صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / ۵۲ درصد از مخازن نیروگاه‌های نفت گاز سوز و گازوئیل سوز تکمیل است
۵۲ درصد از مخازن نیروگاه‌های نفت گاز سوز و گازوئیل سوز تکمیل است

سخنگوی صنعت برق:

۵۲ درصد از مخازن نیروگاه‌های نفت گاز سوز و گازوئیل سوز تکمیل است

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: ۵۲درصد از مخازن نیروگاه‌های نفت گاز سوز یا گازوئیل سوز تکمیل است و حدود ۷۰ درصد سوخت مازوت نیز کامل شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، نگرانی از تامین به موقع سوخت نیروگاه‌ها این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی صنعت برق تبدیل شده است چرا که هر چه میزان مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری افزایش یابد امکان تامین سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه ها دشوارتر خواهد شد.

روزگذشته مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه در اول آذرماه ۷۴۸ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور مصرف شده، از آغاز محدودیت گازرسانی به صنایع و پتروشیمی‌های کشور خبر داده بود.

«محمدرضا جولایی» افزود: مقدار مصرف گاز طبیعی طی ۲۴ ساعت گذشته در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ۵۲۱ میلیون مترمکعب، صنایع عمده ۱۲۹ میلیون مترمکعب و نیروگاه‌ها نیز ۹۸ میلیون متر مکعب بوده است و نیز مقدار گاز تزریق‌شده به شبکه خطوط سراسری هم در این زمان ۸۱۱ میلیون متر مکعب بوده است.

اکنون و در تازه ترین اظهار نظر در این باره مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: ۵۲درصد از مخازن نیروگاه‌های نفت گاز سوز یا گازوئیل سوز تکمیل است و حدود ۷۰ درصد سوخت مازوت نیز کامل شده است.

بر اساس گزارش امروز پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «مصطفی رجبی مشهدی» افزود: در حال حاضر ۹۵ درصد از تولید برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی و ۵ درصد از سایر نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه‌های برق آبی تامین می‌شود؛ بنابراین عمده تولید برق از نیروگاه‌های حرارتی است که سوخت اصلی این نیروگاه‌ها گاز است یعنی با سوخت گاز به خوبی کار می‌کنند و تعمیرات آنها نیز آسان تر و ارزان تر انجام می‌شود.

وی ادامه داد:در صورت کافی نبودن سوخت گاز، از سوخت دوم یعنی سوخت گازوئیل و سوخت نفت کوره استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی صنعت برق گفت: اگر تحویل گاز افزایش یابد، کمتر از مخازن خودمان برداشت می‌کنیم. در حال حاضر تحویل‌های روزانه هم داریم که شرکت پخش تلاش زیادی انجام می‌دهد تا روزانه حداقل ۴۰ میلیون لیتر سوخت نفت گاز را برای ما تامین کند.

رجبی مشهدی ادامه داد: اگر روند سوخت رسانی به این همین شکل ادامه پیدا کند، مشکلی در تامین برق نداریم اما در صورتی که در بخش خانگی و تجاری همچنان افزایش مصرف گاز داشته باشیم، ممکن است محدودیت‌های تامین گاز نیروگاه‌ها تشدید شود که در این شرایط برداشت از مخازن نفت گاز بیشتر خواهد شد و با افزایش این روند ذخیره مخازن هم کاهش می‌یابد و شرایط دشوار خواهد شد.

وی افزود: سوخت رسانی نفت گاز و سوخت مایع، مثل گاز به راحتی صورت نمی‌گیرد بلکه از طریق نفتکش‌ها یا لوله انجام می‌شود و کار را برای ما هم سخت تر خواهد کرد.

سخنگوی صنعت برق گفت: به طور قطع ما نیازمند همکاری همه مشترکان در مصرف گاز هستیم به خصوص اگر برای مشترکان پرمصرف قاعده‌ای تنظیم شود که مصرف خود را کاهش دهند، می‌تواند حتی در تامین سوخت گاز نیروگاه‌ها تاثیر گذار باشد تا کمتر از سوخت مایع استفاده کنیم.

جواد اوجی وزیر نفت گفت: مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری در کشور به بیش از ۵۱۷ میلیون متر مکعب رسیده که در مقایسه با سال گذشته ۲۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.