صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / کلاهبرداری با شیوه پرداخت بیعانه
کلاهبرداری با شیوه پرداخت بیعانه

کاهش قدرت خرید، مردم را به سمت آگهی های محصولات ارزان قیمت در فضای مجازی کشانده است

کلاهبرداری با شیوه پرداخت بیعانه

کسب و کار نیوز- برخی از مردم به واسطه قیمت پایین کالاها در فضای مجازی و به دلیل طمع ورزی و از روی اعتماد نابجا، اقدام به واریز وجه به عنوان پیش پرداخت می‌کنند و از این طریق مورد کلاهبرداری قرار می گیرند. افزایش آگهی های فروش محصولات ارزان قیمت به دست مایه ای برای برداشتن کلاه مردم و خریداران در فضای مجازی تبدیل شده است. به عنوان مثل خریداری با آگهی فروش کفش در اینستاگرام مواجه شده و به دلیل پایین بودن قیمت درج شده، برای نگه‌داشت کالا، مبلغی را به عنوان بیعانه پرداخت نموده و پس از آن فروشنده دیگر پاسخگوی وی نبوده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مالباختگان بیان می کنند که در سایت‌های آگهی محور با آگهی هایی تحت عنوان کالا زیر قیمت بازار برخورد کرده‌اند. ضمن برقراری تماس با فرد تبلیغ کننده، مجرم مبلغ اندکی وجه به عنوان بیعانه از آنان درخواست و پس از دریافت وجه دیگر جوابگوی تماس آنها نبوده است. در حالیکه همواره پلیس فتا تاکید دارد که خریداران در فضای مجازی از پرداخت هر گونه بیعانه خوددرای کنند اما پیش‌ پرداخت ها یا بیعانه در خریدهای آنلاین تا به امروز زمینه‌ساز کلاهبرداری از کاربران بسیاری شده است.

امروزه کانال‌ها و صفحات فروشگاهی زیادی در شبکه های اجتماعی ایجاد شده و بعضاً مخاطبان زیادی را به دست آورده اند اما در این بین مجرمان فضای مجازی هم بعضاً با راه اندازی صفحات فروشگاهی جعلی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کرده و بعد از دریافت هزینه محصول، هیچگونه کالا یا خدماتی به مشتریان ارائه نمی‌دهند. ضروری است که شهروندان سطح آگاهی و دانش عمومی و تخصصی خود را در رابطه با کلاهبرداری های اینترنتی افزایش دهند.

خرید از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند زمینه‌ساز کلاهبرداری اینترنتی گردد. به هیچ عنوان پیش از رویت و دریافت کالا مبلغی تحت عنوان بیعانه پرداخت نکنید. درج اجناس با قیمت پایین‌تر از بازار از شگردهای افراد کلاهبردار است. در مواجهه با آگهی‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی، توجه داشته باشید که زیاد بودن دنبال‌کننده‌های صفحات دلیل بر اعتبار آن نبوده و حتما خریدهای خود را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید.

در همین رابطه رییس پلیس فتای فارس در خصوص کلاهبرداری‌های اینترنتی به شهروندان هشدار داد و گفت: ۷۰ درصد از کلاهبرداری‌های اینترنتی در حوزه اقتصادی است. سرهنگ سیلمانی، رییس پلیس فتای استان فارس در خصوص کلاهبرداری‌های اینترنتی به شهروندان هشدار داد و گفت: ۷۰ درصد از کلاهبرداری‌های اینترنتی در حوزه اقتصادی است. او افزود: به علت گستردگی فضای مجازی کلاهبرداران شگرد‌هایی همچون خرید‌های جعلی با درگاه‌های اینترنتی تقلبی راه اندازی کرده اند و از شهروندان کلاهبرداری می‌کنند.

یک کارشناس فضای مجازی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: عدم رعایت نکات امنیتی در خریدهای اینترنتی باعث سوءاستفاده سودجویان سایبری شده است براین اساس باید توجه شود که استفاده از این تکنولوژی نیازمند رعایت کردن نکات امنیتی است که مانع سوءاستفاده کلاهبرداران اینترنتی خواهد شد به همین دلیل پلیس فتا به کاربران فضای مجازی توصیه می کند در خرید اینترنتی نماد اعتماد الکترونیک کسب و کارهای اینترنتی را مد نظر قرار دهند بنابراین در اولین اقدام باید به انتهای سایت فروشگاه مراجعه کرده و در صورت مشاهده این نماد، خرید اینترنتی با خیالی راحت‌تر داشته باشید.

بهنام اعظمی اضافه کرد: شهروندان تا قبل از رویت و کسب اطمینان از اصالت کالا از واریز هرگونه مبلغی تحت عنوان بیعانه به فروشندگان خودداری کنند و به ماهیت فریبنده سایر آگهی‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و پیا‌م‌رسان‌ها منتشر می‌شود توجه نکرده و پس از رویت کالا نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

به گفته وی، کلاهبرداران با سوء‌استفاده از بستر سایت‌های واسط، با درج آگهی‌های غیر واقعی و تعیین قیمت‌های عمدتا پایین‌تر از عرف بازار از مشتریان درخواست مبلغی به عنوان بیعانه می‌کنند و این در صورتی است که پس از واریز بیعانه توسط خریدار، کلاهبردار یا همان فروشنده، دیگر پاسخگوی تلفن خود نبوده و از تحویل و یا استرداد وجه یا کالا امتناع می‌ورزد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.