صفحه اصلی / اسلایدر / نرخ فقر حدود ۱۰ واحد درصد افزایش پیدا کرده است/سقوط طبقه متوسط به زیر خط فقر
نرخ فقر حدود ۱۰ واحد درصد افزایش پیدا کرده است/سقوط طبقه متوسط به زیر خط فقر

نرخ فقر حدود ۱۰ واحد درصد افزایش پیدا کرده است/سقوط طبقه متوسط به زیر خط فقر

کسب و کار نیوز- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به شرایط نامناسب شاخص های اقتصادی در دولت های یازدهم و دوازدهم گفت: نرخ فقر حدود ۱۰ واحد درصد افزایش پیدا کرده است. بررسی نتایج حاصل از پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان نشان می‌دهد در سال 1399 سهم خوراک از کل هزینه‌های خانوار به 23.4درصد رسیده که 1.3درصد بیش از سال 1398 است؛ بنابراین، در مجموع تغییرات وضع اقتصاد کلان باعث بدتر شدن وضعیت معیشت خانوارهای ایرانی در دهه 1390 وهمچنین در سال 1399 شده و انتظار می‌رود روند افزایشی نرخ فقر که در سال 98 نسبت به سال 97 حدود 38 درصد رشد کرده بود تا پایان سال 99 و حتی سال 1400 نیز ادامه پیدا کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، البته خط فقر همیشه یک داده پرحاشیه بوده؛ برخی اعداد و ارقام اعلام شده توسط نهادها را خط فقر واقعی نمی‌دادند و بر این باورند که زندگی در کلانشهرها و هزینه‌هایی که به افراد تحمیل می‌شود، به تنهایی می‌تواند خط فقر را تا رقم‌های بالایی جابه‌جا کند. البته که بر اساس گزارش وزارت کار و تعاون نرخ فقر سرانه کشور در سال ۹۹ به یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان رسیده، اما زندگی با این میزان پول آن هم در کلانشهرها به شوخی می‌ماند.

در همین رابطه محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص شاخص‌های اقتصادی در دولت های یازدهم و دوازدهم گفت: این گزارش یک معیاری می شود برای اینکه دولت در چه شرایطی کشور را تحویل گرفته است. عملکرد هشت ساله دولت های یازدهم و دوازدهم در خصوص شاخص های اقتصادی کار را به جایی رساند که در پایان دولت دوازدهم شاخص سالم نداشتیم.

نماینده مردم کرمان در مجلس افزود: نرخ رشد اقتصادی وضعیت نامناسبی داشت، به گونه ای که فاصله زیادی میان برنامه ششم و عملکرد شاهد بودیم و یک پنجم یا یک چهارم نرخ هایی که باید تحقق پیدا می کرد محقق نشد. از سوی دیگر نرخ فقر هم شرایط خوبی نداشت و این نرخ حدود ۱۰ واحد درصد افزایش پیدا کرد و از ۲۲ به ۳۲ رسید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص چرایی این شرایط گفت: یکی از دلایل مهم این موضوع، این بود که ظرفیت های اقتصادی کشور را نادیده گرفتند و همه توجه را به مذاکرات معطوف ساختند. اما خروجی مذاکره در دولت های یازدهم و دوازدهم چه بود؟ اینکه جمهوری اسلامی به همه تعهدات عمل کرد ولی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد.

نماینده مردم کرمان بیان کرد: عدم استفاده از ظرفیت های داخلی و عدم توجه به توانمندسازی این ظرفیت ها از جمله این دلایل می باشد. اقتصاد ما ظرفیت های زیادی دارد ولی عدم توجه به توانمندسازی آن ها و گره زدن کشور به مذاکرات خارجی چنین شرایطی را در کشور ایجاد کرد. بنابراین عملکرد نامناسب دولت های یازدهم و دوازدهم در ایجاد چنین شاخص هایی می تواند درسی باشد برای دولت سیزدهم.پورابراهیمی اضافه کرد: اقدامات اولیه توسط دولت در این حوزه انجام شده است. البته ما منتظر برنامه جامع اقتصادی دولت هستیم که تاکنون برنامه ای ارائه نشده است، البته مباحث مختلف و توضیحاتی در قسمت های مختلف ارائه شده است. امیدواریم دولت انقلابی و مجلس ولایی در کنار هم اقدامات مثبتی را در اقتصاد رقم بزنند.

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: آمارها نشان می‌دهد تورم ۱۲ ماهه منتهی به تیر ۱۴۰۰ معادل ۵۷ درصد است و این بالاترین تورم چند دهه اخیر است. امروز ۱۰ میلیون خانوار ایرانی زیر خط فقر آمده است پس بخشی از طبقه متوسط نیز زیر خط فقر زندگی می‌کنند. این نتیجه استراتژی غلط ما است‌.

ارسلان ظاهری اضافه کرد: مهمترین مسئله اقتصاد ایران شکاف بین نقدینگی و تولید کشور است. نقدینگی که به یک سیل تبدیل شده و تولید ما درجا میزند. این شکاف یک تورم بالقوه و فشار معیشتی به مردم است. متأسفانه با این وضعیت نظام بانکی و بودجه، برآورد ما این است که آمریکا تحریم‌ها را لغو نمی‌کند و به دنبال هوشمندسازی آن است.

به گفته وی، یکی از اولویت‌های تیم اقتصادی فعلی که می‌تواند اعتماد را به سیستم بازگرداند، مبارزه با فساد است. اکنون فساد در سازمان‌های مختلف سیستمی و نظام‌مند شده است. اینکه تیم اقتصادی دولت جدید، فسادستیزی را اولویت قرار دادند مثبت است و امیدواریم که در عمل نیز بتوانند توفیق پیدا کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.