صفحه اصلی / اسلایدر / مصرف ماهیانه ۱۴۰ هزار تن برنج خارجی در کشور
مصرف ماهیانه ۱۴۰ هزار تن برنج خارجی در کشور

مصرف ماهیانه ۱۴۰ هزار تن برنج خارجی در کشور

کسب و کار نیوز- دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: بنابر آمار اعلامی قیمت برنج خارجی نسبت به هفته گذشته ۷ درصد کاهش داشته است.

به گزارش کسب و کار نیوز، مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنجگفت: بنابر آمار اعلامی، قیمت برنج خارجی نسبت به هفته قبل ۷ درصد کاهش یافته و برنج ایرانی بدون نوسان بوده است. با افزایش قیمت برنج ایرانی در ماه‌های اخیر، بخشی از جامعه که امکان تهیه برنج ایرانی را ندارند، به سمت برنج خارجی سوق داده شدند. کشاورز ادامه داد: گرچه سهم عادی برنج خارجی ماهیانه ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تن است، اما پیش بینی می‌شود که اگر قیمت برنج ایرانی کاهش نیابد، به تناسب تقاضا شاهد افزایش سرانه مصرف خواهیم بود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: با افزایش سرانه مصرف برنج خارجی، میزان واردات ماهیانه باید بالاتر از ۱۴۰ هزار تن باشد تا نیاز آن بخش از جامعه که امکان خرید برنج ایرانی ندارند، تامین شود. همه ساله ۸۰ درصد برنج خارجی از هند، ۱۵ درصد از پاکستان و ۵ درصد از سایر کشور‌ها وارد کشور می‌شود. دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: در دوره برداشت برنج در هر کشوری، قیمت کالا نسبت به قبل کاهش می‌یابد و اخیرا به نظر می‌رسد که قیمت برنج هندی بیشتر و پاکستان کمتر افزایش داشته است.

او گفت: بخش خصوصی برای کنترل ابزار خود چانه زنی می‌کند یا خرید را به تاخیر می‌اندازد، در حالی که بخش دولتی شرایط بخش خصوصی را ندارد و همواره با برگزاری مناقصه قیمت پایه‌ای برای فروش در هند ایجاد می‌شود. دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: سال گذشته قیمت برنج در هند بالا بود که بخش خصوصی برای کاهش قیمت مقاومت کرد و امسال هم مقاومت می‌کنیم تا در سطح مصرف با مشکل گرانی مواجه نشویم.

به گفته او، در حال حاضر قیمت برنج پاکستانی در مقایسه با هند مناسب‌تر است که با این وجود ممکن است زودتر در بازار عرضه شود. کشاورز گفت: قیمت هر کیلو برنج هندی در بنادر ۲۶ هزار تومان و برنج پاکستانی ۲۵ هزار تومان است. این اقلام با احتساب حداکثر ۳ درصد سود به بنکدار و ۱۲ درصد در خرده فروشی‌ها باید عرضه شود. دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: با توجه به روند افزایشی قیمت‌های جهانی برآورد دقیقی از شرایط بازار نمی‌توان داشت، اما با کنترل قیمت جهانی، نرخ برنج و شرایط بازار به قبل از دوره ممنوعیت باز می‌گردد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.