صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / دبیر کل اوپک چگونه باید انتخاب شود؟
دبیر کل اوپک چگونه باید انتخاب شود؟

دبیر کل اوپک چگونه باید انتخاب شود؟

نماینده اسبق ایران در هیات عامل اوپک گفت: طبق اساسنامه انتخاب دبیر کل تاکنون با اجماع صورت می‌گرفت و غیر از این امکان ندارد.

محمدعلی خطیبی درباره اخباری مبنی بر رای به انتخاب دبیر کلی اوپک بر مبنای اکثریت آرا اظهار داشت: طبق اساسنامه انتخاب دبیر کل تاکنون با اجماع صورت می‌گرفت و غیر از این امکان ندارد.

وی افزود: طبق اساسنامه همه باید نسبت به فرد مورد نظر دید مثبت داشته باشند یعنی اگر حتی یک عضو مخالف باشد دبیر کل انتخاب نمی‌شود، درواقع همه تصمیمات اجلاس وزارات به همین شکل است، اگر قرار است تغییر بدهند باید اساسنامه را عوض کنند و این هم به صلاح اعضا نیست زیرا خیلی از کشورها مایلند که با یک رای‌گیری فرد مورد نظر خود را به دبیر کلی برسانند.

نماینده اسبق ایران در هیات عامل اوپک تصریح کرد: فرد منتخب در مقام ارشد اوپک قطعا دبیر کل همه کشورها است و باید با همه کشورها کار کند بنابراین همه باید نسبت به او نظر مثبت داشته باشند و به صلاح نیست این رویه تغییر کند و اگر قرار است تغییری در این روند حاصل شود به نفع کشورهایی است که سریع می‌توانند یارگیری کرده و اکثریت ساده تشکیل دهند و فرد مورد نظر خود را به کرسی بنشانند، اینان ترجیح می‌دهند اجماع را بهم بزنند.

وی یادآور شد: اگر قرار باشد تصمیم بر این باشد که دبیرکل با اکثریت آرا انتخاب شود باید اساسنامه هم اصلاح شود که فرایند خاص خود را دارد و این تصمیم به ضرر اعضا است زیرا دبیر کلی که با یک اکثریت ساده انتخاب شود با دبیر کلی که همه نظر مثبت دارند فرق دارد و نمی‌تواند کار خود را با قوت بیشتر ادامه دهد انتخاب دبیر کل با رای اکثریت می‌داند چه کسانی موافق و چه کسانی مخالف بوده‌اند، بنابراین تبانی می‌کند و بیشتر سعی می‌کند طرف کسانی را داشته باشد که نظر مثبت نسبت به او دارند، در مجموع این روند به نفع سازمان نیست.

به گزارش ایلنا، در بیست‌وسومین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک که روز پنجشنبه، ۱۱ آذرماه برگزار شد وزیر انرژی عربستان پیشنهادی مطرح کرد و به جای اجماع خواستار انتخاب دبیرکل اوپک برای جلسه فوق‌العاده ماه آینده این سازمان بر اساس اکثریت آرا شد که بنا به گفته نماینده اسبق ایران در هیات عامل اوپک این موضوع موجب یارگیری برخی اعضا و در نتیجه بار منفی برای سازمان خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.