صفحه اصلی / اسلایدر / طرح هوشمندسازی سفر از امروز آغاز می‌شود؟
طرح هوشمندسازی سفر از امروز آغاز می‌شود؟

طرح هوشمندسازی سفر از امروز آغاز می‌شود؟

کسب و کار نیوز- در حالی که وزارت راه وشهرسازی از اجرای طرح هوشمند سازی سفر از امروز خبر داده بود، وزارت کشور اعلام کرد هنوز زمان اجرای این طرح مشخص نیست.

به گزارش کسب و کار نیوز ، از چند روز پیش اخباری در رابطه با اجرای طرح کنترل هوشمند کرونا و هوشمند سازی سفر‌ها به گوش می‌رسد و اعلام شده که این طرح از امروز اجرایی می شود.رضا نفیسی رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی پیش از این اعلام کرده بود که از ۱۵ آذر کنترل شیوع کرونا در بسیاری از شهر‌ها به صورت هوشمند خواهد شد و این طرح در قالب راه اندازی سامانه امید با همکاری وزارت کشور به مرحله اجرایی خواهد رسید.نفیسی تصریح کرد: اگر سویه جدید کرونا در کشور شیوع  پیدا کند و گسترش یابد، مسلما محدودیت‌های کرونایی درباره سفر‌های داخلی تغییر خواهد کرد و سختگیرانه‌تر می‌شود. اساسا سیستم هوشمند کنترل کرونا بر همین مبنا عمل می‌کند.

او افزود: در سیستم جدید کنترل هوشمند کرونا که قرار است از دوشنبه ۱۵ آذر ماه اجرایی شود، افرادی که واکسن نزده باشند به محض ورود به شهر‌ها و استان‌های نارنجی و قرمز جریمه خواهند شد و بر این اساس جریمه‌ها اعمال می‌شود. دستورالعمل های بهداشتی که پیش از این برای شهر‌های قرمز، نارنجی، زرد و آبی اجرایی می‌شد تغییری نکرده، اما هوشمند شده و برای افراد واکسینه نشده و مبتلا اجرایی خواهد شد.

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: افرادی که در شرایط کرونایی قرار گرفتند و پاسخ تست کرونای آن‌ها مثبت شده است،دستورالعمل های سختگیرانه‌تر از افراد واکسینه نشده‌ها برای آن‌ها اجرایی می‌شود به گونه‌ای اجازه خروج از منزل حتی با خودرو‌های شخصی هم ندارند و باید در قرنطینه بمانند حتی در سفر‌های درون شهری و برون شهری جریمه خواهند شد.نفیسی گفت: در این شرایط افراد مبتلا به کرونا رصد می‌شوند و اجازه رفتن به سر کار را ندارند،  اگر ترددی داشته باشند به معنای ترک غیرقانونی قرنطینه تلقی شده و جریمه خواهند شد.این در حالی است که گزارش‌های رسیده از منابع آگاه حاکی از آن است که این طرح از امروز به مرحله اجرایی نمی‌رسد و در همین رابطه هم به وزارت راه وشهرسازی اعلام شده که دست نگه دارد و در این خصوص اظهار نظر نکند چرا که اجرای این طرح در حال حاضر بر عهده وزارت کشور است.

اطلاعیه وزارت کشور درباره طرح مدیریت هوشمند بیماری کرونا

همچنین وزارت کشور در اطلاعیه ای از طرح مدیریت هوشمند بیماری در بستر سامانه امید خبر داده، اما در این اطلاعیه نه از زمان اجرا و نه از نحوه اجرای این طرح خبر داده است.در اطلاعیه شماره ۱ کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا آمده است: بیست و یک ماه از همراهی و مشارکت متعهدانه و دلسوزانه شما هموطنان عزیز در مقابله با بیماری همه گیر کرونا سپری شده است. ناشناخته بودن، رفتار‌های غیر قابل پیش بینی و ظهور گونه‌های مختلف، نبود دارو و درمان موثر و ایجاد فضای توام با نگرانی، روزها، هفته ها و ماه‌های همراه با بیم و امید را در کشور رقم زد.

