صفحه اصلی / اسلایدر / شکست پروژه سرمایه گذاری ایرانی ها با خرید ملک در ترکیه/دوئل لیر با سرمایه ایرانی ها!
شکست پروژه سرمایه گذاری ایرانی ها با خرید ملک در ترکیه/دوئل لیر با سرمایه ایرانی ها!

شکست پروژه سرمایه گذاری ایرانی ها با خرید ملک در ترکیه/دوئل لیر با سرمایه ایرانی ها!

کسب و کار نیوز- قیمت لیر ترکیه در روزهای اخیر به پایین ترین میزان خود در برابر دلار رسیده است. سقوط این واحد پول منجر به ضرر و زیان هنگفت ایرانی هایی شده است که خرید ملک در این کشور را به عنوان سرمایه گذاری انتخاب کرده اند. به گفته بسیاری از فعالان اقتصادی ارزش هر دلار آمریکا به اندازه 14 لیر ترکیه است. به عبارتی هر دلار در مقابل ۱۴ لیر ترکیه مبادله می‌شود پکه نشان دهنده سقوط سنگین لیر در برابر دلار است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، اغلب کارشناسان اقتصادی، آینده مطلوبی را برای سرمایه‌گذاری در ترکیه ارزیابی نمی‌کنند. این در حالی است که ایرانیان هنوز هم اشتیاق خود برای سرمایه گذاری در این کشور را از دست نداده و در حال خرید ملک و سرمایه‌گذاری در ترکیه هستند.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه با اشاره به مخاطرات سرمایه‌گذاری در ترکیه، می گوید: اتاق مشترک ایران و ترکیه از شرایط اقتصادی به وجود آمده درترکیه و کاهش ارزش لیر خوشحال نیست. چرا که این موضوع، هم تجارت بین دو کشور را نیز تحت تأثیر قرار داده و هم مردم کشور ما که اقدام به سرمایه‌گذاری در این کشور نموده‌اند را متضرر کرده است. مهرداد سعادت در خصوص لزوم کسب اطلاعات دقیق برای سرمایه‌گذاری در این کشور، اظهار داشت: افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این کشور را دارند، می‌بایست با کسب اطلاعات دقیق از شرایط اقتصادی ترکیه اقدام کنند؛ چرا که سرمایه‌گذاری ناآگاهانه ممکن است به راحتی منجر به از دست رفتن سرمایه آن‌ها شود.

در همین رابطه رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: به رغم تمام هشدارهایی که طی ماه های گذشته به مردم دادیم باز هم خرید ملک در ترکیه توسط ایرانی ها ادامه یافته و رکورد این معاملات توسط ایرانی ها شکسته شده است. تبدیل شدن ایرانی ها به رتبه اول خریداران ملک در ترکیه اصلا موضوع خوشایندی نیست چراکه با سقوط تاریخی ارزش پول این کشور، بزرگترین خسارت دیدگان ایرانی ها هستند. در حال حاضر ارزش ملک های خریداری شده توسط مردم در ترکیه به شدت کاهش یافته و خسارات زیادی را متوجه ایرانی ها کرده است.

مصطفی قلی خسروی اضافه کرد: درست است که ترکیه کشور همسایه ماست، ولی  به طور معمول قوانین و مقررات آن با تغییر مسئولان عوض خواهد شد هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت بعدی، املاک ایرانیان مقیم ترکیه را مصادره نکند. ممکن است حتی به قدری مالیات برای خانه وضع کنند که رقم آن  از ارزش ملک بالاتر باشد.

قلی خسروی اظهار داشت: ماه گذشته در منطقه یک تهران طی ماه مرداد فقط ۲۵۹ فقره خرید و فروش مسکن ثبت شد و این در حالی است که در ماه مورد نظر ایرانی‌ها حدود ۱۰۰۰ خانه در ترکیه خریداری کرده اند. جای تاسف بسیار است که می‌بینیم سرمایه‌های ایرانی ها به خرید آپارتمان و ملک در ترکیه اختصاص پیدا می‌کند و بسیاری از آنها مالباخته می‌شوند.

به گفته این مقام صنفی، اختلاف قیمت‌هایی که بین هزینه خرید مسکن در تهران و استانبول در فضای مجازی و تبلیغات منتشر می‌شود، واقعی نیست. در تبلیغات گفته می‌شود با یک مبلغ مشخصی مردم می‌توانند در استانبول خانه خریداری کنند که با همان مبلغ امکان خرید ملک در تهران وجود ندارد اما گفته نمی‌شود با همان قیمت در چه منطقه‌ای از استانبول و چه خانه‌ای می‌توانند خریداری کنند.‌

وی تاکید کرد: با این قیمت‌هایی که از خرید خانه در ترکیه عنوان می‌شود، می‌توان چیزی شبیه به مسکن مهر خارج از شهر در ترکیه خریداری کرد بنابراین مردم فریب تبلیغات جذاب خرید مسکن در ترکیه را نخورند. مردم به هیچ وجه فریب رنگ و لعاب های تبلیغات مسکن در کشورهای خارجی را نخورند؛ چراکه تجربه نشان داده است که هیچ وقت افرادی که در کشورهای دیگر ملک با قیمت ارزان تری خریده اند سودی نبرده اند. هرساله با تغییر قوانین این کشورها سرمایه های مردم کاهش خواهد یافت.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.