صفحه اصلی / اسلایدر / موج سواری دلالان در بازار اجاره
موج سواری دلالان در بازار  اجاره

کدام بازارها در ۱۰۰ روز نخست دولت سیزدهم بیشترین بازدهی را داشته اند؟

موج سواری دلالان در بازار اجاره

کسب و کار نیوز- در ۱۰۰ روز نخست حضور سید ابراهیم رئیسی در پاستور، بدترین بازار «بورس» و بهترین بازار «اجاره مسکن» بوده است. دلار ۱۲ درصد، سکه ۱۱ درصد، بورس ۲ درصد، قیمت مسکن ۵ درصد، اجاره مسکن ۲۱ درصد و قیمت پراید ۱۷ درصد افزایش را تجربه کردند. بازارهای مالی و کالایی، همه در یک نکته مشترکند؛ رشد بسیار کمتر از تورم. نرخ تورم سالانه مهر ١۴٠٠ برای خانوارهای کشور ۴۵,۴ درصد است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور بسیاری از مردم نگران کاهش قدرت خرید خود هستند و برای حفظ ارزش سرمایه های خود تلاش می کنند. لذا آگاهی از شرایط بازارهای سرمایه مانند بورس، مسکن، طلا، ارز و ارزهای دیجیتال بسیار اهمیت یافته است. در حال حاضر تمامی بازارها شرایط خاص خود را داشته و برای فعالیت در هر کدام، داشتن اطلاعات تخصصی در مورد همان بازار بسیار مهم است. اما نکته ای که می توان بیان کرد این است که تمامی این بازارها در میان عموم رسمیت داشته و افراد بسته به سرمایه و دانش خود به یکی از آن ها ورود پیدا می کنند.

اما اینکه کدام بازار ضریب بازدهی بیشتری دارد و در شرایط کنونی سرمایه گذاری در کدام بازار بهتر است اختلاف‌ها بسیار است. چرا که در شرایط فعلی بسیاری از بازارها رشد بسیار تند و سریعی را اخیرا تجربه کرده اند و به اصطلاح اشباع شده اند و احتمال رشد چند باره آن‌ها در مدت زمان کوتاه پایین است. فعالان اقتصادی بر این باورند که بی‌انضباطی‌ها منجر به تشدید تورم شده و اجازه نداد دارایی مردم حتی به اندازه سال گذشته ارزش داشته باشند. همچنین به دلیل رشد بی حساب و کتاب اجاره بها دلالان سودهای کلانی از این بازار به جیب زدند و مردم و اجاره نشینان ناچار به تبعیت از این نرخ ها شده اند.

البته هرچند قیمت مسکن در تهران، همچنان بالای ۳۱ میلیون تومان است، اما میزان بازدهی سالانه آن از ۹۲ درصد در فروردین امسال به ۱۸٫۵ درصد در مهر ماه امسال رسیده است. در واقع میزان بازدهی سالانه مسکن در مهرماه امسال یک پنجم میزان بازدهی سالانه بازار مسکن در فروردین ماه امسال است.

از سوی دیگر ابهامات مکرر در فضای مراودات سیاسی و بین المللی و برجامی، وعده هایی که از گشایش حکایت داشت، انتظار و ابهام درمورد دسترسی ایران به منابع ارزی که مشخصا درمورد کره جنوبی محقق نشد و… نیز بازار سرمایه را با ابهامات زیادی مواجه کرده است. بازار سرمایه به صورت تکنیکال در سال ۱۳۹۸، ۱۸۷ درصد بازدهی و در سال ۱۳۹۹، ۱۵۵ درصد بازدهی داشته است. سال ۱۴۰۰ برای بازار سالی با ثبات و نه رکودی است. درواقع نمی‌توان انتظار بازدهی قابل توجهی داشت اما با توجه به کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت که به نوعی تورم را در اقتصاد کشور نوید می‌دهد، برای حفظ ارزش نقدینگی و سرمایه، سرمایه گذاری در  بازار سرمایه را تا حدودی توجیه می‌کند. به نظر من بهترین میزان بازدهی قابل پیش بینی برای بازار سرمایه در سال جاری ۲۰ تا ۳۰ درصد است.پ

یک کارشناس اقتصادی در این رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: متاسفانه باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به افزایش روز افزون تورم و چشم انداز نامشخص مذاکرات برجام، انتظارات تورمی روز به روز بالاتر می‌رود و بر همین اساس نرخ اجاره‌بها نیز در ماه‌های پیش رو افزایش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

مهدی سلطان محمدی اضافه کرد: دلالان بازار مسکن بخصوص در بازار اجاره حضور پررنگی دارند و از مزایای افزایش نرخ ها به نفع خود استفاده می کنند. سود سرشار بازار اجاره بسترها را برای حضور افراد غیرمتخصص و دلالا فراهم کرده است. سودهای بسیاری به جیب دلالان در بازار مسکن می رود و موج سواری افراد غیرمتخصص در این بازار به ضرر مردم تمام شده است.

به گفته این کارشناس بازار مسکن دولت می بایست در گام اول با کنترل نرخ تورم به داد مردم برسد تا سرمایه های مردم در بازارهای دارایی بیشتر از این ارزش خود را از دست ندهد. علت اصلی افزایش قیمت مسکن و به تبع آن اجاره‌بها، رشد افسار گسیخته تورم در کشور است. سرمنشا این بحران نیز کسری شدید بودجه دولت به دلیل تحریم‌ها و فروپاشی برجام است. در چنین شرایطی دولت برای جبران کسری بودجه خود با استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول تورم بسیار شدیدی را به جامعه تزریق می کند و ارزش سرمایه گذاری در هر بازاری از دست می رود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.