صفحه اصلی / اسلایدر / تهران، میزبان بیشترین واحدهای فعال صنعتی/مناطق کم‌برخوردار در قعر جدول
تهران، میزبان بیشترین واحدهای فعال صنعتی/مناطق کم‌برخوردار در قعر جدول

تهران، میزبان بیشترین واحدهای فعال صنعتی/مناطق کم‌برخوردار در قعر جدول

کسب و کار نیوز- جدیدترین آمار منتشره از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد که تهران میزبان بیشترین واحدهای فعال صنعتی، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر در قعر جدول قرار دارند و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز فقط ۲.۶ درصد از کل واحدهای فعال را در خود جای داده‌اند.

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس این آمار تا پایان مرداد ماه امسال در مجموع ۷۰ هزار و ۸۶۵ واحد فعال با اشتغال دو میلیون و ۴۵۹ هزار نفر در گروه‌های مختلف صنعتی و معدنی در کشور فعالیت می‌کنند.

بیشترین واحدهای فعال در گروه “سایر محصولات کانی‌های غیرفلزی” است که ۱۵ هزار و ۲۲۶ واحد در آن وجود دارد. همچنین گروه “محصولات غذایی و آشامیدنی” و گروه “محصولات از لاستیک و پلاستیک” با فعالیت ۸۳۱۷ و ۷۲۶۳ واحد در رده دوم و سوم قرار می‌گیرند و به طور کلی نزدیک به نیمی از کل واحدهای فعال در سه گروه یاد شده فعالیت می‌کنند.

گروه‌هایی که کمترین واحد فعال را دارند نیز شامل “جمع‌آوری، تصفیه و توزیع آب” با دو واحد، “تولید انرژی” با ۱۲ واحد و “فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و سایر فعالیت‌های مشابه” با ۱۶ واحد است که به ترتیب ۲۸، ۱۶۲ و ۳۵۸ نفر در آن‌ها شاغل هستند و کمترین میزان اشتغال را در بخش‌های مختلف دارند.

کدام بخش‌ها بیشترین اشتغال را دارد؟

در این میان گروه “سایر محصولات کانی‌های غیرفلزی” بیشترین اشتغال را نیز به خود اختصاص داده است؛  به ‌طوری‌که  بیش از ۳۷۱ هزار نفر در این بخش فعالیت می‌کنند. گروه محصولات غذایی و آشامیدنی و گروه ساخت مواد و محصولات شیمیایی نیز با اشتغال به ترتیب بیش از ۳۶۰ و ۲۰۸ هزار نفر شاغل در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

کدام استان‌ها بیشترین واحد فعال را دارند؟

تهران، اصفهان و خراسان رضوی تا پایان مرداد ماه به ترتیب ۸۹۶۱، ‌ ۸۶۰۲ و ‌ ۵۴۶۰ واحد فعال داشتند که بیشترین تعداد واحد در بین استان‌ها است و اشتغال این استان‌ها در واحدهای فعال صنعتی و معدنی نیز به ترتیب بیش از ۴۱۰ هزار نفر، ۲۷۲ هزار و ۲۰۲ هزار نفر است. کمترین واحد فعال در بین استان‌ها به خراسان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر اختصاص دارد که فقط ۳۲۹، ۵۰۴ و ۵۲۸ واحد فعال در آن‌ها جای گرفته است.

وضعیت مناطق آزاد

در این میان از بین کل  واحدهای فعال، فقط ۱۸۳۹ واحد، معادل حدود ۲.۶ درصد کل واحدهای فعال در کشور، در هشت منطقه آزاد و ویژه اقتصادی فعال است.  منطقه آزاد کیش با ۵۴ واحد فعال و ماکو و قشم هر کدام با ۱۵۳ واحد کمترین واحد فعال را در بین مناطق آزاد دارند که به ترتیب ۱۸۲۸، ۴۵۶۱ و ۵۳۶۲ نفر در آن‌ها مشغول هستند.

همچنین تا پایان مرداد امسال فقط ۱۵۴ واحد فعال صنعتی در منطقه آزاد چابهار، ۱۶۸ واحد در اروند، ۲۰۶ واحد در انزلی، ۲۸۶ واحد در ارس و ۶۶۵ واحد در منطقه ویژه اقتصادی مسقر شدند.

مجموع اشتغال تمام ۱۸۳۹ واحدهای فعال صنعتی و معدنی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز ۱۱۳ هزار و ۸۶۲ نفر، معادل ۴.۶ درصد کل اشتغال واحدهای فعال است.

این در حالی است که  مناطق آزاد و ویژه تجاری با قوانین محدودتر و تشریفات گمرکی ساده‌تری نسبت به سرزمین اصلی با اهدافی از جمله حمایت از صنعت داخلی کشور،  جذب فناوری های نوین در امر تولید، گسترش تولیدات صادرات محور و اشتغالزایی راه اندازی شده‌اند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.