صفحه اصلی / اجتماعی / بحران بیکاری در نظام سلامت!
بحران بیکاری در نظام سلامت!

با وجود کمبود پرستار، ۱۰۰ هزار پرستار در کشور بیکارند

بحران بیکاری در نظام سلامت!

کسب و کار نیوز- بالاخره زنگ خطر کمبود پرستار به صدا درآمد و آنان که به هشدارهای مسئولان بی توجه بودند شاید امروز با این هشدار به هوش آیند و بدانند خطر واقعا جدی جدی است. در همین رابطه دبیرکل خانه پرستار ایران می گوید: ظرفیت دانشکده‌های پرستاری جهت سه برابر افزایش پیدا کرده و ١٠٠ هزار پرستار بیکار داریم. محمد شریفی مقدم افزود: بر اساس استاندارد های حداقلی کشور باید به ازای هر هزار نفر، سه نیروی پرستار در بیمارستان ها و مراکز درمانی مشغول به کار باشند که در حال حاضر این شاخص در حدود ۱/۶ است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بحران بیکاری در نظام سلامت مربوط به نظام پرستاری نمی شود و پزشکان، داروسازان، بهیاران و… نیز به دلیل نبود کار اقدام به خروج از کشور کرده اند. به همین دلیل در چند سال اخیر بخصوص در سالهای شیوع کرونا هزاران نفر از کادر درمان کشور مهاجرت کرده اند. پرستاران در این بین بیش از بقیه کادر درمانی در معرض مشکلات و سختی ها قرار گرفته اند. حقوق ناکافی و معوقاتی که برای این قشر وجود دارد انگیزه کار را در آنها کاهش داده و در عوض سودای مهاجرت و دریافت حقوق دلاری را در سر آنها انداخته است.

افزایش ظرفیت های قبولی در رشته های درمانی و پرستاری نیز دلیل دیگری بر بیکاری کادر درمان بخصوص پرستاران شده است. به گفته مسوولان جمعیت پرستار کشور باید بیش از دو برابر وضعیت موجود باشد تا به کف استاندارد های بین المللی برسیم. ۱۰۰ هزار نیروی پرستار بیکار در کشور داریم و این در حالی است که کمبود پرستار در بیمارستان های کشور بسیار محسوس است. اما متاسفانه هیچ اقدامی برای جذب نیروی پرستار انجام نشده است. ظرفیت های دانشکده های پرستاری سه برابر یعنی ۳۰۰ درصد زیاد شده و سالیانه ۱۲ هزار پرستار از دانشکده های سراسر کشور فارغ التحصیل می شوند.

مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز از کمبود پرستار در بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: در حالی که میانگین کشوری پرستار به هر تخت بیمارستانی ۱.۳ تا ۱.۵است این رقم در استان ۹ دهم است. دکتر رضا فانی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی استان برای جبران این کمبود بویژه در زمان شیوع موج پنجم کرونا به تمدید طرح ۱۰۰ پرستار اقدام کرده است. وی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا کمبود این نیروها بیش از پیش احساس شد، گفت: سال گذشته بخش درمان از استخدامی های وزرات بهداشت ۱۸۰ نفر سهمیه داشت که ۹۰ نفر آن پرستار بودند و از امروز ابلاغ شروع به کار آن ها صادر می شود.

فانی افزود: با توجه به این که استان های محروم و دانشگاه های کوچک دارای ضریب پایین تری هستند، وزارت بهداشت و سازمان امور استخدامی باید در زمان برگزاری آزمون ها سهمیه بیشتری را به دانشگاه های کوچک‌تر بدهند تا تعادل شاخص نیروی انسانی در همه دانشگاه ها به یک سطح برسد. وی یادآور شد: هم اینک هزار و ۴۰۰ پرستار، بهیار و کارشناس اتاق عمل و هوشبری در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی شاغل هستند که از این تعداد ۶۰ درصد رسمی و پیمانی، ۳۰ درصد نیروهای طرحی و بقیه قراردادی و شرکتی هستند.

اما یک کارشناس بازار کار در رابطه با مشکلات پرستاران در ایران در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: کمبود پرستار بنیادی ترین مشکل حوزه سلامت است. یکی از پیامدهای کمبود استخدام پرستار در مراکز درمانی، فشار کاری مضاعف آنها در کنار اضافه‌کاری‌های زیاد است که برای جبران حقوق نامتناسب خود انجام می‌دهند.

مسعود نظامی اضافه کرد: حجم کاری پرستاران ایرانی «بیش از دو برابر استانداردهای جهانی» است ضمن آنکه برخی به دلیل مشکلات مالی، دوشیفته مشغول فعالیت‌اند. ضمت اینکه افزایش ساعت کاری، عدم استفاده از امکانات رفاهی دولتی، عدم حق استفاده از مزایای حقوقی کامل، تاخیر در پرداخت حقوق و مزایا، اشتیاق دولت برای جذب نیروی ارزان قیمت (کمک پرستاری) و کاهش کیفیت سطح درمان از جمله مشکلات پرستاران شرکتی و قراردادی است. به گفته وی، سالیانه بیش از ده هزار پرستار از دانشکده های پرستاری فارغ التحصیل می شوند و باید بببینیم که آیا دولت توان جذب این همه را دارد یا خیر.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.