صفحه اصلی / اسلایدر / توزیع اینترنتی کالاهای اساسی بساط دلالی را حذف می کند؟/کنترل بازار با توزیع هوشمند
توزیع اینترنتی کالاهای اساسی بساط دلالی را حذف می کند؟/کنترل بازار با توزیع هوشمند

توزیع اینترنتی کالاهای اساسی بساط دلالی را حذف می کند؟/کنترل بازار با توزیع هوشمند

کسب و کار نیوز- مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از عرضه ۳ قلم کالای تنظیم بازاری مهم دیگر شامل برنج، روغن و شکر در سامانه هوشمند توزیع خبر داد. طرح توزیع تخم مرغ و مرغ منجمد با قیمت مصوب از طریق سامانه اینترنتی بازرگام هم به صورت پایلوت در تهران آغاز شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، وزیر جهاد کشاورزی نیز از آغاز توزیع برخی کالاهای اساسی از طریق اینترنت و به صورت آنلاین خبر داده است. معاون وزیر جهاد و کشاورزی هم اعلام کرد با هدف حذف دلالی در شبکه توزیع کالاهای اساسی، توزیع هوشمند و اینترنتی مصوب ستاد تنظیم بازار را با توزیع برنج، روغن و شکر ادامه خواهیم داد. حال باید دید با شیوه فروش اینترنتی کالاهای اساسی دست دلالان از این بازارها قطع خواه شد. آیا بازار سیاه و وجود نرخ های مختلف در بازار کالاهای اساسی حذف می شود یا خیر.

البته طرح خرید گوشت و مرغ به صورت اینترنتی سال ۱۳۹۷ هم در دولت حسن روحانی با نام طرح فروش اینترنتی گوشت یخ زده تنظیم بازار با معرفی دو سایت انجام شد که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های فنی و عدم دسترس بودن سایت در اغلب شبانه روز و سیستم توزیع ضعیف، در همان هفته اول تعطیل شد.

چندی پیش در جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور بر ضرورت نظارت هر چه بیشتر بر قیمت کالاهای اساسی در بازار و گسترش سامانه‌های اینترنتی فروش با قیمت‌های مصوب تاکید شد. مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: باید فرآیند و زنجیره تامین، توزیع کالاهای اساسی از مبدا کنترل و کالاها به وفور با قیمت مصوب در مراکز رسمی توزیع شود. ارائه کالاهای اساسی مردم با قیمت مصوب بصورت اینترنتی ادامه یابد و در صورت امکان فروش و توزیع برخی کالاهای دیگر نیز به این سامانه اضافه شود.|

این در حالی است که به گفته رئیس کمیسیون کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان اتاق ایران فروش هوشمند مواد غذایی ضروری بصورت آزمایشی در تهران آغاز شده و ارسال آن رایگان خواهد بود. افشین کلاهی، در پاسخ به این پرسش که وزارت جهاد به دنبال توزیع هوشمند محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی است آیا زیرساخت‌ها برای فروش مواد غذایی در کشور فراهم شده است؟ گفت: «این روند فروش در گذشته نیز مرسوم و متداول بود و شیوه فروش جدیدی نیست.»

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی در این رابطه می گوید: این طرح در مرحله اول در شهر مشهد با توزیع مرغ و تخم‌مرغ خواهد بود و به تدریج در دیگر شهرستان‌های استان اجرایی می‌شود. کالاهای اساسی درخواست داده شده ظرف مدت ۲۴ ساعت با قیمت مصوب به مشتریان تحویل خواهد شد. ناصری‌مقدم اضافه کرد: اگر استارت آپ بارانداز روستا بازار در این هفته افتتاح شود کار توزیع  اینترنتی از هفته جاری شروع می‌شود و اگر افتتاح نشد اوایل هفته آینده طرح آغاز خواهد شد. طبق مصوبه و دستورالعمل قیمت کالاهای اساسی با قیمت مصوب، تحویل می‌شود.

یک نماینده مجلس در رابطه با چرایی توزیع اینترنتی کالا در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: به طور کلی دنیا به سمت ارایه هوشمند خدمات رفته است. می بایست سیستم های سنتی عرضه را کم کم کنار گذاشته با استفاده از بستر اینترنت خدمات با کیفیت تری به کردم ارایه کنیم.

بهزاد رحیمی اضافه کرد: هر چند در شرایط فعلی فروشگاهها و سوپرمارکتها در محلات و خیابان ها مشتریان بسیاری دارند اما نمی توان به همان روش سنتی در رابطه با توزیع کالا ادامه داد. دلالی و سوداگری بخصوص در بخش کالاهای اساسی به اوج خود رسیده و باید سیستمی ایجاد می شد تا جلوی این حق خوری ها گرفته شود. تمام دنیا در حال حاضر کالاهای مهم و استراتژیک را از طریق سامانه های اینترنتی فروخته و توزیع می کنند. با این روش دیگر دلالی وجود ندارد تا کالای چند دست چرخیده را به دست مصرف کننده برساند.

به گفته رحیمی، ظرفیت‌های برخط سامانه های در نظر گرفته شده از یک‌سو، رصد توزیع کالا در سراسر کشور را تسهیل می‌کند تا فضای سوداگری، احتکار و گران‌فروشی مسدود شود و از سوی دیگر این امکان را فراهم می‌کند تا فضای شفافی در حوزه مباحث مالی این نوع کسب‌وکارها جریان پیدا کند.

وی در پایان اظهار داشت: از طریق این طرح، مسئولان متعهد خواهند شد بستری را فراهم کنند تا تولیدکننده‌ها، بخشی از اقلام مصرفی مهم را از طریق این فروشگاه‌ها عرضه کنند. البته این فرمول تنها در خصوص برخی اقلام که کمبود جدی آنها در سبد مصرفی خانواده‌ها احساس می‌شود، مصداق پیدا می‌کند. باید مکانیزمی طراحی شود تا سوداگران نتوانند اقدام به احتکار اقلام ضروری زندگی مردم کنند.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.