صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / فارغ التحصیلان با رتبه‌های خوب اما بیکار!
فارغ التحصیلان با رتبه‌های خوب اما بیکار!

فارغ التحصیلان با رتبه‌های خوب اما بیکار!

یک فعال حوزه کار جایگزین کردن مدرک گرایی به جای نیروی ماهر را غفلتی بزرگ دانست و عدم تناسب رشته های دانشگاهی با نیاز بازار را در بیکاری دانش آموختگان موثر خواند.

هادی ابوی اظهار کرد: یکی از مسایل اساسی و مهم در بحث اشتغال، نیازسنجی بازار کار است. متاسفانه طی این سالها با وجود اینکه تلاشهای زیادی در بحث تحرک بازار کار صورت گرفته ولی از بعضی مسایل غفلت کردیم که گسترش روز افزون و افزایش افسارگیسخته مراکز و مجموعه های دانشگاهی از جمله این مسایل است.

وی ادامه داد: در حالی که دانش آموختگان بسیاری داریم که با رتبه های خوب از دانشگاهها فارغ التحصیل شده اند اما در بحث خروجی عمدتا با معضل بیکاری آنها مواجهیم و در جذب آنها به بازار کار دچار مشکل هستیم.

این فعال حوزه کار تصریح کرد: طبعا ورود به دانشگاه و داشتن تحصیلات عالیه در فارغ التحصیلان توقع ایجاد می‌کند که هر شغلی را نپذیرند، از آن طرف بازار کار به گونه ای نیست که این افراد را سر کار ببرد و شاید یک دلیل آن عدم تناسب رشته دانشگاهی با نیاز بازار باشد.

ابوی خاطرنشان کرد: در یک مقطعی مدرک گرایی را جایگزین افراد ماهر کردیم غافل از اینکه بازار کار و فارغ التحصیلان را باید در نقطه ای به هم متصل کرد و تاکید بر ارتباط صنعت و نیروی ماهر در همین راستا بوده است.

وی درباره همکاری مشترک وزارت کار و وزارت علوم برای آمایش سرزمینی رشته های شغلی اظهار کرد: این اقدام موثر است و باید نیاز بازار کار را بررسی کنیم و ببینیم که بازار چه رشته هایی نیاز دارد، همان رشته ها را آموزش بدهیم.

ابوی در پایان نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای در این زمینه را حائز اهمیت دانست و گفت: در حال حاضر افرادی هستند که دارای مدرک از مراکز آموزش آزاد یا دانشگاهی هستند ولی بنگاه‌ها به مدارک آنها احتیاج ندارند بلکه نیروی کار ماهر و دوره دیده می خواهند بنابر این سازمان آموزش فنی و حرفه ای با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم می تواند در این زمینه به کمک بیاید و در تربیت نیروهای مهارت دیده برای بازار کار موثر واقع شود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.