صفحه اصلی / اقتصادی / تولید و تجارت / چرا کاغذ روزنامه کمیاب شد؟
چرا کاغذ روزنامه کمیاب شد؟

چرا کاغذ روزنامه کمیاب شد؟

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا از تعطیلی کارخانه چوب و کاغذ مازندران خبر داد، علت کمبود کاغذ روزنامه را همین مسئله عنوان کرد و گفت که مصرف سالانه کاغذ روزنامه در کشور حدود ۳۰ هزار تن است، اما کارخانه چوب و کاغذ مازندران ظرفیت تولید سالانه ۶۰ هزار تن کاغذ روزنامه را دارد و می‌تواند نیاز خاورمیانه را تامین کند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، در روزهای اخیر گزارش‌هایی از گرانی و کمبود کاغذ روزنامه منتشر شده بود و مدیرمسوول روزنامه هفت‌صبح هم در توییتی با انتقاد از این وضعیت، آن را نتیجه سه قفله شدن واردات کاغذ عنوان کرده بود.

در این رابطه احمد شریفان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کشوری که بزرگترین کارخانه و صنعت کاغذسازی خاورمیانه در بخش کاغذ روزنامه را دارد به حاشیه رفته و چوب و کاغذ مازندران به دست افراد نااهل از جمله بانک ملی، کانون بازنشستگان و تامین اجتماعی افتاده است.

به گفته وی این در حالی است که مصرف سالانه کاغذ روزنامه در کشور حدود ۳۰ هزار تن است، اما کارخانه چوب و کاغذ مازندران ظرفیت تولید سالانه ۶۰ هزار تن کاغذ روزنامه را دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه این کارخانه نه تنها نیاز کل کشور  بلکه می‌تواند مصرف کاغذ روزنامه خاورمیانه را تامین کند، تصریح کرد: علت تعطیلی این کارخانه مدیریت غلط، لابی گری و بهانه‌های واهی است.

ارز دولتی حذف شود، روزنامه‌ها تعطیل می‌شوند

وی با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکل ساز است، اظهار کرد: همین الان قیمت کاغذ روزنامه در بازار آزاد به ۳۰ هزار تومان رسیده است. اگر ارز دولتی حذف شود احتمالا قیمت‌ها به ۶۰ هزار تومان می‌رسد و روزنامه‌ها کلاً تعطیل می‌شوند. این در حالی است که سال گذشته در زمان مشابه قیمت کاغذ روزنامه حدود ۱۶ هزار تومان بود.

شریفان حمایت دولت از کارخانه‌ها و تولید را کمرنگ توصیف کرد و گفت: در اصل کارخانه چوب و کاغذ مازندران چند ماه پیش تعطیل و تولید کاغذ روزنامه در کشور حذف شده است. اما اتحادیه این آمادگی را دارد که کارخانه چوب و کاغذ مازندران را احیا کند. البته این کارخانه در زمان تولید هم محصولات خود را فقط به چند نفر تحویل می‌داد که آن‌ها قیمت را در بازار تعیین می‌کردند. اما به هر حال توان تامین نیاز به کاغذ روزنامه در کشور وجود دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه مدیریت غلط و مدیران تکراری و کارنابلد باعث این شرایط شده‌اند، تصریح کرد: تعزیرات اصناف گران‌فروش را تنبیه می‌کند، اما گران‌فروش اصلی دولت است که باعث این جهش سنگین در نرخ ارز شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.