صفحه اصلی / اصناف / برندها / سیلندر پنوماتیک چگونه کار می کند؟
سیلندر پنوماتیک چگونه کار می کند؟

سیلندر پنوماتیک چگونه کار می کند؟

سیلندر پنوماتیک به عنوان مهم‌ترین بخش در سیستم‌های پنوماتیکی جزء تجهیزاتی است که عملکرد آن با استفاده از هوای فشرده انجام می‌شود و برای ایجاد حرکات رفت و برگشت و طولی از قدرت هوای فشرده شده استفاده می‌کند. عملکرد سیلندرهای پنوماتیک شباهت بسیار زیادی به جک هیدرولیک دارد. اما برخلاف سیال روغن موجود در سیستم هیدرولیک، سیال استفاده شده در این سیستم هوا است و آلایندگی کمتری نسبت به روغن دارد. حرکات انتقالی و رفت و برگشتی در این سیستم به وسیله نیروی وارد شده به دیسک موجود در فضای استوانه‌ای صورت می‌گیرد. این تجهیزات در صنایعی مانند صنایع غذایی، متالوژی، تولید کاغذ و غیره کاربرد دارند. میزان کورس جا به جایی سیلندر و قدرت پیستون برای باید جا به جایی بار به عنوان دو مولفه اصلی در تقسیم‌بندی جک پنوماتیک نقش دارند. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه کارکرد، انواع سیلندر پنوماتیک و کاربرد آن‌ها آشنا کنیم.

آشنایی با نحوه عملکرد سیلندر پنوماتیک

سیلندر پنوماتیک ابزاری است که اجزای آن شامل شفت، پیستون و قطعات آب بندی و درزگیری برای جلوگیری از خروج هوای فشرده به خارج محفظه است. به زبان ساده‌تر این سیلندر دارای محفظه‌ای جهت نگهداری از هوای فشرده و یک ورودی برای خروج هوای فشرده می‌باشد. نحوه عملکرد سیلندرهای پنوماتیک بسیار ساده است. وقتی با باز کردن شیر هوای فشرده به سمت محفظه هدایت می‌شود، هوا به دنبال راه خروجی از محفظه می‌گردد. اما به دلیل اینکه تمام درزهای سیلندر با استفاده از درزگیرها مهر و موم شده است، هوای فشرده با وارد کردن نیرو به سطح پیستون، شفت متصل به انتهای پیستون را به سمت بیرون هدایت می‌کند.

معرفی انواع سیلندر پنوماتیک و کاربرد آن‌ها

همان طور که می‌دانید سیلندر پنوماتیک با استفاده از هوای فشرده کار می‌کند و به سیلندر بادی نیز شهرت دارد. این نوع سیلندر یا عملگر تنوع زیادی دارد و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حوزه‌های اتوماسیون، صنعت خودرو، صنایع ماشین‌سازی، کاشی‌سازی و سرامیک سازی، صنایع چوبی و غیره سیلندرهای پنوماتیکی کاربرد بیشتری دارد. انواع سیلندر یا جک پنوماتیکی عبارتند از: سیلندر یک طرفه و سیلندر دو طرفه.

  • سیلندر یک طرفه یا تک کاره

سیلندر یک طرفه همان طور که از نامش پیداست فقط از یک طرف کورس حرکتیش کار می‌کند. هوای فشرده از یک طرف وارد سیلندر شده و باعث به حرکت درآمدن پیستون می‌شود‌. در نقطه مقابل فنر بازگرداننده تعبیه شده است تا با قطع شدن فشار هوا و تخلیه آن میله و پیستون را به حالت اولیه باز گرداند‌. لازم است یادآوری کنیم که به فاصله بین شروع حرکت اولیه تا اخرین نقطه توقف شفت یا میله پیستون طول کورس می‌گویند که با واحد میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود‌. طول کورس در سیلندرهای پنوماتیک بین یک تا دو هزار میلی‌متر می‌باشد. این نوع سیلندر برای پرس کردن، فشرده سازی و پرتاب قطعات و ساخت گیره پنوماتیکی کاربرد دارد. مشخصات کلی سیلندرهای پنوماتیک یک طرفه عبارتند از: مصرف هوا فقط در هنگام حرکت سیلندر، توقف جک در هنگام قطع بودن فشار هوا،  محدودیت میزان خروجی سیلندر با توجه به محدودیت طول کورس، کاهش ده درصدی نیروی جلو رفتن به دلیل مقاومت بالای فنر بازگرداننده.

