صفحه اصلی / اسلایدر / هشدار نسبت به کمبود گاز
هشدار نسبت به کمبود گاز

سوخت صنایع در صورت کمبود گاز خانگی محدود می‌شود

هشدار نسبت به کمبود گاز

کسب و کار نیوز- با رسیدن فصل سرما و افزایش مصرف گاز خانگی، تامین گاز برخی از کارخانه‌های سیمانی، فولادی و پتروشیمی با مشکل مواجه شده است. بعد از اتفاقات قطعی برق در تابستان و ضرر و زیان های کلان وارد شده به تولید، امروز خطر قطعی گاز صنایع و تولید را تهدید می کند. طی روزهای گذشته به دلیل عبور مصرف گاز خانگی از حد مجاز، گاز بسیاری از صنایع قطع شده و این کارخانجات مجبور به سوختن مازوت برای ادامه کار خود شدند. بسیاری دیگر از تولیدی ها نیز مجبور به خواباندن خطوط تولید شدند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، طی چند روز گذشته گاز برخی از واحد‌های سیمانی قطع شده است؛ اتفاقی که وقوع آن چندان دور از انتظار نبود چرا که جواد اوجی وزیر نفت،  ۱۴ شهریور از پیش‌بینی کمبود گاز در فصل سرما به‌میزان دویست میلیون متر مکعب خبر داده بود، اما این موضوع زودتر از آنچه که انتظار می رفت، اتفاق افتاد. مدیر دیسپیچینگ شرکت ملی گاز ایران در همین رابطه گفته است تأمین سوخت بخش خانگی خط قرمز ما محسوب می‌شود لذا در صورت کمبود گاز برای تأمین بخش خانگی، مجبور خواهیم شد سوخت صنایع را محدود کنیم.

در همین رابطه مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: براساس نماگرهایی که تولید و مصرف گاز را نشان می دهند، مصرف گاز از تولید آن بیشتر شده است. بر این اساس ۸۱۴ میلیون مترمکعب تولید گاز بوده و مجموع مصارف ما ۸۲۰ میلیون مترمکعب بوده است که از این میزان تولید حدود ۷۰ درصد آن در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود و اگر چه تأمین گاز بخش خانگی و تجاری در اولویت قرار دارد، اما این مسئله به قیمت کم شدن سهم صنایع عمده و نیروگاه‌ها است؛ موضوعی که تبعات اقتصادی زیادی برای کشور دارد.

همان‌طور که وزیر نفت نیز اشاره‌ کرد، با توجه به آمار ارائه‌شده، بررسی‌های انجام شده و تراز کنونی تولید گاز و مصرف آن در کشور، به‌نظر می‌رسد روزانه با کمبود حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز روبه‌رو شویم. در واقع سیاستگذاری‌های کلان بر این رویکرد استوار است که اولویت با تأمین گاز مصرفی در حوزه خانگی و تجاری باشد تا در حد امکان در این حوزه‌ها با مشکل قطعی و کمبود گاز روبه‌رو نشویم. از این ‌رو باید بار اصلی کاهش مصرف، بر دوش دیگر حوزه‌ها یعنی نیروگاه‌ها و صنایع عمده قرار گیرد.

بر اساس آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس، دولت سال گذشته به خاطر کمبود گاز، ۶ میلیارد لیتر سوخت مازوت (نفت کوره) را در نیروگاه‌ها استفاده کرد که موجب آلودگی شدید هوای کلان‌شهرها شد. نیروگاه‌های برق ایران نیز سال گذشته ۱۱ میلیارد لیتر گازوئیل سوزاندند. عمده کمبود گاز در شبکه مربوط به افزایش سه برابری مصرف به دلیل استفاده از وسایل گازسوز در فصل زمستان است. مطابق آمارهای ارائه‌شده از ۲۳۳ میلیارد مترمکعب مصرف گاز طبیعی کشور در سال گذشته، ۱۲۲ میلیارد مترمکعب سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده، ۲۴ میلیارد مترمکعب سهم صنایع عمده و ۶۶ میلیارد مترمکعب گاز است.

گاز ۷۸ درصد از انرژی موردنیاز بخش خانگی را تأمین می‌کند و با افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، شبکه گاز با قطعی‌های متوالی مواجه بود، این موضوع تا پیش از سال ۹۲ بسیار شدید بود، به‌طوری‌که حتی باوجود قطع گاز همه صنایع و حتی کاهش خوراک پتروشیمی‌ها، گاز تولیدی کشور کفاف مصرف بخش خانگی را نمی‌داد این کمبود با افزایش برداشت از پارس جنوبی حل شد.

در همین رابطه عضو کمسیون انرژی مجلس در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: قطع گاز صنایع بزرگ برای جبران کمبود زمستان راهکار مناسبی نیست چراکه منجر به بر هم زدن تعادل بازار می‌شود. بنابراین از آنجا که تولید گاز فرآیندی زمان‌بر است بنابراین باید راهکارهای دیگری را جهت جلوگیری از قطعی آن در زمستان به کار گرفت و بهینه‌سازی مصرف و صرفه‌جویی بهترین اقدام برای جبران این کمبود در کوتاه مدت است.

احمد مرادی اضافه کرد: اگرچه وزیر نفت در کمیسیون انرژی قول دادند طوری برنامه‌ریزی کند که در زمستان با مشکل کمبود گاز مواجه نشویم اما یکی دیگر از راهکارهای جبران کسری گاز، واردات از کشورهای همسایه است چراکه این مهم مانع از قطعی گاز خانگی و صنعتی در زمستان خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.