چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / سفره یلدا هر سال گرانتر و کوچکتر
سفره یلدا هر سال گرانتر و کوچکتر

چله نشینی برای خانواده ۴نفره چقدر تمام می‌شود؟

سفره یلدا هر سال گرانتر و کوچکتر

کسب و کار نیوز- فراهم کردن سفره یلدا برای خانواده‌های ایرانی امسال دشوارتر از سال‌های پیش شده است. با نزدیک شدن به آخرین شب پاییز٬ بازار خوراکی‌های ویژه «شب یلدا» هم رونق گرفته است. اما گرانی‌ قیمت محصولات غذایی، تورم و کم شد توان خرید، موجب شده که مردم ساده‌تر از گذشته این سنت را زنده نگه دارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، انار دو کیلو ۴۵ هزار تومان، پرتقال یک کیلو ۲۵ هزار تومان، خیار یک کیلو ۱۰ هزار تومانی، موز یک کیلو ۲۸ و هندوانه ۴ کیلو ۳۰ هزار تومان، شیرینی یک کیلو ۶۵ هزار تومان، سیب یک کیلو ۱۷ و آجیل یک کیلو ۲۲۰ هزار تومان ملزومات شب یلدای یک خانوار ۴ نفره هستند. جمع کل مبلغ این اقلام به ۴۴۰ هزار تومان می رسد که دیگر کمتر خانواری قادر به تهیه آنهاست.

فراهم کردن سفره یلدا برای خانواده‌های ایرانی امسال دشوارتر از سال‌های پیش شده است. نگاهی به بهای اقلام سفره شب یلدا نشان می‌دهد که آجیل که مهم‌ترین بخش این سفره به شمار می‌آید به شدت گران شده است. قیمت هر کیلو پسته ایرانی ۳۵۰ هزار تومان است که موجب گرانی سرسام آور هر کیلو آجیل شب یلدا شده است.

بررسی جزییات تغییر قیمت اقلام خوراکی در ماه گذشته از این حکایت دارد که در بین آجیل ها، مغز گردو ۱۱.۶ درصد نسبت به آبان سال گذشته و ۳.۶ در مقایسه با مهر ماه امسال گران شده است. به طوری که متوسط قیمت آن حدود ۲۷۷ هزار تومان بوده و تا بیش از ۲۹۶ هزار تومان هم فروش رفته است. اما پسته نسبت به سال گذشته ۳۸.۱ درصد گران شده و تا بیش از ۳۴۲ هزار تومان قیمت خورده، ولی متوسط قیمت آن در بازار به ۲۸۷ هزار تومان رسیده است. در مورد مغز بادام درختی هم قیمت متوسط در آبان ماه سال جاری حدود ۲۷۸ هزار تومان و حداکثر آن بیش از ۳۴۰ هزار تومان است.

در همین زمینه رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار شهرکرد گفت: قیمت آجیل از سال گذشته تاکنون افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است، به‌نظر می‌رسد شب یلدا باتوجه به افزایش قیمت و شرایط اقتصادی مردم فروش چندانی نداشته باشیم. خدارحم مرادی نافچی با اشاره به اینکه قیمت آجیل از سال گذشته تاکنون افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است، اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت آجیل و خشکبار بالا رفتن قیمت دلار است، زیرا آجیل و خشکبار عموما از خارج از کشور وارد می‌شود. رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار شهرکرد افزود: عموما مردم خرید آجیل برای شب یلدا را به روزهای پایانی آذرماه موکول می‌کنند، اما به‌نظر می‌رسد باتوجه به گرانی آجیل و شرایط اقتصادی مردم شاهد فروش چشمگیر آجیل در این ایام نباشیم.

وی در خصوص قیمت برخی اقلام آجیل، توضیح داد: در حال حاضر پسته با قیمت هر کیلوگرم ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، مغز بادام با قیمت هر کیلوگرم ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، تخمه کدوی گوشتی با قیمت ۱۳۰ تا ۱۷۰ هزار تومان، بادام هندی با قیمت ۳۰۰ هزار تومان، تخمه ژاپنی با قیمت ۱۵۰ هزار تومان، تخمه آفتابگردان با قیمت ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان و نخودچی نیز با قیمت ۶۰ هزار توما ن به ازای هر کیلوگرم در بازار شهرکرد به‌فروش می‌رسد.

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اما در گفت و گو با “کسب و کار” از پیش بینی و ذخیره میوه‌های شب یلدا خبر داد و گفت: مشکلی در این زمینه نداریم. اسدالله کارگر درباره آخرین وضعیت عرضه و قیمت میوه‌های شب یلدا از جمله هندوانه، خرمالو و انار گفت: هیچ مشکلی در تامین و عرضه این محصولات وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بخشی از این مسأله به مدیریت مردم برمی گردد، افزود: در گذشته مردم در خرید این محصولات افراط می‌کردند و همین منجر به نابسامانی بازار و مشکل در توزیع می‌شد، ولی الان اقتصادی خرید می‌کنند به عنوان مثال به جای خرید ٢٠ کیلوگرم انار یا چهارتا هندوانه به اندازه نیازشان خرید می‌کنند که این منجر به ایجاد آرامش در بازار می‌شود.

کارگر با تاکید بر اینکه هندوانه سمبل شب یلداست و نیازی به خرید مقدار فراوانی از آن وجود ندارد، گفت: میوه‌های انار و خرما و نیز هندوانه که در شب یلدا مصرف می‌شود قابل ذخیره سازی است. خوشبختانه الان هم نیاز پیش بینی و ذخیره سازی انجام شده و مشکلی در این حوزه نداریم.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.