  • سیلندر دو طرفه یا دو کاره

سیلندرهای دو طرفه بر خلاف سیلندرهای یک طرفه از هر دو جهت کورس حرکتی خود می‌توانند کار کنند. در واقع شفت و پیستون در هر دو حالت رفت و برگشت قادر به کار کردن هستند. در این مدل از سیلندر پنوماتیک خبری از فنر بازگرداننده نیست. حرکات رفت و برگشت هر دو به وسیله هوای فشرده صورت می‌پذیرد. در این نوع سیلندر نیروی هر دو سمت با هم یکسان می‌باشد، اما در سیلندرهای یک طرفه نیروی رفت و برگشت با هم متفاوت هستند.‌ در عملکرد این نوع سیلندر هوای فشرده شده به وسیله مجرای ورودی به داخل سیلندر وارد شده و پیستون را حرکت می‌دهد. تا وقتی شیر جریان هوای فشرده را عکس کند، هوای فشرده تخلیه خواهد شد و به طور همزمان از مجرای موجود در بالای سیلندر هوای فشرده وارد می‌شود و شفت و پیستون را به حالت ابتدایی باز می‌گرداند. این نوع سیلندر پنوماتیک در صنایع برش، پرس‌کاری، سوراخ‌کاری و پایین آوردن قطعه‌ها کاربرد دارد. مشخصات کلی سیلندرهای پنوماتیک دوطرفه عبارتند از: استفاده از جک در هر دو طرف رفت و برگشت، داشتن ساختمان بسیار ساده،‌ امکان توقف شفت در چند نقطه موضعی با ترکیب دو سیلندر دو طرفه.

عوامل تاثیرگذار روی قیمت سیلندر پنوماتیک

قیمت انواع سیلندرهای DNC پروفیلی یا میل مخفی، سیلندرهای گرد یا قلمی، سیلندرهای چهار میل مهار، سیلندرهای فشرده یا کامپکت، سیلندرهای رادولس یا بدون شفت و سیلندرهای دارای شفت چهارگوش با هم متفاوت می‌باشد. علاوه بر نوع سیلندر پنوماتیک کیفیت ساخت، کشور و برند سازنده، اندازه، متریال‌‌های استفاده شده برای ساخت و غیره عوامل دیگری هستند که روی قیمت این ابزار تاثیرگذار می‌باشند.

آشنایی با مزایای سیلندر پنوماتیک

از آنجایی که سیستم‌های پنوماتیک با استفاده از هوای فشرده کار می‌کنند، بسیار پاک هستند و هیچ گونه آلودگی در داخل آن‌ها وجود ندارد. به دلیل همین مزیت بسیار مهم استفاده از سیلندرهای پنوماتیک در صنایع مهمی مانند صنایع غذایی و صنایع تولید دارو کاربرد بسیار زیادی دارد. به طور کلی در هر صنعتی که تمیزی و بهداشت در آن از اهمیت بالایی برخوردار است، از سیلندرهای پنوماتیک استفاده می‌شود. تمیز بودن هوای فشرده در این سیستم نکته‌ایست که باید مورد توجه قرار گیرد. هیچ نوع رطوبت یا ذرات معلقی نباید در هوا وجود داشته باشد. تمیز بودن هوا عمر شیرهای برقی، اورینگ و پکینگ‌های جک را در این سیستم افزایش می‌دهد. نگهداری از سیلندر پنوماتیک بر عهده واحد مراقبت است‌.

خرید سیلندر پنوماتیک از فروشگاه پنو وایقان دقیق

برای خرید سیلندر پنوماتیک می‌توانید به سایت فروشگاه پنو وایقان دقیق به آدرس اینترنتی https://pvdaghigh.com مراجعه کنید. این فروشگاه به عنوان یکی از بهترین مراکز فروش محصولات اتوماسیون صنعتی، ابزارهای پنوماتیک و هیدرولیک در ایران است که با بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت در این زمینه محصولات با کیفیت و درجه یک خود را با قیمتی بسیار مناسب به مشتریان عرضه می‌کند. در هر جای ایران که هستید با ثبت سفارش در سایت فروشگاه پنو وایقان دقیق محصول مورد نظر خود را به صورت آنلاین خریداری کرده و در اسرع وقت تحویل بگیرید.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.