواهی را از صادرکنندگان ایران درخواست نکرده و به یک باره اطلاعیه صادر کرده و کیوی ایران را برگشت داده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.