صفحه اصلی / اسلایدر / فساد کالاهای دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی در گمرکات ادامه دارد/بحران خواب کالاهای اساسی در بنادر
فساد کالاهای دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی در گمرکات ادامه دارد/بحران خواب کالاهای اساسی در بنادر

فساد کالاهای دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی در گمرکات ادامه دارد/بحران خواب کالاهای اساسی در بنادر

کسب و کار نیوز- طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، هزاران تن ذرت و جو در گمرک نوشهر به دلیل عدم تعیین تکلیف کالا طی دو سال گذشته، طعمه حشره ها شده است. یکی از مشکلات کشور رسوب کالا در گمرکات است. نبود استراتژی و برنامه‌ریزی صحیح در کنار اختلاف دستگاه‌های مرتبط با تجارت و بانک مرکزی برای تامین ارز از مهم ترین دلایل خوای و فساد این کالاها در گمرکات و بنادر است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، انباشت، رسوب و فساد کالا در بنادر و گمرکات به چالشی جدید تبدیل شده چرا که تا قبل از آن کالاهای اساسی، ضروری، مواد اولیه تولید و واسطه‌ای در انبارها و یا در مبادی ورودی کشور موجود بود و تقریبا بدون مشکل ترخیص می‌شد. به تدریج با تشدید تحریم‌ها و افت شدید صادرات نفت و به تبع آن محدود شدن منابع ارزی کشور، مسئله رسوب کالا در گمرکات به تدریج رخ نمایان کرد.

بعد از آنکه در سال گذشته هشدارهایی از سوی گمرک در مورد وضعیت کالاهای اساسی در گمرک های مازندران و گیلان اعلام شده بود، اینک به تدریج خبر فاسد شدن این اقلام که عمدتا نهاده های تولید و وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومان است، منتشر می شود.اعلام معاون فنی گمرک ایران از این حکایت دارد که حدود ۲۸۱۷ تن جو دامی متعلق که از انتهای سال ۱۳۹۹ وارد و در ابتدای سال ۱۴۰۰ به گمرک اظهار شده بود، در تیرماه سال جاری فاسد شده است.به گفته وی، دلیل عدم ترخیص این محموله عدم تأمین ارز مربوطه است؛ هر چند که در تیرماه سال جاری تاکید لازم توسط گمرک نوشهر برای ترخیص کالا به صورت درصدی داده شده بود.

ارونقی با اشاره به اینکه کالاهای اساسی فاسد شده طی سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹  بیش از ده‌ها هزار تن بوده و توسط شرکت های خصوصی و دولتی وارد بنادر شمالی کشور شده است، یادآور شد که هزاران تن کالاهای اساسی دیگر نیز متعلق به سال‌های ۱۳۹۲ ، ۱۳۹۵ ، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۹  در بندر امام خمینی(ره) دچار فساد شده است و گمرک ایران طی سال های قبل به دفعات این موضوع را به مراجع ذیربط هشدار داده بود. این فساد کالایی در حالی صورت می گیرد که چندی پیش هم خبر فساد ۵۰۰۰ تن ذرت و آلوده شدن آن به سم آفلاتوکسین در گمرک نوشهر مورد توجه قرار گرفت.

یک کارشناس اقتصادی درباره چرایی خواب کالاها در گمرکات در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: تضاد منافع در مسیر راه ترخیص کالاها اتفاق می افتد و موانعی با پیش کشیدن قوانین تضاد گونه دستگاههای ذی ربط ایجاد می شود.

امین دلیری اضافه کرد: در مقوله رسوب کالا بسیاری از کالاهایی که ارز دولتی دریافت کرده اند نتوانستند به دلیل بروکراسی ها و تضاد منافع ترخیص شوند. کالاهای رسوبی در بنادر و گمرکات کشور باید تعیین تکلیف شده و از این طریق درآمد قابل توجهی با ورود کالا به مبادی گمرک و ترخیص آن از گمرک و یا فروش کالای متروکه و ضبطی توسط سازمان اموال تملیکی، نصیب خزانه کشور می شود.

به گفته وی، با این اقدام مشکل تامین بسیاری از کالاهای اساسی مورد نیاز بازارها و مردم حل خواهد شد. اینکه نبود کالا در بازارها وجود داشته باشد برای مردم و مصرف کنندگان نهایی مشکل آفرین خواهد شد.

دلیری اظهار داشت: رسوب کالا در بنادر و گمرک، بیانگر این حقیقت انکار ناپذیر است که سازمان های ذی ربط به وظایف خود به طور کامل عمل نکرده و در تبادل اطلاعات کالایی دچار نقصان هستند. اتصال بر خط سامانه های الکترونیکی سازمان های مرتبط با توجه به تأکید قانون باید به فوریت انجام شود تا کم کاری هر یک از سازمان ها که سهمی در رسوب کالاهای ورودی دارند، مشخص گردد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.