صفحه اصلی / اجتماعی / ۶۰ هزار نفر از مستمری بگیران حداقل ۱۰ میلیون در ماه درآمد دارند/سردرگمی در حمایت از اقشار ضعیف
۶۰ هزار نفر از مستمری بگیران حداقل ۱۰ میلیون در ماه درآمد دارند/سردرگمی در حمایت از اقشار ضعیف

۶۰ هزار نفر از مستمری بگیران حداقل ۱۰ میلیون در ماه درآمد دارند/سردرگمی در حمایت از اقشار ضعیف

کسب و کار نیوز- رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید:۶۰ هزار نفر از مستمری بگیران کمیته امداد ثروتمند هستند و حداقل 10 میلیون در ماه درآمد دارند. ولی اسماعیلی در برنامه شب گذشته تهران 20 در گفت و گویی زنده اعلام کرد این تعداد مستمری بگیر حقوق های حداقل ده میلیون تومانی دارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، به اعتقاد کارشناسان اقتصادی این پدیده نیازمند بررسی می‌باشد که آیا این خانوارها از کمبود اطلاعات و داده‌های اقتصادی در نهادهای حمایتی سوءاستفاده کرده و مستمری دریافت می‌کنند یا اینکه این خانوارها کم‌درآمد بوده اما با اجاره حساب‌های شخصی، کارت‌های بانکی و حتی اسناد هویتی به فراریان مالیاتی، پولشویان و دیگر متخلفان به جمع پردرآمدها پیوسته‌اند.

بر اساس مستندات ارایه شده این آمار کاملا درست است. بسیاری از مردم هستند که خانه، ماشین و حسابهای بانکی پر از پول داشته و هیچ احتیاجی به مساعدت کمیته امداد ندارند اما مستمری را از ارگان مربوطه دریافت می کنند. از طرفی دیگر هزاران خانوار وجود دارند که از نان شب محروم هستند ولی از هر نوع کمک از طرف کمیته امداد محروم مانده اند.

درواقع یک نوع اشتباه در عضویت کمیته امداد وجود دارد. مثلا یک نفر ثروتمند اگر به سن ۵۰ سال برسد ولو اینکه از تمام امکانات رفاهی برخوردار باشد به عنوان مددجو پذیرفته می شود اما یک جوان که هیچ درآمد و امکانات رفاهی ندارد به صرف اینکه جوان هست محروم می شود. مسوولان باید در این مورد چاره ای بیندیشن چراکه  به همین خاطر فقر در جامعه ریشه کن نخواهد شد.

اما در همین رابطه چندی پیش رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، ماجرای تحت پوشش بودن ثروتمندان در کمیته امداد امام خمینی(ره) را تشریح کرد. در روزهای گذشته خبری مبنی بر اینکه بیش از هزاران خانواده ثروتمند تحت پوشش کمیته امداد هستند، منتشر شد. سیدمرتضی بختیاری، این موضوع را تکذیب کرد و گفت: همه آمار مددجویان کمیته امداد که حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است، هرچند وقت یک بار پایش می شود. وی اضافه کرد: این بررسی‌ها از لحاظ اینکه در صورت اشتغال، سطح درآمد خانواده‌ای افزایش پیدا کند است. همچنین طی سال گذشته و امسال بیش ۱۱۳ هزار نفر از تحت پوشش خارج شده اند و این پایش‌ها همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) از افزایش مستمری مددجویان در سال آینده هم خبر داد. خدرویسی گفت: از ۳۵۰ تا یک میلیون ۱۰۰ هزار مستمری معیشتی به مددجویان کمیته امداد پرداخت می‌شود. در سال ۱۴۰۰ میزان مستمری مددجویان ۶۷ درصد افزایش پیدا کرد و با توجه به اینکه هنوز بودجه ۱۴۰۱ تهیه و تدوین نشده است نمی‌توان میزان افزایش مستمری مددجویان را در سال آینده اعلام کرد اما با بررسی فرایند بودجه امداد نظرات خود را اعلام می‌کنند و قطعاً مستمری مددجویان در سال آینده افزایش پیدا می‌کند.

یک کارشناس اقتصادی در این رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: حمایتهایی که تحت عنوان کمک و یا برای بهبود معیشت صورت می گیرد باید مبتنی بر دیدگاه ملی و روشی جامع باشد.

حمید حاج اسماعیلی اضافه کرد: در حال حاضر گروه‌های متوسط به شدت تحت فشار هستند؛ مستمری بگیران،  کارمندان و کارگرانی که دستمزدهای پایین دریافت می کنند با توجه به تورم، قدرت خریدشان کاهش یافته و بخش زیادی از این افراد از این طرح منتفع نشده اند لذا معتقدم روشی که در پیش گرفته شده اگر چه با هدف حمایت از معیشت دنبال می شود ولی روشی جامع و مبتنی بر دیدگاه ملی نیست.

به گفته وی، متاسفانه به دلیل تورم و کاهش قدرت خرید، خانواده ها فقیر شده اند. مشکلات آنها افزایش یافته و آسیب های اجتماعی افزایش یافته و مسوولین سردرگم شده اند که چگونه دستمزدها را متناسب با شرایط اقتصادی کشور افزایش دهند و قدرت خرید مردم حفظ شود. اگر پیش از این زیرساخت‌های درستی برای حوزه دستمزد و مستمری‌بگیران تعیین می گردید امروز صندوق های کشور دچار ورشکستگی نبودند و شهروندان از ثبات درآمدی مناسبی در زندگی خود بهره مند بودند، اما متاسفانه مسوولین نتوانستند مشکلات مهم این حوزه را که ارتباط قابل توجهی با زندگی و تامین معیشت مردم دارد را حل و فصل کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران  امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.