صفحه اصلی / اسلایدر / اقساط سنگین طرح مسکن حمایتی
اقساط سنگین طرح مسکن حمایتی

چرا مستاجران از طرح های مسکن حمایتی استقبال نمی کنند؟

اقساط سنگین طرح مسکن حمایتی

کسب و کار نیوز- طرح مسکن حمایتی قدم به قدم در حال اجراست اما مستاجران می‌گویند که نمی‌توانند اقساط وام این خانه‌ها را بدهند و اگر هم این کار را کنند مسکن بی‌کیفیت تحویل می‌گیرند. به طور کلی استقبالی از طرح های سریالی دولت که برای حمایت از افراد آسیب پذیر کلید می خورد، نمی شود اما اصرار دولت ها برای ادامه طرح های مشابه ادامه دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، یکی از بزرگترین مشکلاتی که متقاضیان و مستاجران واجد شرایط مسکن حمایتی دارند اقساط سنگین تععین شده است. البته در چند روز اخیر نیز دولت با مشکل تامین زمین مواجه شده، به نحوی که متقاضیان برخی از استان‌ها نمی‌توانند ثبت‌نام کنند. گروهی از مستاجران از ثبت‌نام در این طرح ناامید شده‌اند و به آنها انتقاد دارند. مستاجران می‌گویند که نمی‌توانند اقساط وام این خانه‌ها را بدهند و اگر هم این کار را کنند مسکن بی‌کیفیت تحویل می‌گیرند.

به هر حال طرح مسکن حمایتی قدم به قدم در حال اجراست، در حال حاضر متقاضیان می‌توانند تا ۱۵ آذر با مراجعه به سامانه ثمن وزارت راه درخواست خود را ثبت کنند. این طرح با حواشی بسیاری همراه است و هر روز مشکل جدیدی بروز می‌کند. یکی از مهم‌ترین مشکل متقاضیان مسکن اقساط ۴ تا ۷ میلیون تومانی است. مسئله دیگری که برای متقاضیان مشکل ساز شده ساخت این واحد‌ها بیرون از شهر است.

البته رئیس‌جمهور همچنین با تشکر از دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مشارکت در تامین مصالح و بانک‌ها برای تامین تسهیلات ساخت مسکن تصریح کرد: صندوق ملی مسکن به عنوان زیرساخت تامین مالی نهضت ملی ساخت مسکن باید هر چه سریع‌تر فعال شود و استانداران نیز باید شورای مسکن استان را به طور منظم و دو هفته یکبار تشکیل دهند تا آثار این نهضت پدیدار شود.

رئیسی با تاکید بر لزوم در اختیار قرار دادن زمین‌های مناسب ساخت مسکن از سوی دستگاه‌ها و ادارات مختلف خاطرنشان کرد: همه اقتصاددانان اتفاق نظر دارند که مسکن یکی از صنایع پیشران است که رونق گرفتن آن می‌تواند رونق اقتصادی را در همه بخش‌ها به همراه داشته باشد و لذا همه موظف هستند سهم خود را در تحقق نهضت ملی ساخت مسکن ایفا کنند.

ناکارآمدی طرح های حمایتی مسکن

منصور غیبی، کارشناس مسکن

بخشی از عدم استقبال مردم از طرح های حمایتی مسکن به تجربیات گذشته بازمی گردد. مسکن مهر و ملی که در دولت های قبل اعلام شد هنوز تعهدات خود را به صورت تمام و کمال انجام نداده است. مردم احساس می کنند این طرح های جدید نیز به سرنوشت همان طرح های مشابه قبل دچار خواهد شد. از سوی دیگر تسهیلاتی که برای خرید این مسکن ها پرداخت می شود بسیار غیرمعقول و برای قشر هدف که اکثر آنها اقشار آسیب پذیر هستند، بسیار بالا است.

بازگرداندن این تسهیلات از توان مردم خارج است. افرادی که می خواهند مسکن حمایتی خریداری کنند، حتی برای پرداخت آورده اولیه هم مشکل دارند چه برسد به اینکه بخواهند ماهانه بیش از ۵ میلیون تومان اقساط پرداخت کنند. همچنین در حال حاضر اجاره بها با شاخص تهران سنجیده می شود. چون بیشترین نیاز مسکن در شهر تهران است. مردمی که خواهان مسکن در تهران هستند، محل کار، تحصیل، دسترسی به مراکز درمانی و خدماتی را در دل شهر تهران می خواهند. بنابراین این مسکن هایی که باید در ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر خارج از تهران ساخته شود مزیتی برای مردم نداشته و استقبالی برای خرید آنها وجود ندارد. این طرح ها هزینه مازادی بر دوش متقاضیان است. به عبارتی با سکونت در این مسکن ها، افزایش هزینه های حمل ونقل، دسترسی به امکانات اجتماعی، تحصیلی، درمانی و… که در حواشی تهران وجود ندارد هزینه های زیادی را بر دوش مردم خواهد گذاشت.

اما در این بین بحث اقتصادی نیز مطرح است. افرادی ممکن است مسکن را برای سرمایه گذاری خریداری کنند. اما در در طول ده سال آتی مسکن های حواشی پتهران آنقدری ارزش افزوده ندارد. مسکن مهر هنوز متقاضی و مشتری ندارد. در هشتگرد و پردیس هنوز واحدهای بسیاری خالی هستند که خرید و فروش نمی شوند. اگر دوباره این رفتار تکرار شده چه اتفاق جدیدی قرار است بیفتد که مردم به خرید این واحدها ترغیب شوند. پس با اتفاقاتی که در گذشته تا به امروز افتاده کسی برای سرمایه گذاری هم برای خرید این واحدها اقدام نمی کند.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.