صفحه اصلی / اسلایدر / دو مالیات جدید در راه است
دو مالیات جدید در راه است

پایه های جدید مالیاتی منجر به جبران کسری بودجه خواهد شد؟

دو مالیات جدید در راه است

کسب و کار نیوز - در حالی که دولت در دریافت مالیات از خانه، خودروهای لوکس و خانه‌های خالی موفق نبوده قصد دارد با تعریف پایه های جدید مالیاتی بردرآمدهای دولت اضافه کند. وزیر اقتصاد در تازه ترین اظهارات خود عنوان کرد وزارت اقتصاد قصد دارد به سمت ایجاد مالیات‌های جدیدی چون مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر مجموع درآمد و... برود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، سیاست مالیات ستانی توسط دولتها در چندین سال اخیر با شکست روبرو شده و عزمی جدی نیز برای تحقق درآمدهای مالیاتی از سوی هیچ کدام از دولتها نیز دیده نشده است. مالیات ستانی از خانه ها و خودروهای لوکس به رغم تصویب در مرحله اجرا ناکام مانده و هر روز بهانه ای جدید برای عدم موفقیت این طرح مطرح می شود. این در حالی است که هنوز راهکارهای مناسبی برای فراریان مالیاتی نیز وجود ندارد و بدهی مالیاتی این افراد بار سنگینی بر بدنه اقتصاد کشور گذاشته است.

با توجه به اهمیت درآمدهای مالیاتی در هر کشور ، تأمین بودجه و در نهایت قدرت انجام سیاستهای اقتصادی، بررسی درآمدهای مالیات، موضوع مهمی است. مالیات ها به عنوان معمول ترین و مهم ترین منبع مالی برای تأمین درآمدهای عمومی و یکی از مؤثرترین ابزارهای سیاست های مالی دولت به شمار می روند . دولت می تواند به واسطه آن بسیاری از خدمات اجتماعی و رفاهی را در خدمت مردم قرار دهد و به بسیاری از فعالیت ها و جریانات اقتصادی و اجتماعی سمت و سوی لازم را ببخشد.
بالا بودن سهم منابع حاصل از فروش نفت و پایین بودن سهم وصولی های مالیاتی در ترکیب منابع بودجه عمومی دولت، علاوه بر آن که عوارض ناگواری را همچون وابستگی درآمد کشور به صدور یک کالا دربر دارد، اقتصاد کشور را از امکان استفاده مؤثرتر از مالیات ها برای اعمال سیاست مالی محروم ساخته است.

ناکامی در مالیات ستانی

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

پایه های جدید مالیاتی که به ظاهر از سوی دولت به تازگی مطرح شده است موضوع تازه ای نیست. اما در مجموع مالیات بر مجموع درآمد مالیات خوبی است که اگر درست اجرا شود می تواند راهگشا باشد و بخشی از درآمدهای دولت را پوشش دهد. فروش دارایی‌های دولت، شناسایی پایه‌های مالیاتی جدید و کاهش هزینه‌های دولت به معنای واقعی از راهکارهای تأمین کسری بودجه است.

البته درستی اجرای این پایه ها نیز به پایگاههای اطلاعاتی دولت باز می گردد که اگر درست اجرا نشود به اهداف تعیین شده دست پیدا نخواهد کرد. در صورت اجرای نادرست آن حقوق عده ای ضایع می شود. به هر ترتیب اگر هم دولت بتواند راهی برای اجرای این مالیات ها پیدا کند آثار آن به امسال نخواهد رسید و نقشی در جبران کسری بودجه نخواهد داشت.

مالیات بر عایدی مدتهاست در مجلس در حال بررسی بوده و همچنان نیز ادامه دارد. این مالیات در صورت تصویب باید به شورای نگهبان جهت بررسی برود و اگر در این شورا تایید شود باید برای سال آینده اجرایی شود. پس فرصت استفاده از این درآمدها را برای سال جاری از دست خواهیم داد.

متاسفانه یکی از چالش های اجرای مالیات ستانی نداشتن اطلاعات دقیق و تعارض منافع است. در مالیات ستانی از خانه ها و خودروهای لوکس بحث مردم عادی مطرح نیست برای همین است که موضوع تعارض منافع بوجود می آید. خانه های لوکس متعلق به بانکها، بنیادها و نهادهاست. این سازمانها ذر ساخت خانه های مجلل برای افراد خاص دخیل هستند. حال اگر مالیات بخواهد دریافت شود از این جیب به آن جیب در دولت است. بنابراین این کلاف سردرگم راه به جایی نخواهد برد و قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

بهتر است دولت به دنبال بررسی دقیق معافیت های مالیاتی باشد. بسیاری از نهادها، بنیادها و سازمان ها وجود دارند که یا از مالیات معاف هستند و یا مالیات ناچیزی پرداخت می کنند. دولت ورود به موضوع معافیت های مالیاتی و اصلاح قوانین آن می تواند میلیاردها تومان درآمدزایی داشته باشد. به طور کلی مهار نقدینگی، انضباط مالی و سروسامان دادن مالیات سه عنصری است که برای کنترل تورم باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.