یکی از راهبرد‌های اساسی در کنار اقدامات درمانی، اعمال محدودیت ها و مداخلات حاکمیتی بود، که شرایط عادی زندگی را با تغییر مواجه و فعالیت های روزمره ی اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و … تحت تاثیر آن قرار گرفت.بحمدالله با اهتمام تمام ارکان نظام و اعضای ستاد ملی، امروز شاهد موفقیت های مهم در کشور هستیم که با ایثار، گذشت و فداکاری کادر بهداشت و درمان در خط مقدم مقابله با این بیماری و همچنین همت والای فرزندان سخت کوش این سرزمین و همراهی شما مردم شریف این توفیقات به دست آمده است.

در این راستا متناسب با شرایط موضوع ایجاد تحول در مدیریت بیماری از سوی ریاست محترم جمهوری در دستور کار قرار دراد که در قالب “طرح مدیریت هوشمند بیماری در بستر سامانه امید “اجرایی می‌گردد. این طرح تلاش دارد، تا فراهم نمودن بستر‌های لازم امکان “همزیستی با کرونا” را به همراه کاهش ریسک ابتلاء بیماری برای عموم مردم عزیزمان فراهم آورد.بر این اساس تلاش شده که برای کاهش محدودیت‌ها اقدامات جدی صورت پذیرد به نحوی که امکان فعالیت و تردد اقشار مختلف مردم و صنوف در بستر ایمن‌تر میسر و هر گونه محدودیت صرفاً برای مبتلایان عملیاتی تا سلامت اکثریت مردم به خاطر بی اطلاعی اقلیت در مخاطره قرار نگیرد.

صدور بلیت حمل ونقل برون شهری تنها با کارت واکسن

براساس این گزارش از ابتدای آذر ماه طرح جدیدی در رابطه با شیوع ویروس کرونا در حوزه حمل ونقل به مرحله اجرا رسید به طوری که در این طرح فاصله گذاری اجتماعی در شقوق حمل ونقلی برداشته شد و ظرفیت در بخش هوایی وجاده‌ای و ریلی تکمیل شد، اما با تکمیل این ظرفیت فروش بلیت تنها در قالب کارت واکسن و یا ارائه تست منفی کرونا صورت گرفته است که البته به گفته یک مقام مسئول در بخش‌ حمل ونقلی هنوز  تمامی دستگاه‌ها از جمله بخش هوایی و جاده‌ای هنوز به سامانه امید متصل نشده اند و بسیاری از کارت واکسن‌ها و یا تست‌های منفی از طریق رانندگان ویا فروشندگان بلیت کنترل می‌شود.

امکان اجرایی شدن طرح هوشمند سازی سفر به این سرعت وجود ندارد

در همین رابطه یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه برای بازگشت به زندگی عادی پس از دوسال دست و  پنجه نرم کردن با کرونا باید مردم اقدام به زدن واکسن کنند گفت: در حال حاضر دولت برای کنترل ویروس کرونا شرایط و کنترل‌های سخت گیرانه‌ای را در بسیاری از بخش‌ها لحاظ کرده که یکی از این بخش‌ها حوزه‌های حمل ونقلی است.او ادامه داد: در حال حاضر صدور بلیت در بخش‌های حمل ونقلی از جمله بخش هوایی، ریلی و جاده‌ای تنها از طریق کارت واکسن و یا تست منفی کرونا انجام می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد: این طرح که اعلام شده مانع از خروج افرادی که واکسن نزده از منزل می‌شویم یا در خیابان آن‌ها را شناسایی خواهم کرد قابلیت اجرایی ندارد.او گفت: هنوز سامانه و یا طرحی در این خصوص به مرحله کامل اجرایی نرسیده بنابراین هنوز کنترل هوشمند مردم در خیابان و یا شهر‌های مختلف وجود ندارد و بعید است این طرح از امروز به مرحله اجرایی شدن برسد.

یوسفی توضیح داد: در حال حاضر باید بخش‌های مختلف بتوانند کنترل‌های خود را برای صدور بلیت به افراد از طریق کارت واکسن تشدید کنند.براساس این پیش از این اعلام شده بود از ۱۵ آذر قرار است طرح کنترل هوشمند سفر‌های مردم به مرحله اجرایی برسد و درصورت رعایت نکردن با متخلفان برخود خواهد شد. به نظر می‌رسد در حالحاضر این طرح به بن بست خورده و بعید است به این زودی‌ها به مرحله اجرایی و عملیاتی برسد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.