صفحه اصلی / اسلایدر / کدام اقلام خوراکی بیشترین افزایش قیمت را در ماه گذشته داشته اند؟/مرغ و برنج صدرنشین گرانی ها
کدام اقلام خوراکی بیشترین افزایش قیمت را در ماه گذشته داشته اند؟/مرغ و برنج صدرنشین گرانی ها

کدام اقلام خوراکی بیشترین افزایش قیمت را در ماه گذشته داشته اند؟/مرغ و برنج صدرنشین گرانی ها

کسب و کار نیوز- در حالی میلیاردها دلار ارز دولتی برای واردات انواع کالاهای اساسی تخصیص یافته که همین گروههای کالایی رکورد دار بیشترین گرانی ها هستند. آمارهای منتشر شده نشان می دهد مرغ و برنج صدرنشین رشد قیمتها نسبت به ماه گذشته شده اند در حالیکه در لیست اولین کالاهای دریافت کننده ارز 4200 تومانی قرار داشته اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، یکی از سیاست‌های جنجال برانگیز تخصیص ارز ترجیحی با هدف واردات کالا‌های اساسی در راستای کمک به قشر آسیب‌پذیر جامعه بود. سیاستی کنترلی که دولت از فروردین ۹۷ اجرای آن در دستور کار قرار گرفت اما ناقص به اجرا درآمد. هر چند این سیاست با اولویت تخصیص ارز برای کالا‌های اساسی و حیاتی باید طراحی می‌شد، تخصیص آن بدون هیچ محدودیتی برای واردات انواع کالا‌ها منجر به ثبت سفارش حدود ۲۰۰ درصدی واردات شد. علیرغم آن که نرخ ارز دستوری و کنترلی بود، تقاضای ارز مدیریت نشد.

به گزارش مرکز آمار ایران، در گروه نان و غلات، اقلام برنج ایرانی درجه یک با ۵.۱ درصد، رشته آش با ۴.۲ درصد و شیرینی خشک با ۴.۰ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. در آبان ماه ١۴٠٠ تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور به این شرح است: در این گروه، اقلام برنج ایرانی درجه یک با ۵.۱ درصد، رشته آش با ۴.۲ درصد و شیرینی خشک با ۴.۰ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. در این گروه، اقلام مرغ ماشینی با ۷.۸ درصد و ماهی قزل آلا با ۶.۹ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به پنیر ایرانی پاستوریزه با ۴.۵ درصد، کره پاستوریزه (کره حیوانی) با ۴.۲ درصد و دوغ پاستوریزه با ۳.۴ درصد بوده است. همچنین در این گروه روغن نباتی جامد با ۴.١- درصد و روغن مایع با ۰.۴- درصد بیش‌ترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته اند. در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به لیموترش با ۴.۵ درصد و هلو با ۴.۳ درصد است. همچنین در این گروه پرتقال با ٢٢.٨- درصد و موز با ١.۴- درصد بیش‌ترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته اند.

در این گروه، بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گوجه فرنگی با ۳۳.۵ درصد، فلفل دلمه ای با ١۵.٨ درصد و سیب زمینی با ١٢.٠ درصد می‌باشد. همچنین در این گروه هویج فرنگی با ۲۴.۵- درصد و خیار با ۶.۴- بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته اند. در این گروه، بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به رب گوجه فرنگی با ۱۳.۳ درصد و سس گوجه فرنگی با ۵.۱ درصد است.

یک کارشناس اقتصادی در رابطه با گرانی های اخیر و ارتباط آن با توزیع نامناسب ارز دولتی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: ذخایر ارزی تا حد زیادی مصرف و درآمد ارزی کم شده است. از طرف دیگر نرخ ارز افزایش پیدا کرده و بخاطر عدم تخصیص بهینه ارز، واردات کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی و مواد اولیه صنایع دچار مشکل جدی شده است.

آلبرت بغزیان اضافه کرد: در حال حاضر به جای این که این نرخ ۴۲۰۰ تومانی را حفظ کنیم و نظارت خود را قوی کنیم، می خواهیم آن را حذف کنیم. چون زندگی مردم با کالاهای اساسی تامین می شود و مردم حداقل می توانند با نرخ ۴۲۰۰ تومانی برنج و روغن سفره خود را تهیه کنند.

به گفته وی، در حال حاضر نهاده کالاهایی مثل نهاده های دامی که به شیر و گوشت و اقلام ضروری دیگر مربوط است، با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شود. حداقل امروز مقداری از این کالاها در سفره مردم پیدا می شود. اما اگر نرخ ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم، یعنی صورت مساله را حذف کردیم و چون نتوانستیم نظارت کنیم، در کل مساله را حذف کردیم.

همچنین مطالعه کنید:

حراج سر ماه دیجی‌کالا به قیمت پارسال

به گزارش کسب و کار نیوز، به گزارش کسب و کار نیوز، در حراج سر ماه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.