صفحه اصلی / اقتصادی / روابط تجاری باید از حالت دولت – دولت خارج شود
روابط تجاری باید از حالت دولت – دولت خارج شود

فاطمی‌امین:

روابط تجاری باید از حالت دولت – دولت خارج شود

وزیر صمت با بیان اینکه روابط تجاری باید از حالت دولت - دولت خارج شود، گفت: ایجاد سکوهای تولید کالاهای ایرانی در کشورهای دیگر در دستور کار است.

سید رضا فاطمی‌امین امروز در مراسم روز ملی صادرات، اظهار کرد: سیاستگذاری برای صادرات بسیار مهم است و اگر این سیاستگذاری نادرست باشد تا مدت‌ها سیاستگذاری‌های غلط ادامه خواهد یافت. ترازهای اشتغال، آب و سرمایه گذاری و مواردی از این دست هستند که برای سیاست‌گذاری در حوزه صادرات باید لحاظ شوند.

وزیر صمت افزود: هدفگذاری افزایش پنج میلیارد دلاری در حوزه صادرات در حال تحقق است اما بخش عمده آن متانول است که نباید این رویه تداوم یابد و باید از صادرات این‌چنینی عبور کرده و به سمت صادرات کالا با ارزش افزوده بالا برویم.

وی ادامه داد: در سال جاری دو ماه برگزاری روز ملی صادرات را عقب انداختیم تا معیار انتخاب صادرکنندگان نمونه را تغییر داده و برخی از شاخص‌ها را اعمال کنیم. این معیارها برای انتخاب صادرکننده نمونه برای سال آتی تغییر و صادرات کالای ارزش افزوده و دانش بنیان نقش مهمی در انتخاب صادرکنندگان نمونه خواهد داشت.

وزیر صمت تصریح کرد: در حال حاضر اکثر روابط تجاری ایران با کشورهای دنیا به صورت دولت با دولت است که باید تبدیل به کسب و کار شود تا از این طریق رابطه اقتصادی مستحکم‌تری داشته باشیم.

فاطمی‌امین گفت: ایجاد سکوهای تولید کالاهای ایرانی در سایر کشورها در دستور کار است و باید از صادرات مواد اولیه به سمت صادرات ماشین آلات و تجهیزات برویم؛ این در حالی است که برای برخی کسب و کارها از جمله صنایع معدنی، لوازم خانگی و صنایع غذایی، بازار ایران کوچک است و باید در سایر کشورها سکوی تولید ایجاد کرده و ماشین آلات و تجهیزات صادر کنیم.

به گفته وی، کشورهای پاکستان، سوریه، عراق و ارمنستان ظرفیت ایجاد سکوی تولید را دارند.

وزیر صمت تصریح کرد: اجرای پیمان‌های تجاری از سوی دولت مهم است و با سوریه، پاکستان و ارمنستان کار را دنبال کرده‌ایم و مذاکراتی صورت گرفته است.

وی گفت: ما در وزارت صمت کارهای مرتبط با تجارت خارجی را به سازمان توسعه تجارت منتقل و عملیات مرتبط با تجارت خارجی را در این سازمان متمرکز کرده‌ایم.

فاطمی‌امین اظهار کرد: پنجره واحدی برای همه کارها در وزارت صمت ایجاد کرده‌ایم که تا پایان سال عملیاتی می‌شود که بخشی از آن در حوزه تجارت خارجی است. البته تعامل بسیار خوبی میان وزارت صمت با وزارت جهاد کشاورزی و امور خارجه برقرار است.

وزیر صمت ادامه داد: برنامه سیاست‌های تجارت خارجی که از سوی معاون اقتصادی ابلاغ شد گام اول حمایت از تجارت خارجی بود و تا پایان امسال طرح جامع تجارت خارجی را نهایی خواهیم کرد.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات نفت ایران به بالاترین رکورد ۶ ساله صعود کرد

به گزارش کسب و کار نیوز ، روزنامه فایننشیال تایمز با استناد به گزارش شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.