صفحه اصلی / اسلایدر / اخذ مالیات از معاملات ارز
اخذ  مالیات  از معاملات  ارز

خریداران و فروشندگان ارز مشمول پرداخت ۱۰ درصد مالیات می‌شوند

اخذ مالیات از معاملات ارز

کسب و کار نیوز- طبق قانون مالیات‌های مستقیم، خرید و فروش ارز مشمول مالیات بوده و همه اشخاص فعال در این بخش مکلف به ثبت‌نام و پرداخت مالیات تعیین‌شده‌اند. سازمان امور مالیاتی اعلام کرد در راستای اجرای مقررات ماده ۱۶۳ قانون مالیات‌های مستقیم، با اعلام بانک‌مرکزی نسبت به برقراری مالیات علی الحساب به میزان ۱۰ درصد از فروش ارز آنها اقدام می‌کند. طبق قانون مالیات‌های مستقیم، خرید و فروش ارز مشمول مالیات بوده و کلیه اشخاص فعال در این بخش مکلف به ثبت نام و پرداخت مالیات تعیین شده هستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، اشخاص مذکور مکلف‌اند با مراجعه به درگاه الکترونیکی سازمان به نشانی www.tax.gov.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند. در صورت عدم ثبت نام به موقع و پرداخت مالیات در نظام مالیاتی،علاوه بر شمول مالیات و جرائم غیر قابل بخشش که از طریق عملیات اجرایی وصول خواهد شد.

در همین رابطه یک اقتصاددان گفت: برای کنترل نرخ ارز باید تقاضا را محدود کنیم. برای این کار می‌توان از طریق محدودیت انتقالات ارزی، واردات کالاها و واردکنندگان به صورت غیرمستقیم تقاضا را کنترل کرد تا پس از آن موفق به کنترل نرخ ارز شویم. امیر هرتمنی اظهار کرد: اخذ مالیات ۱۰ درصدی از معاملات ارزی قیمت ارز را ۱۰ درصد افزایش می‌دهد. این قانون توانایی جلوگیری از هجوم خرید نرخ ارز نخواهد داشت. وی افزود: برای کنترل نرخ ارز باید تقاضا را محدود کنیم. برای این کار می‌توان از طریق محدودیت انتقالات ارزی، واردات کالاها و واردکنندگان به صورت غیرمستقیم تقاضا را کنترل کرد تا پس از آن موفق به کنترل نرخ ارز شویم. این اقدامات در سطح خرد هستند اما اثرات آن‌ها در سطح کلان است.

این اقتصاددان گفت: متأسفانه برخی از مسئولان شرایط را در سطح کلان اشتباه گرفتند. به اعتقاد این افراد با مخفی کردن اطلاعات و آمار می‌توان روندها را کنترل کرد. باید گفت که با این حرکات نمی‌توان نرخ ارز را کنترل کرد و بهتر است مسئولان بر مؤلفه‌های کلیدی متمرکز شوند.

ابهامات طرح های مالیاتی دولت 

کامران ندری، کارشناس بانکی

جزئیات طرح مالیات ستانی از بازار ارز هنوز مشخص نیست و با توجه به اینکه دولت ها در اخذ مالیات از بخش های مختلف اقتصاد جدیتی ندارند اجرای این طرح نیز ابهامات زیادی دارد. به طور کلی مشکلات بسیاری در رابطه با مالیات ستانی وجود دارد. بانک اطلاعاتی کافی برای اجرای این طرح وجود ندارد. معاملات زیادی در اقتصاد انجام می شود و اگر قصد جدی وجود داشته باشد می توان از تمام معاملات مالیات اخذ کرد. اما در این رابطه اینکه بتوان تمام این معاملات را کامل مورد شناسایی قرار داد در ابهام است.

باید دید اصلا امکان شناسایی اطلاعات تمام خریداران وجود دارد یا خیر. در بازار ارز دو دسته معاملات داریم. دسته اول مربوط به معاملات ارز برای مقاصد تجاری است. واردکنندگان برای واردات مواد اولیه و یا کالاهای مورد تایید وزارت صمت ارز نیاز دارند و با مراجعه به بازار این ارز را تامین می کنند.

دسته دوم معاملات سفته بازانه است. در این دسته از معاملات افراد برای مقاصد تجاری ارز خریداری نمی کنند. هدف خرید ارز  نگهداری و احتکار ارز برای فروش با افزایش بیشتر قیمت است. بنابراین اگر هدف از اخذ مالیات محدود کردن معاملات سفته بازانه باشد شاید طرح موجهی باشد. محدود کردن این نوع معاملات اقدامی درست است. چراکه همین معاملات می تواند بازار ارز را متلاطم کرده و بر روی نرخ ارز تاثیر بگذارد.

اما چطور می توان معاملات سفته بازانه را از معاملات مقاصد تجاری تفکیک کرد جای سوال دارد. آیا قرار است افرادی که در سامانه نیما خرید و فروش می کنند نیز مشمول مایلات ستانی شوند. اگر این اتفاق بیفتد و اخذ مالیات از سامانه نیما هم در دستور کار باشد نتیجه ای جز افزایش هزینه تجارت نخواهد داشت. حتی اگر مالیات ستانی مشمول معاملات سامانه نیما نیز نشود و فقط بازار آزاد هدف باشد باز هم شناسایی معاملات مورد ابهام است. ابعاد این طرح مشخص نیست اما به طور کلی اگر محدودیت در خرید و فروش معاملات سفته بازانه باشد خوب و درست است که از لحاظ اجرایی باید چگونگی آن مشخص شود.

در حدی که اطلاعات در این رابطه وجود دارد نمی توان به درستی روی آن استناد کرد. طرح روی کاغذ مورد تایید و مطلوب است اما به لحاظ اجرایی ابهام دارد و نمی تواند اثر محسوس و ملموسی داشته باشد. به طور مثال مانند مالیات بر خانه های خالی که همچنان مسکوت مانده و قابلیت اجرایی پیدا نکرده است. همچنین در شرایط فعلی اقتصاد این طرح چندان توجیهی ندارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.