صفحه اصلی / اسلایدر / کاهش مبلغ نهایی فاکتور خریداران طلا
کاهش مبلغ نهایی فاکتور خریداران طلا

با حذف مالیات بر اصل طلا، تنها مالیات اجرت ساخت و سود مغازه دار پرداخت می شود

کاهش مبلغ نهایی فاکتور خریداران طلا

کسب و کار نیوز- در طول 10 سال اخیر، خریداران طلا مالیات را برای اصل طلا، اجرت ساخت و سود مغازه دار پرداخت می کردند. اما با پیگیری های اتحادیه طلا و جواهر تهران قرار است از ۱۳ دی ماه مالیات از اصل طلا حذف شده و مشتریان تنها مالیات اجرت ساخت و سود مغازه دار را پرداخت خواهد کنند.

شایلی قرائی  

به گزارش کسب و کار نیوز، به عبارت بهتر، قرار است قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده طلا از ۱۳ دی ماه اجرا شود. تا پیش از این خریداران باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده روی کل فاکتور پرداخت می‌کردند اما حالا قرار است این ۹ درصد فقط از اجرت و سود دریافت شود. با این حساب میزان مالیات پرداختی طلا کاهش پیدا می‌کند.

اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای با اشاره به قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا اعلام کرد: ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ساخت «طلا، جواهر و پلاتین» باید از ۱۳ دی‌ماه امسال از مشتریان دریافت شود. این نهاد اطلاعیه‌ای برای اطلاع عموم واحدهای صنفی فعال در حوزه «طلا، جواهر و پلاتین» و مشتریان منتشر کرد که در آن آمده است: سازمان امور مالیاتی در ابلاغیه ای به اصناف، از واحدهای صنفی طلا، جواهر و پلاتین فروش خواست تا ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از مشتریان دریافت کنند.

این اطلاعیه می افزاید: قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۱۳ دی ماه امسال از سوی سازمان امور مالیاتی کشور لازم‌الاجرا اعلام شده و با توجه به جزء ۲ بند «ب» ماده (۲۶) این قانون در خصوص عرضه کنندگان کالا و خدمات طلا، جواهر و پلاتین مقرر است «اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالاهای موضوع این بند، مشمول مالیات و عوارض با نرخ ۹ درصد خواهد بود و بدیهی است پرداخت این وجه مربوط به مشتری خواهد بود.» مالیات برارزش افزوده «مالیات غیرمستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.

در همین زمینه دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: تا ده سال قبل مالیات دریافتی از خریداران طلا از اصل طلا، اجرت و سود مغازه دار بود. اما با پیگیری های مداوم اتحادیه طلا و جواهر تهران سرانجام حذف مالیات از اصل طلا در مجلس به تصویب رسید و قرار است از ۱۳ دی ماه سال جاری اجرایی شود.

نادر بذرافشان اضافه کرد: با حذف مالیات از اصل قیمت طلا تنها دو مالیات دیگر باقی می ماند که به کاهش قیمت طلا در کل فاکتور منجر خواهد شد. مالیات بر اصل طلا مبلغ زیادی را در فامتور نهایی شامل می شد که دور از انصاف است از خریدار دریافت شود. بنابراین دریافت مالیات اضافی از خریداران نداریم و در عوض تلاش بر این بود تا مبالغی هم از فاکتور نهایی خریداران طلا حذف شود.

به گفته بذرافشان، دریافت مالیات موضوع جدیدی در این صنف نبوده و اخباری در چند روز گذشته در رابطه با دریافت مالیات جدید از خریداران منتشر شده اشتباه است. همان مالیات گذشته منظور است که مالیات بر اصل قیمت طلا از آن حذف خواهد شد.

این مقام صنفی ادامه داد: طی سال‌های گذشته، حذف مالیات ارزش افزوده در مجلس مورد بررسی قرار گرفته بود و تصویب شده بود. اما در شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد شده بود و مجدد به مجلس ارجاع شده بود. اما در نهایت پس از تلاش‌ها و پیگیری هیات مدیره‌ اتحادیه‌ صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران طی رایزنی‌ها و برگزاری جلسات کارشناسی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی این قانون در تیرماه سال جاری اصلاح، تصویب و به دولت ابلاغ شد.

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: مهلت اجرای این قانون، شش ماه پس از تاریخ ابلاغ خواهد بود. با اجرای این قانون انتظار می رود رونق به بازار طلا بازگردد و شاهد افزایش خرید و فروش طلا در بازار باشیم. رکود حاکم بر بازار طلا در مدت اخیر معاملات را در این بازار به شدت کاهش داده است.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.